• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Lemis skrev 2011-04-03 19:56:59 följande:
    Jag har också blivit snittad 2 gånger, första gången var när min sin inte kunde komma ut och andra gången var när jag fick mitt X. det är en tuff tid, men att röra på sig är det bästa, men det vet du nog sen innan.  Är du snittad innan när du fött barn då?  Om jag skulle få X igen skulle det kunna betyda att dom måste snitta mig en gång till då om man blivit det innan? usch det  är tusen tankar i huvudet. 
    Jag är snittat tre gånger med mina tre barn och jag vet inte vart gränsen går för att kunna göra titthål. Jag gjorde mitt första titthål (då jag fick mitt första X) efter mitt första barn, så då var jag ju bara snittad en gång innan. När jag tog bort gallblåsan gjorde jag titthål och det var bara 3 månader efter mitt andra snitt med mitt andra barn. Men den här gången sa de att det inte gick att göra titthål. Jag har mycket sammanväxningar efter mina snitt så det kanske också påverkar bedömningen. Varför blev du snittad när du fick X? Efter ett snitt borde de kunnat göra titthål tycker jag.

Nu börjar magen bli ok äntligen, men jag fattar inte hur jag har orkat detta tre gånger med en nyfödd dessutom :) Och då hör jag ändå till de som återhämtar mig snabbt.
  • kanske 4a
    Lemis skrev 2011-04-04 19:21:36 följande:
    då har du lyckats bli gravid och  fått 2 barn efter ditt första X?
    De gjorde titthål på mig först men eftersom jag var i vecka 10 och hade över 2,5 liter blod i buken så var de tvungen att gör en bukop. inget vidare. upplevde du det svårt att lbi gravid efter dina snitt??
    Stämmer bra, förmodligen har väl de äggen lossat från höger sida. Men jag trodde nog att faran var över och blev väldigt chockad nu när jag råkade ut för detta igen. Jag har inte haft svårt att bli gravid efter snitten. Min dotter blev till på första försöket. Nästa gång blev jag gravid på andra försöket och det blev ett X. Vi väntade en mens efter operation och sen blev min son till på tredje försöket. Min andra son blev också till på tredje försöket. Den här gången har vi slarvat lite i några år men inte aktivt försökt, så jag kan inte säga hur lätt det gick.
  • kanske 4a

Hej på er. Fortfarande trött men det går åt rätt håll. Har haft sådan värk i magen och tänkte fråga er som tagit bort en äggledare om det är normalt. Men idag fick jag världens äl-flytning så det är nog därför det molat på så. Känns bra att kroppen är på rätt spår igen, även om vi ska vänta lite till med nästa försök.

Kram

• kanske 4a
    RaraS skrev 2011-04-13 22:10:16 följande:
    Kanske: Jag har fått grymt mycket känsligare mage efter operationen. Nu känner jag av ÄL väldigt tydligt varje månad och från vilken sida. Såklart kan man inte vara helt 100 procent säker ändå men i vilket fall så är det megastor skillnad jämfört med innan operationen. Kanske är det så för dig också! Och ja Lemis, det är definitivt din tur också nu!
    ok tack, kan vara bra att veta. kram!
  • kanske 4a
    Sunflower Sthlm skrev 2011-04-14 09:41:18 följande:
    Jag fick ju "bara" metotrexat och opererades inte alls men jag har helt klart blivit känsligare i hela de nedre regionerna. Jag känner min ägglossning nu på ett helt annat sätt än annan, så jag tror absolut att något händer när man ruckar på balansen så mycket som X, cellgift och operation gör. Min gyn frågade till och med om jag känner av ägglossningen efter mina X så på henne lät det som att det inte är helt ovanligt.  

Flera av mina kompisar har även sagt att de börjat känna av ägglossningen efter att de fått barn men aldrig känt den innan.
    Jag kände av mina äl innan också, men det har blivit tydligare efter tredje barnet. Men den här gången var nog värst hittils.
  • kanske 4a

Intressant att så många känner av äl mer efter X, oberoende av om man fick metothrexat eller opererade bort äggledaren. Undrar vad det beror på.

• kanske 4a
    Lemis skrev 2011-04-17 20:44:58 följande:
    i helgen har jag haft positiva äl på mina stickor, så vi har myst i mängder.  Dessutom passade vi på att gifta oss i smyg. så nu har jag blivit fru! :)

Hur går det för er andra? Ni som vänta på pluss, ni som har och ni som ska ha barn typ nu????
    Åhh vad roligt. Stort grattis!!
  • kanske 4a
    Nadiaa skrev 2011-04-18 10:35:58 följande:
    Jag hade utomkveds sep 2010 och fick operera bort en äggledaren. Är gravid nu (väldigt tidigt dock, skulle gissa på att det är beräknat runt julafton någon gång) Var super rädd för att jag inte skulle kunna bli gravid igen, men nu hände det! Var inte planerat eller så heller. Så ni som haft X - det funkar! Kämpa på!
    Grattis! Jag tog bort vänster äggledare för fyra veckor sedan. Skönt att höra att det kan funka bra efteråt.
  • kanske 4a

RaraS: Det är ju ett tydligt streck för att vara BIM-4 jag tycker det verkar väldigt lovande!

Litet livstecken från mig. Jag har återhämtat mig efter operationen och mår bara bra. Njuter i fulla drag av min praktik på infektion, som det tyvärr bara är en vecka kvar på. Jag älskar verkligen att jobba på sjukhus och hoppas jag får ett vik där när jag är klar i oktober. Underbart sommarväder har det varit idag och jag tror jag kommer kunna fylla tiden bra fram till det är dags för oss att försöka oss på en fyra igen. Det blir någon gång i september tidigast. Stor kram till alla här inne, kämpa på!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3