• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hoppar in här, fick ett utomkveds 2003 och tror tyvärr jag har fått ett nytt nu. Har testat omväxlande negativt och svagt positivt sedan 2/2. Fick som en vanlig mens 5/2 och tänkte att det var ett tidigt missfall. Testade svagt positivt 3/3 och några dagar framåt, fick inte min mens som jag skulle haft 8/3. Den 10/3 är strecken tydligare och CB visar svagt plus. Den 12/3 får jag gravid 1-2 på CB digital. Den 13/3 börjar jag blöda mörkt och åker in till KK. Läkaren hittar ingeting på VUL men säger att det kan vara för tidigt. Jag får ta blodprov för att mäta HCG och ska tillbaka i morgon för att ta nytt. Jag blöder hela tiden även om det inte är några mängder. Nu har det övergått till ljusrött blod. Jag fick rejäl mensvärk under några timmar i går kväll. Jag tycker det gör lite ont på vänster sida där jag hade X förra gången. Jag har gjort test igår och idag också och de blir starkare. Vi mina tre normala graviditeter har jag inte blött någoting, så det känns ganska kört.

Förra gången fick jag min "mens" fyra dagar sent och den var sparsam och varade bara 2 dagar. Gjorde ett test som var negativt samma dag. 12 dagar efter det började jag blöda och testade positivt. Gjorde VUL men det visade ingenting. Fick jätteont några dagar senare och åkte in igen, VUL visade fortfarande ingenting men jag fick ta blodprov för att mäta HCG. Då började karusellen med VUL som inte visade något och HCG som gick upp och ner. Hade rejält ont flera gånger. Den 13 februari åkte jag in med fruktansvärda smärtor, VUL visade blod i hela buken och jag blev inlagd och opererad dagen efter. Det hade gått hål på äggledaren, man spolade igenom den och lät den självläka. 

Jag var livrädd innan operationen, min största skräck var att bli sövd. Men det gick jättebra och efteråt får man medel mot illamående och smärta så jag mådde helt ok fysiskt. Trodde jag skulle slippa vara med om det här en gång till :( 

• kanske 4a

Jag har varit gravid två gånger efter mitt förra X, utan problem så jag hade börjat släppa det där med X. Tanken slog mig förts i fredags em faktiskt och sen har jag varit säker på ett nytt X. Men min BM sa att jag kan ha fått ett tidigt missfall i början av februari och att det här nu är en ny graviditet. Det skulle förklara de svaga testen i februari. Men nu när jag blöder är jag rätt säker på att det är ett X iaf :( Fick precis tid på KK för nytt blodprov och VUL. Fast jag kom på nu att hon sa onsdag den 15:e? Så jag måste försöka få tag i de och fråga om det är tisdag eller onsdag.

• kanske 4a

Jag har äntligen fått tag i KK och det är i morgon jag ska dit, skönt att äntligen få klarhet i hur det står till, även om jag redan "vet". Ska ta hcg 7.45 och sen till läkaren 10.30. Jag har värk mot bäckenet, som vid sittknölen på vänster sida, fast inuti. Kan inte vara ett bra tecken, blöder fortfarande också. Blä för det här!

• kanske 4a

När de gör titthål går de in via tre små snitt i buken . Via ett snitt vid naveln blåser de in gas så att de kan se ordentligt. Via två små snitt på vardera sida typ vid varje äggledare, för de in instrument. Då kan de se precis var X:et sitter och ta bort det, utan att de behöver veta vilken sida det är på innan.

• kanske 4a

Jag har inget minne av att jag mätte hcg efter operationen, men det kanske jag gjorde. Men mitt låg inte så högt, som mest på 450.

