• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Theina skrev 2011-02-04 20:47:14 följande:
    mina också, verkligen. någon sa att man kan ha extra ont vid äl eftersom äggstocken har opererats fast vid operationen. förut satt den ju fast i de 'flexibla' äggledarna men efter x sys den fast och när den då utvidgar sig vid äl så kan det göra ont.. låter rätt logiskt
    Är det verkligen så? Har en vän som är operationsköterska som förklarade att äggledarna aldrig satt fast i äggstockarna... Att äggledarna alltid satt löst, endast fast i livmodern och att äggstockarna sitter fast i vävnad. Hon var mest inne på att förklara hur enkel en sådan här operation är, för att lugna mig. De behöver bara "bränna" på ett ställe sa hon, mot livmodern och man behövde inte sy, det koagulerade och läkte ihop själv mot livmodern.
    Men jag har inte läst om det, ska fråga henne igen!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • RaraS

God morgon idag igen!

Jodå, har testat med CB idag och det var ett svagt plus. Men svagt som sagt....så jag vågar inte jubla ännu. Borde väl ha väntat tills imorgon, så hade det förhoppnnigsvis varit starkare.
    Är lite rädd på en repris på förra månaden....då fick jag ett svagt plus också...men tror det var lite svagare än det som jag hade i morse. Och igår och i natt har det molat från tjejmagen så jag hoppas det är ett bra tecken. Och brösten är fortfarande ömma och större. På BIM förrra månaden var ju mina större bröst puts veck.

Jaja, bara och vänta några dagar och se hur det utvecklar sig! Men något är ju på gång i alla fall....hoppas det klamrar sig kvar!!! Men jag vågar nog inte jubla förrän någon gång nästa vecka....

• RaraS
    acinna skrev 2011-02-05 09:18:07 följande:
    RaraS: Grattis! Vi håller tummarna!!!
    Säg inte grattis ännu...känns som jag bara är i en ny fas av väntan...men ska köpa ett par nya test och göra under nästa vecka. Förhoppningsvis blir de testen starkare!
    Nu ska jag ut och åka lite skidor och tänka på annat!
  • RaraS
    angio101 skrev 2011-02-06 09:48:27 följande:
    Det blir en liten Björn efter farfar (plus att jag har alltid tyckt om namnet Björn, faktiskt det enda pojknamn vi kunde enas om)

Jo, det blev en vaginal förlossning, 18 timmar från första värkkänning tills han var ute, så det tycker jag inte var så farligt långt. Allt är bra med mig och babyn, amningen funkar (än så länge, peppar, peppar). Just nu ligger barnafadern och sonen och snusar ikapp i sovrummet.

Lycka till alla med plus och plus på g...
    Grattis-grattis! Kul med lite baby-lycka i tråden! Happy end!!!
  • RaraS

Lemis:
    Vi för kämpa på nästa månad!!!! Det gick åt helvete i morse...ska dra den långa storyn så får ni gärna ge mig en förklarning på vad som hänt mig...för idag känner jag mig lite förrvirrad och tror att jag aldrig kommer lyckas få något barn...

Igår kändes allt så bra!!! De andra månaderna har jag fått mens på 15 dagar efter ÄL och igår var det 15 dagar efter ÄL. Dagen gick och mina bröst blev fylligare och fylligare och på morgonen hade jag ju sett ett svagt streck på mitt CB-test. Kändes super, för ibland molade det från magen också.
    Gick och la mig och vaknade med samma känsla ikroppen som igår. Brösten var fylliga fortfarande...förra månaden var mina fylliga bröst borta när mensen kom. Jag gick på toa och tänkte att jag testar med mina kassa billigatester.se-tester, som jag gjorde i fredags, då såg jag kanske ett ev streck...jag gjorde det, satt kvar på toan och tittade....jajamen, ett lite tydligare streck. Det kändes bra! Men jag hann tänkta "om nu hcg:t fördubblas varannan dag så borde det kanske ha varit tydligare?" tänkte sedan..."jäkla skit-tester, ska köpa ett nytt CB-test i morgon." Tittade ner i toan och ser då att det droppar blod...färskt blod. Utan någon förvarning alls. Mitt vanliga förlopp är jag brukar få ont i magen 1-2 timmar före mens och då brukar det också vara lite bruna flytningar först. Nu var det verkligen inga bruna flytningar eller ont imagen på det viset.

