• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • RQL
    Mealla skrev 2010-01-18 15:45:26 följande:
    ooh, glomde att saga att Michael C Hall (som har cancer och genomgar behandling just nu) vann baste manlige huvudroll i TV drama, sa det var kul och valfortjant.  nae, nu ska jag forsoka fa ut barnen i det fina varvadret...
    Hader jag missat totalt, alltsa att han hade cancer. Det forklarar att han hade mossa och sag allmant blek ut...jag t.o.m kommenterade det for min sambo. Men jag visste verkligen inte att det var cancer. Dexter ar en av mina favvoserier!
  • RQL
    Trycksvärta skrev 2010-01-18 18:13:55 följande:
    OK, tror MKL betyder Mera KLaddkaka!
     Borde vara en MKL-dag varje vecka!!! {#lang_emotions_laughing}
    Jag bakade faktiskt en igar...finns lite kvar....maste nog ta en bit for nu blev jag supersugen!!!
  • MrsMcGlaun
    Trycksvärta skrev 2010-01-18 18:13:55 följande:
    OK, tror MKL betyder Mera KLaddkaka!
    Mmm...låter som en utmärkt ide' att fira MLK med MKL!!{#lang_emotions_tongue_out}
  • hewa

En matfråga nu till er som är därborta, på "rätt" sida Atlanten. I ett amerikanskt recept jag har står det chilipaste och jag har verkligen letat igenom hela vår affär efter någon form av chilipasta och jag hittar currypasta och alla möjliga olika röror men inget som heter chili Så om någon vet ungefär hur denna chilipasta smakar och beter sig så kanske jag kan hitta någon lämplig ersättning. Funderar just nu på sambal oelek, kunde det vara ett alternativ tro?

• Rhino

hewa:
    Sorry... någon hjälp kan du inte räkna med från det här hållet. Noll koll köksboll.

eva:
    Usch, vad läskigt. Vi får hoppas på de siffrorna Madde hittade!!

Vi har en regn- och blåsdag här idag. Eller, inte än, men med tanke på hur väderleksrapporterna sett ut hela morgonen, så räknar vi med massor med blås och regn. Svenska Skolan har ställts in, så dagens schema innehåller noll och ingenting idag.
    Det vore ju lite snopet om det inte öste ner framåt eftermiddagen och vi faktiskt kunnat ha lektion...
    Temat i min klass idag skulle varit "väder". Väldigt passande ju! Vi skulle göra väderböcker bl.a., men det får v spara till nästa vecka!

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-18 19:40:16 följande:
    Hoppas verkligen att det inte har spridit sig! Var det fläckar på kroppen som de hade tagit bort och analyserat? Min mamma har också haft melanom, de upptäckte en fläck som såg misstänkt ut, tog bort den och kom fram till att det var malignt melanom. Sen tog de bort en rejäl hudyta så det blev en riktigt grop i armen. Detta var för två år sen ungefär och vid varje koll sen dess så är hon cancerfri! Upptäcker man denna form av cancer tidigt så är utfallet ofta väldigt gott!!
    Min svärmor har också det på armen.  Först tog man bort en fläck och sedan ytterligare en.  Det enda vi vet nu är att det spridit sig till ett större område på armen så att läkaren inte bara kan ta bort en liten bit.
  • MrsMcGlaun
    hewa skrev 2010-01-18 21:04:07 följande:
    En matfråga nu till er som är därborta, på "rätt" sida Atlanten. I ett amerikanskt recept jag har står det chilipaste och jag har verkligen letat igenom hela vår affär efter någon form av chilipasta och jag hittar currypasta och alla möjliga olika röror men inget som heter chili Så om någon vet ungefär hur denna chilipasta smakar och beter sig så kanske jag kan hitta någon lämplig ersättning. Funderar just nu på sambal oelek, kunde det vara ett alternativ tro?
    www.bigoven.com/whatis.aspx%20Paste

Beroende på vilken maträtt du ska göra, så låter det som att du kan ersätta med Sambal Olek. Kanske ta ketchup/tomato paste och blanda i lite Sambal Olek till önskad hetta?
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-18 19:51:35 följande:
    Hoppas att det inte spridit sig och att det räcker med att dom kanske får ta bort några fler fläckar? Är det inte väldigt ovanligt att man dör av hudcancer? Va tvungen att googla och det står att survival rate är 99% så siffrorna är ju på hennes sida.. MG: Stackars liten, inte undra på att hon varit lessen. Jag hade jämt öroninfektioner när ja va liten, är så jobbigt och gör ju så ont
    Melanom är värre än de andra hudcancersorterna, men ändå öerlever typ 85 % av den sorten.  Dock har det spridit sig till ett större område så det räcker inte att bara ta bort fläckarna.  När man tar bort fläckarna så tar man också bort ett område omkring för att se om det är cancerfritt och det var det tyvärr inte. 
  • Hjartesjalen

AHost, Precis, det e verkligen jatte obehagligt, o speciellt nar man gor allt man bara kan o det anda inte funkar...

Madde, jga har ingen aning om vart vi ska bo, men far bara Steven ett jobb sa kommer vi hyra ett hus har vi tankt,  bara vi far ha med vovvarna ocksa, men det gar sakert bra. Ja vi hoppas ju att hans ka kunna fa jobb i Sverige aven om det kan ta tid, bara vi kommer pa plats sa far vi leva pa min lon sa fort jag far jobb, man far ta en bit i taget o gora det basta av det.

Charly, usch stackars liten o vara sa dalig, o maken ocksa, hoppas alla kryar pa sig snart!! Inte roligt o vara sjuk alls..

Hoppas alla ni som e sjuka kryar pa er snart! Vi vaccinerade oss mot bade vanliga influensan o svinen for nagra veckor sedan, dom skulle ha ett sant vaccin emot magsjuka ocksa tycker jag.......{#lang_emotions_throwup}

Nu har jag fixat en smoothie med jordgubbar i, mumma kan jag saga, o sa sitter jag o vantar pa att min alskade mormor ska ringa, hon har ringt 20 ggr o prickat ratt varenda gang vi inte e hemma, o nu e vi hemma o nu ringer hon inte haha!{#lang_emotions_undecided}

• evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-18 19:51:35 följande:
    Hoppas att det inte spridit sig och att det räcker med att dom kanske får ta bort några fler fläckar? Är det inte väldigt ovanligt att man dör av hudcancer? Va tvungen att googla och det står att survival rate är 99% så siffrorna är ju på hennes sida.. MG: Stackars liten, inte undra på att hon varit lessen. Jag hade jämt öroninfektioner när ja va liten, är så jobbigt och gör ju så ont
    Tydligen är det inte helt ovanligt att dö av hudcancer. 

"Malignt melanom är en farlig cancerform som årligen drabbar ungefär 2 000 svenskar. Om cancertumören upptäcks och opereras bort i ett tidigt skede är chansen att man blir frisk väldigt stor.

I de fall där man upptäcker cancern sent och den har hunnit sprida sig i kroppen kan det bli aktuellt med cellgiftsbehandling. När cancern hunnit sprida sig är prognosen dålig och relativt få överlever."

Svar på tråden USA tråden!