Inlägg från: MaraFara |Visa alla inlägg
  • MaraFara

bf-juni västerås

Hemma från Bm.. Roligt att det nu är dags att börja gå där varannan vecka, känns på ngt vis som att slutet närmar sig..

Melvin växer på som han ska.. SF-mått i v 30+6 är 30 cm.. Han följer sin egen kurva perfekt, lite över medelsnittet.. Hjärtljuden låg på 150 s/m, så där kan vi ta hål på myten om att höga hjärtljud skulle innebära en tjej.. Å mitt BT är så fint på 125/75.. Och from nästa gång så börjar vi med lägeskontroller..

• MaraFara
    angeni skrev 2010-04-08 23:13:14 följande:
    Happy73: jag vill ha snitt pga tidigare jobbig förlossning som slutade i akutsnitt. Jag vill slippa känna den känslan igen av ovisshet som jag hade förra gången. Det var ingen som informerade oss om läget och vad som hände.Nihao: BB i västerås har vi bra förtroende för. Hälften av alla som jobbade där var väledigt förstående när vi fick dottern och hjälpsamma men några var ju riktiga surkärringar Men det tror jag man får överallt.Bara förlossningspersonalen jag har dålig erfarenhet av samt läkarna på specmödravården. Både denna gången samt förra gången träffade vi en nonchalant manlig läkare, dock ej samma. Jag verkar dras till de som har antingen väldigt dåliga dagar eller är nonchalanta av sig
    Å jag har helt andra upplevelser.. Förlossningspersonalen har jag uppfattat som underbar, medans BB-personalen varit riktiga bitchar.. Därför ska jag nu åka hem efter 6 timmar, om allt går bra.. Tänker inte ligga på BB mer än absolut nödvändigt.. Har också haft bra kontakt med läkare på specMVC.. Med andra barnet så fick jag ju planerat snitt pga humanitära skäl som det så fint heter, och då träffade jag en läkare som hette Anna Berglund..

Det här kan låta hårt, men jag tycker inte att det ska vara enkelt att få snitt.. All forskning visar på att det är bättre för barnet att födas vaginalt, ett snitt är en jättestor operation med betydligt större och komplicerade komplikationer än vid en vaginal födsel..
    Rädsla är för mig inte en anledning till ett snitt, däremot om det finns medicinska orsaker eller väldigt svåra psykologiska orsaker som det faktiskt fanns i mitt fall.. Rädsla går att bearbeta, men då handlar det nog om att det ska finnas ett intresse av att börja bearbeta den tidigt under graviditeten. Att komma 10 veckor före det är dags tror jag är försent.. Att jag fick ett snitt beror på att jag har varit utsatt för mindre trevliga saker som barn, och detta kom upp under den graviditeten, sen behöver jag kanske nog inte nämna mer specifikt utan ni kan kanske förstå ändå {#lang_emotions_smile}.. Sen har jag inte alltid sagt att det var anledningen, utan sagt att det var för att min första förlossning var jobbig (vilket den var)..
  • MaraFara

Men hur i hela fridens namn kunde jag glömma bort er i söndags? Hade tom skrivit upp det i min kalender, men det verkade ju inte hjälpa för när kl var 14 så hjälpte jag min exman med att lägga en stengång utomhus.. Å, mitt klant...

• MaraFara
    Bezilia skrev 2010-04-13 22:52:38 följande:
    Shia: Hoppas att dagen varit ok trots allt ledsamt! Tror säkert att du kommer fram till vad som känns rätt.När det gäller smärtlindring så har även jag hört att epidural är bra. Syrran fick det och var supernöjd. Är det någon som hört om dåliga erfarenheter av det?Shit vad den här veckan går fort. Nu har jag ju bara tre arbetsdagar kvar. Känns lite konstigt! Kommer antagligen bli smått rastlös av att vara hemma men är det sånt väder som det varit idag så kan det nog bli riktigt bra! Vi får väl slå våra kloka huvuden ihop och hitta på saker så kan vi nog få tiden att gå lite fortare! :)När och var ska vi ha nästa fika förresten? Vad sägs om 24 eller 25/4?
    Jag har inte så bra erfarenheter av den, men är ändå positiv till att ta den.. Första gången så tog den inte bra, så dom fick lägga om den 3 ggr.. Och sista gången så punkterade dom ryggmärgshinnan, en sk durapunktion, vilket kan ge en helvetisk huvudvärk för att det sipprar ut ryggmärgsvätska.. Men jag klarade mig från det..
    Och sista gången så kunde jag inte kissa tack vare den, så jag fick gå med kateter i 3 dagar..
  • MaraFara

Å den här gången ska inte ngn impulsiv plattläggning eller ngt annat komma emellan..

