Inlägg från: MaraFara |Visa alla inlägg
  • MaraFara

bf-juni västerås

Nihao skrev 2010-04-22 13:57:29 följande:
    Plogen: Ingen fara att ramla. Jag har också gjort det, får panik och känner inte barnet! Men bäbis mår fint. Det är mycket den klarar där inne med stötdämpande vattenballong runt sig. Men den blir förmodligen chockad av en smäll. Får man däremot ett hårt slag på magen, typ ramlar in i ett bordshörn eller nåt, så har jag hört att man ska kolla upp det om man är orolig. Framåt han ju barnet inte samma skydd.Känner du att barnet rör sig så lever det. :)Mara: Oj oj, här växer det så det knakar. Härligt att han växer på sig, tror du han kommer komma tidigt? Fina värden du har.Jag tror min bäbis fortfarande snurrar runt (v33+0), han låg med huvudet neråt sist på kontroll fast nu har jag en känsla av att det snurras hej vilt. Jag måste ha en väldans uttöjd mage för den verkar ha gott om plats! O idag fick jag en njurspark som verkligen gjorde ONT.Jolinsfaster: Våra små hade ingen kudde alls i början. De låg på rygg eller sidan (skedade med varann). Nu säger man att barnen ska ligga på rygg igen, det där har gått i vågor genom åren med spekulationer om t ex plötslig spädbarnsdöd (PSD). En del lägger barnen på mage nu också (det var tex rekommendationerna när vi var spädbarn), en del barn VILL verkligen det, men det bestämmer väl ni?! Det är bevisat att PSD minskat när man började lägga barnen på rygg, men däremot blir huvudena mer platta där bak. Prata och rådfråga din BM. :)HippY: Hur går det med kroppen?
    Av ngn anledning så har jag fått en känsla av att han kommer i slutet av maj, eller början av juni.. Så ca 1 vecka före beräknat, är ju beräknad den 10 juni.. Men vill han komma redan i mitten av maj så får han det :).. Jag tänker inte stoppa honom..

När jag gjorde mitt 3D-ultra i v 28 så fick dom ju fram 29 maj som beräknad dag efter hur stor han var då, medans rutinultraljudet i v 18 sa 10 juni.. Så det ska bli väldigt intressant att se när han kommer och hur mycket han väger.. Är ju inställd på 4,5-5 kg då det var den fullgångna vikten dom kom fram till i samband med 3D.. Men att han är större än "normalt" det vet jag..
  • MaraFara
    Plogen skrev 2010-04-23 20:07:14 följande:
    Godkväll allihop!Jag har inte Facebook så jag hoppas förstås att våra intressanta diskussioner även i fortsättningen kommer att ske här! Igår morse var jag till bm. Allt var bra och järnvärdet hade gått upp till normalt igen, tack Niferex! Dock ligger jag fortfarande över snittet på symfus fundus, men det var inget att oroa sig för enligt bm.Däremot sa hon att jag skulle räkna med att gå två veckor över tiden. Jag frågade vad hon baserade det på, och då sa hon att när man mår bra och allt är normalt så blir det ofta så. Nån som har nån kommentar på det? Så det kanske är lika bra att man ställer in sig på midsommar eller nåt... Känns väl sisådär.
    Nej, men så kan man väl inte säga.. Min första graviditet var superbra, men ändå kom hon 1 vecka för tidigt..
  • MaraFara
    Plogen skrev 2010-04-24 08:38:08 följande:
    Ja, lite skumt är det. Hon menade att som förstföderska skulle jag ställa in mig på det, att det är annorlunda med andra barnet. Det kanske är så att det är vanligare att gå över tiden med första barnet än att det kommer före utsatt datum, om man mår bra. Det borde väl nästan finnas nån statistik på det?Hur som helst, ska bli jättekul att ses imorgon, vi får snacka vidare då! kram på er!
    Det där köper jag däremot.. Det sägs ju att förstföderskor oftast går över tiden, men av vilken anledning vet jag inte..
  • MaraFara

Tack för en trevlig eftermiddag igår.. Vi var ju ett gäng som var kvar rätt länge :).. många skratt, god mat å trevligt sällskap, kan det bli bättre?