Så jag är lite knäckt. Som tur var har det varit sol och perfekt skidåkning nu på förmiddagen! Härligt som tusan ute! Livet är fint även om det endast är jag, min man och vår hund för resten av våra liv...för här verkar det ju inte kunna komma någon baby till världen. 

Men så många frågor idag! Kan man inte lita på svaga streck från CB? Det har varit två svaga streck från CB-test, två månader i rad. Har jag bara inbillat mig alltihopa? Eller har det varit normala tidiga missfall, att det bara är celldelningen som inte har gått som det ska? Eller är det något fel på mig? Bör jag söka hjälp? Vad kan det då vara för fel på mig? Eller har det aldrig varit något? Att CB-testerna visat fel? De kanske ger svaga streck ibland fast det inte är något? Har litat på dem för att jag fick ett svagt streck även med mitt X, och då blev det starkare några dagar senare, så trodde svagt streck betydde lågt hcg... Jaja, jag är lite förvirrad idag...idag känns det som att jag får acceptera att jag kanske inte kan få barn normal väg....känns lite hopplöst fast jag bara försökt tre gånger... 

Jaja, nu är det lunch och sedan ut i backen igen! Jag behöver mera sol!!!!!!

• RaraS

Välkommen hit ZMF! Hoppas du kommer trivas! :)

Och tack alla för svar idag! Jag har blivit lite klokare. Vilken tur också att det varit en toppendag med sol och superskidåkning! Vi hade till och med, med oss hunden ut i backen idag :) Han fick springa bredvid liften upp och springa bredvid när vi åkte ner! Men nu är jag hemma igen och lämnat stugan och fjällvärlden...

Och nu har jag beställt Progererall och Testlagrets grav-tester! Att billiga tester gav konstiga streck hade jag förstått, men trodde faktiskt att jag kunde lita på CB:s tester....Billiga testers ger streck som är "färglösa"....de strecken känns inte som något att lita på. Men CB:s streck som jag fått har varit svagt ljusblåa och jag har trott de har varit "riktiga" streck...bara svaga. Om det har varit spökstreck eller "riktiga" streck kommer jag nog aldrig få reda på.

Och Lemis, du frågade ju om brösten fortfarande var större. Det är ju östrogen-nivån i kroppen som påverkar hur brösten är....normalt ska ju östrogennivån sjunka innan man får mens...och i morse när jag fick mensen så var brösten större än normalt, helt klart, lika stora som igår. Lite konstigt att inte östrogennivån sjunkit innan mensen kom, det tycker jag nog fortfarande men antagligen är den på väg ner nu. Denna månad har jag tänkt prova Bidrottningsgele (jag har märket Apiforce), och det påverkar ju östrogennivån och jag tog en sådan kapsell i morse efter jag fått mens. Under dagen idag så har brösten blivit ännu större och spändare....lite förvirrande men nu har jag börjat äta Bidrottningsgele så ska jag nog inte reflektera så mycket på hur brösten utvecklas. Svårt att veta vilka sympom som kommer från tabletterna och vilka som kommer från kroppen. 

Jaja, nya tag helt enkelt...klart man blir besviken men jag tycker ändå att jag kommer över det rätt så snabbt. Min man sa idag att han tyckte att dessa problem har fört oss närmare varandra och för vår ekonomi är det bara bra att vänta lite. Jag har kollektivavtal genom teknikföretagen och då får man bättre föräldrapenging om man har jobbat hos samma arbetsgivare i två år innan man blir föräldraledig. Så jag "vill" inte ha barn förrrän i december...oktober är väldigt dumt :) Tänk vad man hittar på för att anpassa sig efter verkligheten :)

Tack-tack för att ni finns! Kram-kram!