24/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    MaraFara (Sara)

25/4
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    MaraFara (Sara)

• MaraFara
    skuggspel skrev 2010-04-14 22:34:35 följande:
    Shia; Beklagar sorgen! Va hemskt.24/4Bezilia (Anna)Lady of Baqueta (Annika)Skuggspel (Sanna)25/4Bezilia (Anna)Lady of Baqueta (Annika)Skuggspel (Sanna)MaraFara; Shit va läskigt! Att de kan lyckas göra så fel så många gånger! Var födde du?
    Jag födde här i Västerås, durapunktionen hände för 12½ år sen..
  • MaraFara

24/4

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika)
    MaraFara(Sara)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)

25/4

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika)
    MaraFara(Sara)
    Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)

1/5

Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Lady of Baqueta(Annika)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    Happy73
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)
    MaraFara (Sara)

2/5

Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Lady of Baqueta(Annika)
    Angeni(Jenny)
    Nihao(Emma)
    Happy73
    vikh(Sara)
    Skuggspel (Sanna)
    MaraFara (Sara)

• MaraFara

Jag tänkte köpa med mig ett par Ramlösa eller liknande.. Är det speciella smaker som önskas, eller ska jag ta vad som helst?

Fika/ätbart hos Marängen 25/4

Bezilia(Anna)
    Lady of Baqueta(Annika) - Kärleksmums (jag vill ha sött{#lang_emotions_tongue_out})
    MaraFara(Sara) - dricka
    Jolinsfaster(Ulrika)
    HippYgirl(Elin)
    Perni80(Pernilla) - taccos paj
    Angeni(Jenny) - tar med lite frukter som man kan plocka av
    Nihao(Emma) - tar med matbröd
    vikh(Sara) - tar med mig pastasallad med kyckling.
    Skuggspel (Sanna) någon sorts kaka.
    MumsMaräng
    Plogen - muffins

• MaraFara
    Nihao skrev 2010-04-21 09:08:30 följande:
    Hej, blir kul att ses. :)Jag tänkte återgå lite till förlossningssnacket och bedövning.Då jag inte hann med någon bedövning sist känner jag mig kluven till tex epidural, jag är jätte-oinsatt i hur det funkar. Hade i helgen därför lite diskussioner med både kvinnor och en man (!) som tagit epidural, och de förstod inte hur många som verkligen ville utsätta sig för det i samband med förlossning. Deras sammanlagda åsikter var ungefär:-Varför vill man frivilligt utsätta sig för att bli helförlamad från midjan och neråt? Att se sina ben men inte känna dem, de är bara med som köttklumpar. När förlossningen är klar kan du fortfarande inte röra dig, man är förlamad tills epiduralen går ur.-Varför vill man spruta in bedövningsmedel i ryggmärgen, när ett misstag kan ge permanenta skador? Märgen är känslig.-Förlossning med epidural tenderar att dra ut på tiden, då man tar udden av värkarna. Smärtan i värkarna peppar mamman att puscha på mer och då går oftast förlossningen snabbare.Vad säger ni om dessa åsikter? Jag visste faktiskt inte att man blir helförlamad av epidural från nålsticket och ner, så oinsatt var jag. Jag vet ju att det finns kvinnor som är supernöjda med all bedövning, men när jag hörde detta att vara fast i sängen utan rörlighet i benen blev jag lite skraj. Låter läskigt!Åsikta gärna med mig tjejer, jag har inte tagit ställning till vad för bedövning jag ska ta än. Nån som vet nåt om andra metoder, förutom psykoprofylax och lustgas?PS. Mannen som fått epidural hade opererat knät ifall ni undrar. :)
    Det där var bland det löjligaste jag hört.. Vid en förlossning med epidural blir du absolut inte förlamad, då det läggs en variant som heter stand-up.. Det innebär att du kan vara uppe och gå precis som vanligt.. Däremot så läggs den annorlunda vid ett snitt, men då handlar det ju om att totalbedöva.. Att det kan dra ut på tiden lite grann stämmer, dock har jag aldrig varit med om det, utan i mina fall så har den snarare hjälpt mig att slappna av, och därmed har jag öppnat mig fortare.. Efter jag har fått epidural så har jag haft mina barn på magen inom 3-5 timmar, och då har jag fått epiduralen när jag varit öppen 4 cm.. Sen blir man inte helt smärtfri, utan man känner fortfarande ett viss tryck neråt som inte går att bedöva bort.. Fast det trycket gör inte ont, utan är mer obehagligt..
  • MaraFara

Dags för barnmorskebesök igen.. Jag hade väl inte så mycket att säga i vanlig ordning, men efter att alla kontroller var avklarade så hade min Bm lite att säga..

Melvins hjärtljud slog så fint på 150 s/min, mitt Hb hade stigit till utmärkta 129 trots lite halvslarv från mig, och mitt blodtryck låg helt perfekt.. Sen skulle vi då mäta magen, och den hade ju dragit iväg rätt ordentligt mot sist.. På 2 veckor har magen växt 4 cm till hela 34 cm i v 32+, så nu ligger jag högst upp på magkurvan.. Hon började fråga mig om diabetes å dyl, men jag har ju aldrig haft problem med mitt blodsocker.. Hon började prata om att jag eventuell ska göra en glukosbelastning, men mitt blodsocker låg idag helt perfekt.. Men vi ska vänta och se till nästa gång vad som händer med tillväxten av magen, fortsätter den att växa så här så blir det kanske aktuellt med ett tillväxtultraljud för att se så att jag inte har en jätte-Melvin i magen..

Å precis som jag misstänkte så ligger lillskrutten helt startklar.. Huvudet är långt ner, och fixerat.. Så, vad väntar Melvin på egentligen?

Svar på tråden bf-juni västerås