• MaraFara

Vad pysslar ni med idag då? Elin och Sanna, hur gick det igår hos specMVC? Själv sitter jag i mitt gamla hus helt själv.. Fick ett litet skrämselskott igår kväll när jag helt plötsligt fick kännbara värkar i ryggen var 15onde minut.. Så idag har jag gett mig på att börja tvätta upp Melvins sängkläder.. Men eftersom jag bara har tillgång till tvättstuga och snällt måste vänta tills det finns tid, så fick jag låna exet´s tvättmaskin (ni vet han som ni, men framförallt Malin är lite kär i :))..

• MaraFara
    Elin, vadå om den vill komma.. Den ska ju komma den 9onde, sa du ju i söndags :)..

Lördag 1/5
    Bezilia (Anna)
    Happy73

Söndag 2/5
    Bezilia (Anna)
    Happy73
    Lady of Baqueta (Annika)

Lördag 8/5
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    HippYgirl ( Elin)
    MaraFara (Sara)

Söndag 9/5
    Bezilia (Anna)
    Lady of Baqueta (Annika)
    HippYgirl (Elin)
    MaraFara (Sara)
  • MaraFara
    Jolinsfaster skrev 2010-04-29 07:58:17 följande:
    Hej på er alla!Nu var det ett tag sen jag skrev här. Anledningen är att vår bärbara dator fick öl på sig på inflyttningsfesten i lördags. Den mår inte så bra efter det.  Typ två bokstäver som funkar, men dock alla siffror. Nu är jag på jobbet en sväng så då får man passa på. Har varit "sjuk" tidigare i veckan. Så totalt helt omotiverad att jobba, men tänkte stå ut dom två sista dagarna nu. Sen blir det låååångledigt, tråkigt nog i arbetslöshetens tecken, men det behöver jag inte tänka på nu.Känns som magen börjar växa rejält nu! Nästan så att man ser hur den växer. Läskigt och spännande på samma gång. Börjar bli dags att köpa nåt klädesplagg till så man klarar sig resten av tiden. Är det nån som kollat om moderkakan fortfarande ligger i framvägg i runt vecka 32? Jag ska göra ett sånt ultraljud i nästa vecka. Nån som vet om det är vaginalt eller vanligt ultraljud? Har för mig att barnmorskan som gjorde rutinultraljudet sa vaginalt. Känns lite sådär, men det är väl bara att vänja sig vid att folk "gräver" i det området.Shia: Vi köpte spjälsängen Gulliver på Ikea... och skötbordet som blev lite som en impulsgrej. Jag hade egentligen bara tänkt att vi skulle titta, men så fanns det inte så mycket alternativ än just det skötbordet, så då slog vi till. Lika bra när maken är på det humöret.
    Koll i v 32 för att moderkakan ligger i framväggen? Nej, det har helt gått mig förbi, trots att jag har en moderkaka i framväggen.. Trodde inte det behövde kollas upp, däremot om moderkakan är väldigt lågt placerad, i närheten av utgången så att säga..
  • MaraFara
    Nihao skrev 2010-04-29 09:16:42 följande:
    Äääuuum... det här med moderkakan... är det nåt man ska ha koll på var den ligger? Jag har aldrig hört argumentet, inte hört nån BM prata om det eller sett nåt på ultraljudet? Brukar den ligga på nåt speciellt sätt, och om den inte gör det, vad är onormalt och vad spelar det för roll? *vimsig som vanligt*Mumsmarängen, hur gick pressen?Lägger en reservation för vår plats/hus, om vi får bygghjälp den helgen kan vi inte ha gäster. Jag vet i veckan och återkommer.Annars kan jag tipsa om betessläppet 9 maj. Tror det kan vara en kul upplevelse, framförallt om man har barn... Kolla här: www5.arla.se/Default____20453.aspx Lördag 1/5Bezilia (Anna)Happy73vikh(Sara)Söndag 2/5Bezilia (Anna)Happy73Lady of Baqueta (Annika)vikh(Sara)Lördag 8/5Bezilia (Anna)Lady of Baqueta (Annika)HippYgirl ( Elin)MaraFara (Sara)Perni80 (Pernilla)vikh(Sara)Jolinsfaster (Ulrika)Nihao (Emma)Söndag 9/5Bezilia (Anna)Lady of Baqueta (Annika)HippYgirl (Elin)MaraFara (Sara)Perni80 (Pernilla)Jolinsfaster (Ulrika)Nihao (Emma)
    Med dom andra barnen har jag aldrig vetat vart min moderkaka varit placerad, och jag tror att så länge den ligger i bakväggen, vilket måste vara det vanligaste, så säger dom inget.. Till mig talade dom om att den låg högt upp i framväggen, eftersom det gör att sparkar osv känns senare, mer för att inte jag skulle oroa mig för att jag inte kände ngt.. Å ligger den för nära ingången så talar dom om det, eftersom man då får göra ett ultraljud senare för att se om den har flyttat på sig..

