-
-
WOW!!! Har nu kommit hem från ultraljudet, och jag har världens sötaste son i magen.. Var absolut ingen tvekan om vad som fanns mellan dom benen.. Har lagt ut bilder i mitt galleri..
Han väger idag 1,5 kg (33% större för tiden) och om jag går tiden ut, och han ökar som han ska, så kommer han att väga runt 4,5-5 kg.. Men herregud, hoppas han stannar av lite i växten iallafall, eller kommer lite tidigare
.. -
-
Här är nästan allt inhandlat och klart.. Är bara väldigt små saker kvar såsom blöjor, nagelsax, babygym, bröstpump osv.. Men alla stora saker som behövs är klara.. Känns otroligt skönt, eftersom jag nu för tiden är näst intill orörlig pga foglossning..happy73 skrev 2010-03-22 11:47:08 följande:Hej på er. Kul att ni hade de så trevligt på fikat. Mycket avis.angeni vad bra att det har lugnat ner sig.Jag gillar också loppis o annat. Så är det någon som vill åka iväg på något så är det bara o säga till.Hur går det med alla inhandlingar till era små. Jag hade turen o fick en bilbarnstol av den gamla modellen (den jag fick låna förra gången). Kompisen jag fick den av skrattade lite o sa: ja, det är nog bara du som gillar den här modellen. Jag tycker den är jätte bra för den är inte så tung som de nya bilstolarna. Annars är väl allt klart, vi har ju så mycket från Isak. Kanske att vi behöver fixa en säng o syskon vagn. -
Start på mammaledighet:
16/4 Bezilia (Anna)
Nu Skuggspel (Sanna)
Nu HippYgirl (Elin)
Nu Angeni(Jenny)
30/4 Lady of Baqueta (Annika)
26/5 Shia
Nu MaraFara (Sara) -
Att ligga över snittet har jag gjort hela tiden.. Har ju även fått bekräftat via ultraljud att Melvin är lika stor som en bebis som är 2 veckor äldre, så det är inte så konstigt.. Ska till Bm på torsdag igen så då får vi se hur mycket magen har växt.. Har även en magbild ute i mitt galleri som är nån vecka gammal..Plogen skrev 2010-03-31 22:40:53 följande:Var förresten till Bm idag. Allt var bra, fast magen är stooor! Jag ligger över snittet på symfus fundus. Jag frågade om det innebär att jag får en jättebebis, men det behövde tydligen inte vara så. Hon sa att det kan vara mycket fostervatten och att det beror på vem som mäter, om dom trycker hårt eller inte. Fast folk på jobbet och kompisar frågar om det är tvillingar... Har nu gått upp 13 kg. Hur mycket har ni andra gått upp?
Jag fick göra ett tillväxtultraljud med förra barnet för att min magkurva sköt iväg ordentligt på slutet, och då låg jag över övre kurvan.. Ut kom en bebis på 4010 gr, 1 v över tiden.. Så stort mått behöver inte betyda stor bebis.. Nu var han iofs stor jämfört med mina andra barn som vägde 3290 och 3370 gr :).. Men det kändes ingen skillnad när han skulle ut, för det gjorde lika överjävligt ont som med nr 1 (nr2 är ju planerat snitt)..
