TereseA skrev 2011-10-08 21:29:15 följande:
hej..Om man op bort en av äggledaren..någon som vet hur stor procents risk är att man får i den andra oxå?
Beror på om man vet skälet till varför man fick X:et från från början.
I mitt fall så vet jag inte skälet...vad jag vet har jag aldrig haft en infektion/könssjukdom och jag har inte endo och jag har aldrig innan gjort någon bukoperation etc. Så troligen var det bara otur och då är det låg risk att det ska fastna igen i den andra äggledaren. De kollade min kvarvarande äggledare vid operation och på utsidan såg den fin ut. Men X:et jag fick kan ha berott på en dold infektion som ärrat äggledaren och då kan det ju finnas skador på den andra äggledaren också....även om det inte syns på utsidan av den. Så därför är det viktigt att vara vaksam om man blir gravid igen, även om man har opererat bort den äggledare som var dålig.
Men om man har/har haft någon sjukdom (typ endo, könssjudomar etc) eller gjort bukopertioner (typ många kejsarsnitt etc) så är ju risken högre att det händer igen tyvärr i den kvarvarande äggledaren. Men det är ju inte så mycket att göra än att ringa till gyn så fort man blir gravid och kolla upp så snabbt som möjligt att det sitter rätt.