Men nu är jag glad att min moderkaka ligger som en stötdämpare i framväggen, men annars vet jag inte hur ont det skulle göra när Melvin bökade runt :)..
  • MaraFara
    MumsMaräng skrev 2010-04-29 20:34:04 följande:
    Lördag 1/5Bezilia (Anna)Happy73vikh(Sara)skuggspel (sanna)Söndag 2/5Bezilia (Anna)Happy73Lady of Baqueta (Annika)vikh(Sara)Skuggspel(sanna)Lördag 8/5Bezilia (Anna)Lady of Baqueta (Annika)HippYgirl ( Elin)MaraFara (Sara)Perni80 (Pernilla)vikh(Sara)Jolinsfaster (Ulrika)Nihao (Emma)skuggspel(sanna)Söndag 9/5Bezilia (Anna)Lady of Baqueta (Annika)HippYgirl (Elin)MaraFara (Sara)Perni80 (Pernilla)Jolinsfaster (Ulrika)Nihao (Emma)skuggspel(sanna)MumsmarängJolins faster: Jag ska in på Spec mödravården för UL på tisdag, för min moderkaka ligger för livmodersmunnen. Om den gör det på tisdag också, vilket är troligt, så bokas ett kejsarsnitt. Jag hoppas ju på att de kan boka in det till ett visst datum redan på tisdag.Jag såg hos BM att det fortfarande var förbud för besökare under 15 på BB. Trist. Det känns VÄLDIGT öststaterna på 80-talet när man står där i trapphuset och försöker att inte  vara i vägen för hissen och träffar sina anhöriga. Inte så himla kul. I övrigt kan jag rapportera att jag börjat tvätta barnkläder som legat i kartonger i en himla massa år. Det gäller att börja boa lite för att ställa in sig mentalt, känner jag. Annars rusar det bara på med jobb och uppdrag och grejer. Gårdagens presentation av nya företaget gick bra, men jag fick sådan jäkla KRAMP i vaderna när jag stod där framme framför en massa folk,  så jag hade fullt sjå (stavas det så?) att hålla mig allvarlig! I övrigt är graviditet lite som att ha en söt hund. Det är himla bra för att inleda samtal med främlingar. Jag menar nu att DE initierar samtalen, inte att jag går runt och säger "Har ni sett en sådan köttbulle?!"Så var det Valborg igen då. Vi ska till goda vänner på tacokväll (fasiken! Jag skulle ha köpt hem mer alkoholfri Carlsberg!). Annars är Anundshögs valkorgsfirande verkligen att rekommendera. Vikingar kommer i fackeltåg mellan högarna och tänder bålet. Väldigt tjusigt!Jag tittade in på Change när jag var på stan igår, men ingen Shia. Vi funderade över hur det gått med din bil, när vi var hos mig i söndags.Stor kram till er alla, och ha en fin dag och kväll i morgon!Eder, Dame Merengue
    Nu har ju jag planer på att åka hem redan efter 6 timmar, men om jag måste vara kvar av ngn anledning så tycker jag att det är jättetråkigt att mina andra barn inte får komma upp å hälsa på, som dom i vanliga fall får när det inte är RS-virussäsong.. Övrig släkt skiter jag totalt i, dom får komma hem till mig.. Men just mina barn, dom vill jag ha på plats så att dom får träffa sitt syskon så fort det bara går..
Svar på tråden bf-juni västerås