• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Nockanpockan skrev 2012-02-12 12:09:09 följande:
    Usch så jobbigt det var igår... De har ju varit så supergulliga, snälla och vänliga mot mig på KK de veckor jag farit ut och in..
    Igår så ringde vi in och de sa att vi skulle vara på plats strax efter 11. 
    Vi kom dit och satte oss i det tomma väntrummet och väntade.. Efter 20 minuter började vi undra om de visste att vi var där så gick in på avdelningen till personalrummet..

Då kommer det en sköterska ( aldrig sett förr )- "Vilka är ni?!" ( Otrevlig ton )
    Jag sa vem jag var och varför vi var där.. " Jaha.. Har precis varit och hämtat din medicin, ska säga till sköterskan som ska ge dig den att du är här, men ni får vänta ett tag till, vi har semle-fika!"
    Så går hon förbi oss in i rummet och man hör hur de skojar och skrattar där inne... Vi går och sätter oss igen och får vänta ytterligare 15 minuter på att den andra sköterskan ska komma..

Hon kommer och visar in oss i ett rum.. Jag är ledsen och trött, vilket ingen som inte är blind kan undgå att märka, hon ber mig rabbla upp mitt personummer och säger sedan helt resolt- "Dra ned byxorna över rumpan och sätt dig så är det klart snart.. Har du fått detta innan?"
    Jag säger att det har jag inte och att detta känns jobbigt..

"Ja, ja.. Det är snabbt över sen kan ni åka hem och fortsätta era liv.."

Jag säger att läkaren i torsdags hade sagt att jag skulle stanna en timme efteråt för observation om jag fick några bieffekter..

"Jaha.. Ja ni kan ju sätta er i väntrummet om ni vill eller sätt i er cafeterian om ni tycker det.."

Vi valde att gå ner i cafeterian bara för att OM något skulle hända, men så fort en timme gått åkte vi raskt därifrån..

Kände/ känner mig så totalt, jävla värdelös och illa behandlad.. Där är jag för att avbryta en efterlängtad graviditet som tyvärr gått snett och råkar ut för två j**** miffon som inte borde får arbeta med människor när de helt klart saknar medlidande och social kompetens, jag är redan så nere som man kan bli och kände/ känner mig ännu mer nedstämd när jag gick därifrån!

När cellgifterna sedan börjat verka ett par timmar så blev jag supertrött, illamående, dålig i magen och fick frossa.. Sov i 3 timmar när vi kom hem, vaknade, åt det lilla som jag kunde få i mig och gick sedan och lade mig igen..
    Vaknade i natt av milda magkramper och lite blödningar ( Ska dock tillägga att jag började blöda lite smått och fick ont på höger sida i fredags kväll, ringde in till KK som tyckte jag kunde avvakta om det inte blev värre )

Har ätit frukost nu på morgonen men känner mig nu, återigen, illamående, trött och har ont i magen.. Har tagit två Alvedon 665 mg  och hoppas på att de ska hjälpa något...

Läste någonstans att "De som är Rh-negativa får en anti-D-immunoglobulinvaccination, som förhindrar att det bildas antikroppar i blodet."

Jag är B- negativ.. Har inte fått veta något om detta? Ska jag prata med dem? Vad finns det för risker?

Jag är ledsen att du fick så dåligt bemötande. Tyvärr upplevde jag lite samma sak när jag fick min spruta. Det är normalt med lite kramper och blödningar, illamående och trötthet. Men om du får mycket ont måste du åka in direkt. Kommer inte ihåg hur höga hcg-halter du har? Risken för att metrothrexat inte ska hjälpa ökar ju med högre hcg-värden. Ta det lugnt, sov och sörj, vi finns här!

kram
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metrotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a
    Lappgeten skrev 2012-02-13 13:50:00 följande:
    Nu har vi varit på första besöket på den privata klinken för utredning. Men oj vilken skillnad, för det första tyckte läkaren att vi har problem med att bli gravida, det är inte normalt att försöka i tre år vilket vi gjort nu. På sjukhust här har vi bara blivit bortvifftade med att vi faktiskt blivit gravid med X och missfall så det är inget problem.

På ultraljudet såg han många ägg på bägge sidorna, fler än vad som är normalt och det kan vara att jag inte har ägglossning som det ska vara. Ev en cysta också men han var osäker.
    Två hormonprover ska tas nu efter ägglossning och vid mens + spermaprov. Efter svaren blir det spolning och funkar det inte efter några månader så blir det IVF.
    Han gav oss inte så jätte stora chanser att lyckas själva som det är nu så IVF tyckte han var det rätta men eftersom jag är ung så är det bra att ge spolning en chans först.