• RaraS

Dags att uppdatera listan:

BIM:
    LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)
    Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).
    Honeybunny78: 28/1 (försök 2 efter x) Höger ÄL bortoperad i aug. Gör hormonbehandlingar för PCO.
    KämparPå: 15/2 (försök 1efter x) Vänster äl bortopererad, bukoperation.
    RaraS: ~9/3-2011 (försök 4 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

Gravida:

angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")
    Lia82 Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling
    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort
    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)
    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)
    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)
    Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.
    Miny. BF 11/10 -2011, gravid på försök 12 efter x (h.äggledare togs bort)

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.
    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
  • RaraS
    Miny skrev 2011-02-14 16:11:12 följande:

Var på VUL idag....gud vad nervös jag var!! men när jag såg detta kom mina tårar, JAG lovar att allt gorm, tjorv och ilska över att inte bli gravid (tro mig försökte 12 mån efter x) SÅ är allt värt det när jag fick se min lill* och tydligen är jag snart i v.8... HELT otroligt....

Forsätta kämpa och jag önskar ni ska ni få känna denna lycka... ska sitta och le resten av denna vecka...
    Åh, Miny....jag började nästan gråta när jag såg din bild! Njut av denna tid!

Jag vill så gärna vara där du är! ...just nu är jag i en period där jag tror att jag aldrig kommer att kunna bli gravid...Jag ju gjort tre ordentliga försök och det är ju ingenting...jag vet...men det hjälper ju inte att tänka rationellt när man fått dessa negativa tankar på hjärnan...man tror inte man kommer lyckas någon gång för det...
  • RaraS
    Hemlighet skrev 2011-02-17 10:54:07 följande:
    Ni som har tagit bort ena äggledaren. Hur är eran mens efter det?

Jag har fått min första efter op och det kommer enbart när jag är på toa, och klumpar och lite färskt blod., inte mycket
    Och smärta som jag inte har haft förr.
    Brukar den återgå till det normal efter några menstruationer eller har den ändrats helt?
    Min var också lite rikligare...men sedan var det som vanligt igen. Tills nu, för denna månad började jag med Apiforce och då blev mensen minimal. Blödde som vanligt en dag och sedan nästan ingenting.
    Jag klagar inte... Glad Apiforce kanske inte är så dumt, även om man inte vill bli gravid!
  • RaraS
    Lemis skrev 2011-02-17 19:18:59 följande:
    är det någon som har den nya uppdaterade listan på alla oss???
    Här är den senaste, tror jag!
    BIM:
    LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)
    KämparPå: 15/2 (försök 1efter x) Vänster äl bortopererad, bukoperation.
    Hemlighet: ~ 17/2 (försök 1 efter x) Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 13/1-11
    Honeybunny78: ca 26/2 (försök 3 efter x) Höger ÄL bortoperad i aug. Gör hormonbehandlingar för PCO.
    Lemis: 7/3-2011 (försök nr 2 efter X.  bukop, höger äl togs bort). Jag har ett barn född -08.
    RaraS: ~9/3-2011 (försök 4 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.
    Tenshioyo; 9/3 -2011 (Försök 1 efter X Januari 2010,behandling metroexat, båda äggledarna kvar,1 barn född-07)

Gravida:
    Lia82: Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling
    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort
    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)
    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)
    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)
    Frikadellen: bf 30/8, gravid efter ett års försök.
    Miny: BF 11/10 -2011, gravid på försök 12 efter x (h.äggledare togs bort)
    ingela0101: BF sep/okt-2011, gravid 1 år efter x med ivf-behandling (en äggl kvar)

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.
    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
    angio101: pojke född 2/2-11, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3