• Barn2

Barnmodell?

Jag har försökt att leta efter ngn barnmodellagentur men hittar den aldrig. Är det någon av er, kära Familjelivs medlemmar som kan tipsa mig/ skriva en länk.../ telefonnummer till en sån barnmodell agentur (så att barnet kan vara med i en reklamfilm eller postorderkatalog och dylikt)??

Blir väldigt tacksam för hjälpen!!

• Svar på tråden Barnmodell?
  • Mårbackapelargonen

Nika75: Det är väl ingen som ifrågasatt det? Men i slutändan så handlar det om att barnet ska prestera och barnet ska duga utifrån de kriterier de vuxna satt upp.

Sedan är det återigen en fråga om det är riktigt att sätta små barn i arbete, även om pengarna går till dem. Jag tycker inte att det är det.

• Pius

nä men nu måste jag in här igen...

barn2 du skriver: Men så är det nuförtiden...kanske tyvärr men utseendet ÄR en viktig del av framgången... "

BULLSHIT!
    bara om man vill bli typ väderpresentatör på TV4 !!!

• Linelus

Dåliga värderingar ang utseende får barn av idag iallafall utan att vara modeller. Det är bara att se sig om i samhället idag.

Jag anser att det endast är upp till oss föräldrar att ge våra barn en stark tro på sig själv, fördomsfrihet och bra värderingar. Och det tror jag att man kan göra oavsett om barnet är modell eller inte.

Jag var själv emot barnmodeller förr men har ändrat mig! Numera tror jag bara att det är den svenska avundsjukan som gör att vissa är för eller emot!

• Pius

jamen linelus VADDÅ. avundsjuk på VAD. att jag inte var smart nog att sätta mina barn i arbete? att mina barn inte är fotogenic:a nog? att mitt barn inte står i bara trosorna i ELLOS katalog?????

Att projicera sina egna drömmar på barnen tycker jag är läskigare än lite avundsjuka. Att exponera sina barn innan de kan bestämma själva vad de vill göra eller inte tycker jag är oetiskt. Bilderna blir ju inte ogjorda sen bara för att barnet kanske inte tycker att det är kul att finnas i varannat hem i sverige...

och JA jag tycker att det är mycket negativt att fokusera så mycket på utseende både på små barn, större barn och vuxna! och det är inte för att jag själv tycker att jag är fulare, tjockare, sämre utan för att jag tycker att det leder åt h-vete med hela samhället!

jag brukar faktiskt tycka synd om de barnen som poserar i HM, Ellos eller vad det är... burr!

• Jenny S

Linelus.
    Håller helt med dig om ditt andra stycke här ovan.
    Men angående det tredje stycket så säger jag tvärnej!
    Jag vill inte exploatera mitt barn den dagen jag får ett.
    Anledning?
    Jo, detta kan kanske verka långsökt för vissa, men det är min anledning...
    När jag hade min slutplacering inom psykiatrin var jag på en låst avdelning. Här hade vi bla en hel del dömda pedofiler. Deras lycka var när någon lyckades smuggla in en katalog från Ellos eller liknande. De satt då och runkade till dessa små söta barn.

Just av den anledningen vill jag inte exploatera mitt/mina barn.

Sen om någon är avundsjuk....tja, då får man väl göra något åt det.

Jag vill visa mina barn att de är vackra både till utseende och personlighet och på så sätt stärka deras självförtroende. Men inte genom att låta dem vara modeller. Det kan jag klara på så många andra sätt!

• Mårbackapelargonen

Linelus: Svenska avundsjukan? *fniss* . Men allvarligt, så fort någon tycker någonting i en diskussion om prestation och/eller utseende, behöver det inte handla om avundsjuka, även om många gärna vill tro det. Man kan tycka olika ändå. Vidare har jag svårt att tänka mig att någon mamma här inne tycker att deras barn inte skulle platsa som modell, jag är helt övertygad om att min inte bara skulle platsa utan vara jättebäst . Det betyder inte att jag kommer att kontakta en agentur för det, eftersom min inställning till livet och mina värderingar inte stämmer med det som presenteras i den världen. Om han någon gång själv uttrycker en önskan om nåt sådant får jag väl ställa upp, men jag kommer inte att bygga upp det intresset, lika lite som jag kommer att pådyvla honom mitt eller hans pappas idrottsintressen. Han får bestämma själv när den dagen kommer.

Annars bottnar ju diskussionen här i att:
    1. vi har lite olika ideer om hur högt utseende bör värderas, där förspråkrna (någon av dem iaf) faktiskt har uttryckt ideen att utseendet är en avgörande faktor för framgång, vilket några av oss andra inte tycker.

2. Vi diskuterar utifrån hur man bygger upp tro på sig själv. Där vissa tycker modellande är en god ide, andra int.

3. Om det är moralisk rätt att sätta barn i förvärvsarbete (eller, åtminstone jag har försökt få upp det )

Nädu, svenska avundsjukan är det typiska argumentet man tar till när man vill misstänkliggöra någon. Det är tillåtet att tycka olika. Det är också tillåtet att låta sitt barn både modella och spela teater så det här är en renodlad värderingsdiskussion, mao den bästa sortens diskussion.

• Mårbackapelargonen

Jenny S: Pricis så tänker jag också. Det finns en anledning att man inte bör lägg ut barnbilder på öppna sajter på nätet också. Det är tom så att bilder stjäls och används i bildmontage...

Ryyyyyyysssssssssssss

• Mårbackapelargonen

Jenny S: Håller med om din sista passus också.

Svar på tråden Barnmodell?