• Barn2

Barnmodell?

Jag har försökt att leta efter ngn barnmodellagentur men hittar den aldrig. Är det någon av er, kära Familjelivs medlemmar som kan tipsa mig/ skriva en länk.../ telefonnummer till en sån barnmodell agentur (så att barnet kan vara med i en reklamfilm eller postorderkatalog och dylikt)??

Blir väldigt tacksam för hjälpen!!

• Svar på tråden Barnmodell?
  • Jenny S

Vi kan ju bara se här på FL.
    Här tillåts inte nakna barn. Why??
    Jo just för exploateringen.
    Rekomendationerna är ju just att man tänker både en och två gånger innan man postar en bild på sitt barn.
    Jag har fullaste förståelse för att man vill visa upp sitt barn för hela världen. Det är ju ens mirakel!!!
    Men det måste inte innebära att man placerar dem i trosor och nån bhliknande variant i ellos. Det finns så mkt annat.
    Varför lära sina barn att utdeendet är viktigt?
    Det är ingen merit!
    Du kan inte söka till universitetet med usla betyg men säga "Men...jag var ju barnmodell"
    Det funkar inte!!

Varför inte låta sina barn utvecklas inom andra område. Man kan ju på så sätt också få visa världen att de är vackra och underbara.
    Om jag tvingas välja mellan ett barn som modellar och ett barn som flitigt läser läxor och på så sätt kan uppnå en hög utbildning och klara sitt liv på detta så vet jag utan tvekan vad jag väljer.
    Visst, det ena måste inte utesluta det andsra och det var lite grovt draget, men jag hoppas ni förstår min poäng.

• Linelus

Jag skulle själv kanske inte sätta min son i agentur men jag anser att det är upp till var och en!

Jag tror inte att det nödvändigtgtvis måste betyda att man "exploaterar" barnet, det beror väl antagligen på vad det är för kampanj. Man har ju en egen fri vilja

Jag mår, precis som ni, fysiskt illa när jag ser 4-5 åringr från USA när de är fullt spacklade, sned-tofs, minikläder och en panikartad blick som vänder sig till mamman och man ser nästan att hon frågar är jag ok så här.

Men det är ju liite skillnad tycker jag!

Varför blir det automatiskt skönhet kontra intelligens? Kan man inte ha båda? Kan vi inte uppfostra våra barn från den fördomen?

• Pius

citat Linelus "Jag tror inte att det nödvändigtgtvis måste betyda att man "exploaterar" barnet, det beror väl antagligen på vad det är för kampanj. Man har ju en egen fri vilja"

men det är ju DIN vilja inte barnets??? eller???

visst kan man vara både smart och snygg (som jag ) men vem har ställt dessa attribut mot varandra här i tråden? min dotter är jättesmart och supersöt, men hon utvecklas ju inte av att höra oj vad söt du är... hon blir ju inte ännu sötare av det. men att få höra att man är bra, duktig och snäll mot andra tror jag att man utvecklas av. inte så att man ska hetsa barnen till att bli nya einstein, men jag tror att det är mer utvecklande att fokusera på det positiva än på det som misslyckas... (en liten utflykt från ämnet möjligen)

men, igen, är det mammas dröm om att få stå i fotoblixtar som ska projiceras på barnet... eller VARFÖR vill man att ens barn ska modella???

• Davids fru

Jag är kluven i den här frågan...
    Har själv jobbat med mode i många år, men jag var över 16 när jag började. Mina egna barn har när de var mindre gjort vissa jobb, men då bara MED mig, och då med fotografer jag kännt väl. Nu när det är äldre gör de inga jobb längre, för jag vill inte att det ska tro att det är viktigast att man är sötast och finast, och jag villl heller inte att de ska utsättas för gliringar från andra i skolan t.ex. Dessutom betår en plåtning av 90% väntan och det är helt OK, men jobbigt för vuxna och mycket svårt för barn att fixa.

Min uppfattning är att om man inte har någon som helst erfarenhet av branschen så ska man vara mycket försiktig med att ta med sitt barn in i den. Det är trots all så att en bransch baserad på skönhet, ungdom och perngar drar till sig inte alltid de ärligaste typer och det gäller även på barnsidan. Och vill man trots det ska man se till att man har en stor och välrenommerad agentur bakom sig, typ MIKA´s, Stockholmsgruppen e.dyl och akta sig som f*n för att bara googla fram ett namn på ngn som på nätet verkar seriör. En större agentur kan också gen en ett ärligt svar om ens söta vackra ängel passar för fotojobb.

Tänk igenom först vems önskningar som kommer i första hand, är det verkligen barnets?

• Mårbackapelargonen

Vem har ställt skönhet och intelligens mot varandra? Jag har inte sett det någonstans i tråden, jag ser ingen mamma som vill låta barnet modella som hävdar att intelligens är något dåligt och jag ser heller ingen mamma som inte vill låta barnet modella som säger att skönhet är något dålig.

Det vi som inte är positiva till modellande säger är att vi inte tror att det är bra för barn att vid tidig ålder värderas efter utseende och presatationsförmåga. Av samma anledning tycker jag personligen heller inte att betyg ska ges till barn före 7an i skolan.

Pressen i samhället idag, på både barn och vuxan är mer än stenhård. Allt vi kan gör är att älska våra ungar så mycket att de verkligen vågar komma hem och tala om för oss när något gått åt skogen och när de är ledsna för något.

• Pius

intressant med någon som har egen erfarenhet, davids fru...

håller verkligen med (om det inte framgått ) är det barnets önskning man uppfyller!

• Kala75

Jag anser att om barnen är småa o trivs med att göra de så varför inte??
    Inte blir dem "skadade" för livet av de om dom sen ser ut som en "normalsvensson", tror inte man känner sig värdelös senare i livet för de.... Man är nog bara stolt då man blir vuxen.
    De är upp till var o en att avgöra o frågan var ju inte vad vi tycker utan adresser o tele nummer till nån agentur.
    Taskigt att gå in o byta spår på tråden tycker jag!

Visst alla barn är söta, man e ju partisk då de gäller ens egna barn så klart..
    Men alla blir inte modeller för dom har inte DET....
    TS, hittar du nån bra agentur så lycka till!

• Pius

men snälla kala har vi inte ältat igenom det där redan, TS har ju fått sina svar och har säkert "left the building" för länge sen. det är bara några diskussionssugna kvar som debatterar, whats the harm???

• Mårbackapelargonen

Hej Davids fru: Bra inlägg tycker jag!

• Jenny S

Davids fru!

Inlägg som ditt får mig att känna.................................
    RESPEKT!

Väl skrivet!

Svar på tråden Barnmodell?