• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Haha, jo, oron har ju inte försvunnit direkt. Men efter RUL har man vågat planera lite för framtiden i alla fall! Barnvagnen är beställd, och jag har till och med köpt några små kläder....hoppas det nu går vägen för oss!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS

Ett mars-barn låter härligt.
    Vi har beställt en Teutonia Prestige från Tyskland (eller Teutonia Mistral P som samma vagn heter i Tyskland). Det blev bra mycket billigare än här. Jag har två vänner som har beställt från samma sida och det funkade finfint. Du kan ju också kolla där om du vill. Adressen är www.mypram.de . Och om du vill beställa där så kan jag maila dig lite tips...de lägger på några procent för att det är till Sverige, men samtidigt får man rabatt på första köpet och om man betalar i förskott, så det jämnar ut sig till samma pris som står på hemsidan. Vi ska få vår vagn v 44-45 så då kan jag meddela hur det gick!

Men Blocket är ju bra också! Det är ju många vagnar som läggs ut där! Jag kollade också där men de flesta var ju Sthlmstrakten och det kändes alldeles för krångligt för att åka och kolla på vagn där....så det blev en ny istället! 

• RaraS

Trevlig helg allihopa!

Och jag håller som vanligt tummarna för er som väntar på BIM och hoppas ni som är i ÄL-tider får en riktig myshelg! 

• RaraS

Mamman: Jag opererade bort mitt i v 6+4.

Och den här diskutionen om försäkringar. Jag tänker faktiskt byta försäkring nu, till en som täcker sjukdom också. Ok, det är klart att det är lite surt att man hade fel denna gång, men tänk om man råkar ut för någon värre sjukdom, får operera bort njurar etc eller något "viktigare" organ pga sjukdom och ej olycka....då gäller det att ha rätt försäkring förstår man ju nu.

Jag ringde till Akademikerförsäkring och frågade idag om jag kunde köpa något tillägg till min försäkring så det även täcker sjukdom men de hade ingen försäkring alls som täcker det. Jag har olycksfall och sjukinkomst i Akademikerförsäkring (gruppförsäkring) och sjukvård och gravidförsäkring i Trygghansa idag.  Nu funderar jag på att gå över till Trygghansa helt. Ska bara jämföra lite priser först...   

• RaraS
    TereseA skrev 2011-10-08 21:29:15 följande:
    hej..Om man op bort en av äggledaren..någon som vet hur stor procents risk är att man får i den andra oxå?
    Beror på om man vet skälet till varför man fick X:et från från början.

I mitt fall så vet jag inte skälet...vad jag vet har jag aldrig haft en infektion/könssjukdom och jag har inte endo och jag har aldrig innan gjort någon bukoperation etc. Så troligen var det bara otur och då är det låg risk att det ska fastna igen i den andra äggledaren. De kollade min kvarvarande äggledare vid operation och på utsidan såg den fin ut. Men X:et jag fick kan ha berott på en dold infektion som ärrat äggledaren och då kan det ju finnas skador på den andra äggledaren också....även om det inte syns på utsidan av den. Så därför är det viktigt att vara vaksam om man blir gravid igen, även om man har opererat bort den äggledare som var dålig.

Men om man har/har haft någon sjukdom (typ endo, könssjudomar etc) eller gjort bukopertioner (typ många kejsarsnitt etc) så är ju risken högre att det händer igen tyvärr i den kvarvarande äggledaren. Men det är ju inte så mycket att göra än att ringa till gyn så fort man blir gravid och kolla upp så snabbt som möjligt att det sitter rätt.  
  • RaraS

Kanske: Vi håller tummarna ändå! Som sagt, en gång är allt som krävs!

Grattis Mamman! Skönt att allt såg bra ut! 

• RaraS

Kanske4a:  Tiden mellan ÄL och BIM är ju hemsk....kämpa på! Jag tyckte jag mådde konstigt på BIM-10 när jag blev gravid nu och redan dagen efter ÄL med X:et. Kom ihåg för jag inte vågade dricka något den kvällen nu i våras, utifall att! Sedan testade jag positivt på BIM-4 när symptomen hade ökat. Visst tror jag att man kan känna symptom väldigt tidigt men samtidigt kan det ju vara något helt annat.

Hemsk period du är i just nu! Vi håller tummarna!    

• RaraS

Kanske:
    Ja, gisses...ett jäkla svagt streck är det nog där!. Men jag utsåg mig under våren till de svaga streckens mästare och de blev inte starkare ibland utan förblev de spökstreck. Vad är det för tester du använder? Tester från billigatester.se och Clearblue dömde jag ut för jag fick alltför ofta spökstreck. Tester från Testlagret fungerade däremot finfint och gav aldrig spökstreck för mig, i alla fall! Första strecket på dem blev när jag var gravid!

Men det verkar i alla fall lovande! Håller tummar och tår och det är ju alldeles för tidigt att testa egentligen för dig så du får plågas några dagar till! Nästa gång är förhoppningsvis strecket starkare!    

• RaraS

Kanske: Spännande! Och har lust att säga till dig att lugna ner dig, det är fortfarande tidigt, men jag var exakt likadan själv! Testade tidigt och analyserade hur man mådde... Vi fortsätter hålla tummarna!!! Men vänta helst två dagar mellan testerna och försök uppskatta om strecken blir dubbelt så starka. Hcg:t ska ju minst fördubblas på två dagar! Lycka till!

Chicky: Jag tog ju inte cellgift, utan operade men mina ägglossningar blev grymt mycket mer kännbara efter X:et. Ibland (ej varje månad) kändes så mycket så det var obehagligt att ha sex, vilket såklart inte var en så bra kombination, eftersom det är just när det gör ont som man verkligen vill försöka ha det mysigt....men ja, jag kan erkänna att det var svårt, kändes som att man bara skulle "göra det" och ja, bättre sex har man ju haft än just de dagarna... Jaja, man får väl ta att det är så ett par dagar i månaden...   

Supers: Lycka till! Håller tummarna för dig med! 

• RaraS

Virrpirr:

Oj så tungt….när man opererar bort den ena så sätter man ju allt hopp till den andra. Ni har ju försökt i ett och ett halvt år så det känns ju inte lovande, att den trasiga sidan ska funka. Om jag hade varit i din situation så hade jag nog ställt mig i kö till IVF…och om det sedan trots allt skulle funka fast det inte gjort det på ett och ett halvt år så är det ju bara bonus. Men jag hade nog inte velat veta längre…

Men IVF är ju inte heller något enkelt att gå igenom. Jag ser både på Tv3:s ”Drömmen om ett barn” och SVT:s ”Barn till varje pris” och IVF är ju grymt påfrestande psykologiskt…

Ojdå, jag hade inte så många uppmuntrande ord till dig, men du ska se att det kommer fungera till slut, på något sätt!

Många kramar till dig!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3