Å vad gäller viktuppgång så har jag snart spräckt 100 kg-gränsen.. Mindre roligt, men men.. Vägde 70 kg när jag blev gravid, och väger nu 96 kg.. En viktuppgång på 26 kg.. Ja, vad säger man :)? -
Grattis i efterskott..MumsMaräng skrev 2010-04-03 10:19:09 följande:Glad påsk till er alla! Hoppas att ni har det bra och får ta det lugnt.Tack för alla snälla gratulationer! Jag var HELT slut på kvällen när gästerna hade gått. En dag städ och handling, en och en halv dag matlagning och förberedelser och så två omgångar gäster. Det är tur man inte gör sådant här så ofta! Lite orolig blir jag när jag tänker på sommarens inbokade dop/bröllop. Jag menar, det är lätt att säga "men ta det nu lugnt och låt andra göra jobbet", men jag vet inte om det skulle fungera hos er? Hos mig gör det då inte det.Nå, det var mysigt att bli uppvaktad och roligt att träffa så många vänner och dagen blev på det hela taget riktigt lyckad. Min glada svärmor passade på att beklaga sig länge och väl och högt och ljudligt över allt som hon kom på som vi inte har gjort klart med huset och hur fel vi prioriterar och vad onödigt allt vad som vi hade köpt och gjort. Sedan fick jag en orkidé i plastkruka med prislappen kvar. Klimax nåddes när någon frågade vad vi tänkt för pojknamn och jag berättade att vi funderade på Leander, Leon eller William. "Näääeee, de va väl fuula namn. De tycke ja va fuuula namn! Ja tycke han kan heta LIAM. De andra va fula namn i alla fall." Ja, och i det läget var det som ni förstår tur att jag inte var beväpnad. Puh! Ja, ja, jag är glad att hon inte bor närmare. Vad skönt för er som går på föräldraledighet nu! Jag hoppas ni får en vilsam och glad tid! Skuggspel: Många grattis till huset! Vad härligt att få börja fundera över planering och estetik! Det roligaste som finns! Jag hoppas att du får tag på en BM här och slipper sitta och åka till Sthlm för det hela tiden! Säg till omni behöver rekommendationer på hantverkare. Jag har kontakter vad gäller allt från gräv till el.Jag ska till KLARA på onsdag och träffa Björn Carlsson. Är lite nervös inför det. Det känns så självklart vad de kommer att säga. Ja, jag får göra ett försök i alla fall. I övrigt börjar jag med akupuktur mot foglossningssmärtorna vecka 15. Har någon testat det? Plogen: Vad mysigt med en boarder collie! De brukar vara så trevliga tycker jag!Kram till er alla!MumsM
Jag fick akupunktur för min foglossning när jag väntade förra barnet.. Fick då börja redan i gravvecka 13, men blev oerhört hjälpt utav det.. Visst, efter ngr behandlingar blev jag sämre, men tydligen ska det vara ett bevis på att kroppen svarar på behandlingen.. På slutet så hade jag inga besvär alls.. -
Själv har jag inte ens börjat fundera på vad jag ens kan tänkas vilja ha med mig till förlossningen, känns som att jag säkert kommer packa den när värkarna drar igång.. Men däremot så har jag skrivit mitt förlossningsbrev :)..
-
Usch, jag har sammandragningar flera ggr/dag.. Inga smärtsamma, men tillräckligt för att jag ska börja fundera på hur många som är "normalt".. Får ta upp det med min Bm imorron när jag ska dit..
Sen ligger Melvin nu med vad jag misstänker är fötterna neråt.. Å när han sparkar så sparkar han rätt ner, så det känns som om det ska titta ut en fot mitt i härligheten.. Dessutom gör det så j*a ont, ungefär som stötar.. -
Nej, Hp påbörjas den 12 april, men däremot så har jag semester fram tills dess.. Stod länge och tvekade på om jag skulle ta semester efter HP, och på det viset spara föräldradagar, men jag är sååå nöjd över mitt val att ha tagit semester före.. När jag knappt orkar gå snigelfart i 1 km till affärn utan att ha jätteont, så har jag svårt att se att jag skulle klara av att jobba på akutenNihao skrev 2010-04-07 15:59:54 följande:MaraFara: Trist med sammandragningarna. Är du hemma med HP nu? Min bäbis ligger också o sparkar nedåt, känns skumt när det ilar ner emellan benen och gör himla ont när det träffar ömmare delar. :/Plogen: Du får ta med vad du vill till BB. Dock bör du höra efter om när det är ok att koppla upp sig trådlöst osv, för ibland är det känsligare än annars. Jag rekommenderar att ta med lite sköna tröjor (amningsbara om du ska/kan amma) och mjuka brallor, för allt mjukt uppskattas när man hasar runt i jätteblöjan LarsAllan och det kommer saker både här o där... ha ha ha. Jag uppskattade också min gravidgördel som jag nämnt innan, jätteskönt att ha första natten när magen är tom på bäbis och allt "ramlar på plats" där inne. Nu vet jag dock inte hur det är när man inte har så många barn i magen, men det är nog skönt även då. :)Jag har precis fått tillbaks min gördel av en kompis och testat att bära den i 2 dar, och det ger skönt lyft för mage och rygg och känns kalas när man är ute o promenerar. Så en sån kan jag rekomendera, finns tex på Barnens hus. Jag kan ta med den på söndag, om jag kommer med, så får ni se om det är nåt för er.
..