Det känns jätte skönt att äntligen bli tagen på allvar och komma framåt, nu är det två år sedan X.

Killingarna växer så det knakar och är så mysiga nu. Tackorna är så tjocka och lammen kommer om nån vecka, det rör sig så mycket i mitt liv och på gården att jag nästan glömmer bort barnlösheten ibland=)
    men vad skönt och höra att ni äntligen fått hjälp och träffat vettiga människor. kram!
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a
    Mmmbop skrev 2012-02-24 04:25:25 följande:
    Kan inte skriva så mycket nu men ville bara meddela att min lilla tjej kom i söndags, tolv dagar före BF. Allt har gått bra! Hon vägde 2930 gram och var 49,5 cm lång. Skriver mer när jag har händerna fria! Kram på er!

Jihooo stort grattis!!!
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a
    kanske 4a skrev 2012-02-26 16:46:59 följande:

Jihooo stort grattis!!!

Och vilket charmtroll!!
  • kanske 4a

Jag har kollat med Folksam och de ersätter ite organförlust vid sjukdom, bara vid olycksfall. Väldigt irriterande att gå miste om flera tusen, verkar bara vara trygg hansa som ersätter :(

• kanske 4a

Johanna: Så ledsen för er skull, stor kram!!

• kanske 4a

Ett år sedan jag upptäckte mitt andra X, äl nu idagarna och jag vill så fruktansvärt gärna bli gravid igen. Hur ska man orka vänta?

Usch, vill inte vara deppig nu, vill vara glad att äl är här igen och en ny chans har kommit, men jag orkar ite bli besviken igen. 

Kram och grattis Ella Jade!! Alexandra jag håller tummarna för starkare plus.      

• kanske 4a
    Ella Jade skrev 2012-03-05 11:59:21 följande:
    Nää ingen verkar göra.. :/ skall prova ringa sahlgrenska kanske.. Suck..

Alltså jag blir så förbaskad på att de inte tar emot en. Jag fick ju kämpa för att få komma in vid mitt andra X. trots att jag blödde och kände igen symtomen. Man måste slå sig fram med näbbar och klor hela tiden. Stå på dig!!! 

styrkekram!  
  • kanske 4a

Petra: Välkommen hit även om det är av en tråkig anledning.

Mitt första X (februari 2003) började med en fyra dagar sen "mens"  som var sparsammare och kortare än vanligt. 8 dagar efter det började jag småblöda igen och testade positivt. Sen började en resa med smärtor till och från, besök på KK varannan dag med VUL som inte visade något och ett hcg som steg och sjönk och steg. Det tog tre veckor innan jag fick så  ont så jag åkte in akut, då hade det gått hål på äggledaren och jag hade blod i hela buken. Lades in för obs men fick vänta hela natten och hela nästa dag innan det blev ledigt på op.Jag fick behålla äggledaren.

I mars förra året var det dags igen. Mensen sen, svaga positiva test och sen kom blödningen. Fick tjata mig till ett VUL trots att jag kände igen symtomen. Samma visa, VUL visade inget men den här gången steg hcg normalt. 1 vecka senare hittades ett 4 mm embryo i samma äggledare som förra gången. Fick cellgifter trots att hcg var över 1000. En vecka senare ytterligare en spruta eftersom hcg inte sjunkigt tillräckligt. Två dagar senare fick jag plötsligt jätteont och åkte in akut. Opererades direkt och denna gången togs äggledaren bort.

Kan tillägga att jag emellan mina X fått två barn utan problem, försöker nu sedan 8 månader tillbaka få en liten fyra :)

Stå på dig, åk in om du får mera ont och kräv att de gör något åt det. Det är så många av oss som känt oss nonchalerade och vi har fått lida och riskera både liv och fertilitet i onödan.

kram!!!          

• kanske 4a
    Petra 334 skrev 2012-03-13 13:56:15 följande:
    Prover imorgon bitti sen skulle jag få den på em eller torsdag morgon. Blir man dålig eller mågot på en gång eller fixar man att köra hem sedan?

En konstig fråga kanske men är det någon som har varit dålig i magen när ni haft x?

Jag blev trött och lite illamående. Man kan bli lite yr efter så du ska inte köra själv. Jag fick ligga kvar en timme för obs första gången. Jag fick ta en spruta till en vecka efter, då hcg inte hade sjunkigt tillräckligt. Sen blev det ju akut op två dagar efter det. Lycka till!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3