• kanske 4a

Nu är det ju 8 år sedan jag gjorde mitt titthål men jag minns att jag var livrädd för att bli sövd, min första operation. Men alla var jättegulliga och det sista jag kommer ihåg är att de säger, nu säger vi godnatt och jag ville skrika NEEJ men jag hann inte :) Sen vet jag att jag drömde någonting men minns inte vad. När jag vaknar är jag hes och mår lite illa, taket snurrar. Jag känner på magen och det är tre stora bandage och jag får panik, har de sprättat upp hela magen?? Snabbt kommer en sköterska och ger mig smärtstillande och medel mot illamående och de hämtar min man. Jag får veta att de tagit bort ett X på vänster äggledare, spolat och lämnat öppet för att det ska få självläka. Äggledaren hade alltså inte spruckigt men det var ett hål och jag hade blod i hela buken. Sen har de också punkterat en cysta som jag hade på höger äggstock. Jag minns att jag var fruktansvärt trött och sov hela natten och nästan hela dagen efteråt (Jag vaknade ur narkosen vid 23.30). Jag hade ont i axeln och nacken efteråt och det beror på gasen de sprutar in i buken för att kunna se ordentligt och för att man ligger tippad neråt med huvudet under op. Jag minns hur underbart gott maten smakade när jag äntligen fick äta efter två dygn med dropp. Jag blev ju inlagd på kvällen den 13/2 men operationen blev inte av förrän sent den 14/2. Jag hade en kateter när jag vaknade också men det kändes inget att dra ut den. Jag fick åka hem på em den 15/2.  Min mens kom 30 dagar efter operationen och den 13/5 testade jag positivt och den gången satt det rätt!! Sen har jag haft en normal graviditet till efter det och han är 5 år idag. Och så nu då förmodlingen X igen :(

Det kommer att gå jättebra, lycka till!! Många kramar

• kanske 4a

Nu är jag hemma igen och det är med största sannolikhet ett nytt X, jag har grinat hela vägen hem. Jag "visste" ju det eg men det känns skit att få det konstaterat. HCG har stigit från 96-600 så det är jättemycket men läkaren hittar fortfarande ingenting på VUL. Jag ska tillbaka på torsdag och om inte HCG har sjunkigt mycket till dess så kommer jag mest troligt få en spruta med cellgifter. Så förhoppningsvis slipper jag operation den här gången men det känns verkligen skit!!

• kanske 4a

Mmmbop: konstigt att de tycker så olika på olika ställen. Den här läkaren sa att metorexat ger lika effektiv behandling som laparoskopi, men då menar hon om man inte tar bort äggledaren antagligen. Jag har ju två normala gravidteter efter mitt förra X och det här. Vi är ju inte ens säkra på att vi ska ha en till. Tror jag kommer att välja metotrexat om jag får chansen. Om vi sen bestämmer oss för att försöka igen får jag hoppas att det kommer på höger sida som det ändå gjort två gånger på rad. Skulle jag ha sådan otur att få ett tredje X är det nog dags att börja överväga att ta bort den äggledaren. Tack för informationen!

• kanske 4a

En sak som jag har grubblat på hela dagen. Hur sjutton kan HCG har sitigt så mycket? Är det normalt att det mer än fördubblas vid ett X. Jag kan inte skaka av mig tanken på att det kan vara både ett X och en normal graviditet fast det är jätteovanligt, mindre än 1 på 10 000. Jag vill inte ta metotrexat om man inte är 200% på att det inte finns en normal graviditet. Någon annan av er som haft X där HCG har sitigt så mycket. Förra gången låg det första mätningen på 280 tror jag och sen på 440 och sen sjönk den lite. Jag blir galen av detta grubblande.

• kanske 4a

Det vet jag att det kan stiga och sjunka och stiga, det gjorde sist på mig också. Men vid en normal grav ska det ju fördubblas på två dygn. Läkaren sa att jag hade 96 på lördag kväll och nu i morse låg det på 600. Det är ju 2 1/2 dygn emellan men en 6 dubbling av hcg. Men hon verkar inte tycka att det var så konstigt, hon sa bara att gravid är du, frågan är bara var det sitter. Efter VUL sa hon det kan vara ett missfall men troligen sitter det i vänster äggledare igen. Jaja, jag ska sluta tänka så här, orkar inte bli besviken igen.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3