• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

madeleinesophie skrev 2011-10-28 08:22:30 följande:
    Jag måste fråga er! Ni som har en äggledare! Vad har ni fått som svar på chansen till att bli gravid? När jag läser på nätet verka det vara 60%, om jag inte missuppfattat det?
    Håller med Kanske...tror inte man kan få fram exakt procentsats på detta. Man har ju en mindre äggledare som kan plocka upp ägg. Frågan är hur "rörlig" den äggledaren är som är kvar, och det tror jag är väldigt individuellt. Personligen tror jag inte min kvarvarande äggledare är så jätterörlig för under de försök jag gjorde så hände det ingenting när jag hade ägglossning från fel sida. Men det kan ju ha varit otur också. Procentsatsen är nog helt enkelt 50-100% beroende på person...

Det finns de här i tråden som blivit gravida från "fel" sida så det är bara att försöka varje månad även om man tror man har ägglossning från "fel" äggstock!

Kämpa på!    
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS

Åh, alltid lika kul med bilder!!! Och på tal om hundträning, dags att åka och hämta vovven! Vi har ju en tjänstehund, men han ska pensioneras nu vid jul (pga förträngning mellan två kotor i ryggen som gör att han inte kan bo i hundgård under vintern, han blir så stel när han sover kallt...), så då blir han helt vår! Jag hoppas verkligen denna vinter blir så bra som det ser ut som...hund vid jul och bebis i januari. Ja, det känns för bra för att vara sant...! Vi får se hur det går!

Och Lappgeten, testa det privata stället! Det kan ju i alla fall inte gå sämre! Förstår hur du menar med att det inte kryllar av ställen. Här i stan har vi ett privat ställe att gå till...vi håller tummarna! 

Trevlig helg allihopa!  

• RaraS

Lemis:
    Jo, jag använde ProgesterAll det sista och näst sista försöket. Tror dock inte jag hade progesteron-brist. Men det skadar ju liksom inte att testa!

Och när man blir gravid ska man fortsätta använda den, men jag kände att jag mådde som jäkla illa så jag hade nog med hormoner kom jag fram till och slutade i v 8, fast man skulle hållt på till v12...såklart borde jag fortsätt men jag mådde så kasst så jag tänkte att jag fick för mycket hormoner och var beredd att testa allt för att slippa kräkas hela tiden. Men att sluta använda krämen hjälpte inte... Jag är nog bara en sådan som kräks mycket helt enkelt, kräks fortfarande men inte så mycket längre, bara 2-3 ggr per vecka!   

Jag köpte krämen på bodystore.com, men nu när jag kollade så hittade jag den inte där. Men googlade och den säljs bland annat på healthstore.se såg jag!    

• RaraS

Grip:

Nej, det var mycket märkligt att säga något sådant. Självklart är det ju bättre om man kan få det funka utan IVF... Visst finns risken att det kan hända igen och allt det känslomässiga kaos som det innebär men IVF är ingen lek direkt heller. Massor med hormoner och hopp och förtvivlan.... Och risken finns för utomkveds även om man gör IVF så just det är ingen anledning. Det är ganska hög risk att de befruktande äggen trillar ned i äggledararna. 

Men om äggledarna är väldigt skadade eller om det är stopp eller om det inte funkar så är det ju underbart att det finns möjlighet till IVF!   

• RaraS

Välkommen Mimmie!

Jag vet åtminstonde två tjejer här i tråden som har haft två X och sedan blivit gravida. (Sunflower och jag är lite osäker på vem den andra var, Lycka?)  Men jag vet inte hur det var, om de tog cellgift båda gångerna eller ej. Om de ser ditt meddelande får de berätta själva. Sunflower tror jag i alla fall fick cellgift första gången och andra gången fixade kroppen det själv.

Förstår du är skraj och vi håller tummarna för att du ska hinna lyckas på egen hand innan IVF! Som du säger, det har ju funkat förrut så då kan det ju absolut funka igen! 

• RaraS

På tal om tester. Jag använde billigatester.se:s ÄL-stavar. De går att kissa på direkt och det tyckte jag var väldigt smidigt, särskilt när man var ute och reste mycket. Dock är det streck på dem och jag testade varje morgon när det närmade sig. Jag tyckte det var väldigt tydligt när stregringen var, men såklart, det är ju väldigt induviduellt hur höga hormonnivåer man har så ett test som funkade väldigt bra på mig kanske inte funkar så bra på någon annan.

Ni får prova er fram!

Och nu tycker jag att man har läst om mycket röda dagar i tråden...dags för lite plus tycker jag!!!   

• RaraS

Välkommen hit Ella Jade!

Jag hade också en "normal" mens efter operation, ca 30 dagar i mitt fall. Sedan blev jag gravid på försök nr 6 efter X och X.et blev till på första försöket. Jag tror helt enkelt inte kroppen hade läkt klart förrän efter ett halvår efter operationen.

Men i dessa sammanhang är försök nr 6 "snabbt" (även om det inte kändes så när jag var mitt upp i det). Det är många här som kämpar och har kämpat mycket längre än så, så jag är grymt tacksam över att det gick så snabbt som det gjorde.

Håller tummarna för att din kropp läker bra och att du blir gravid fort igen!     

• RaraS

Mammzoy:

Tråkigt var du råkat ut för, men välkommen hit!

Håller med att det låter konstigt, eftersom de har opererat bort graviditeten. Men det jag kommer på är att flera som får X i äggledaren också får en falsk hinnsäckar i livmodern. Man brukar vara noga när man åker in igen på VUL, när man är gravid igen, att inte "ropa hej" bara för att man ser en hinnsäck, eftersom den kan vara falsk. Men finns det en gulesäck i hinnsäcken så sitter graviditeten rätt även om man inte ser något embryo ännu i hinnsäcken.

Så jag funderar på om det är den falska hinnsäcken som har kommit ut hos dig...men det finns säkert fler som har fler teorier här!        

• RaraS

Grattis till pojken, Maximumtaste!

Ärr: Jag har tre ärr. Två under bikinilinjen och ett i naveln. Veckorna (kanske flera månader) efter operationen syntes knappt ärret i naveln medan de två under bikinilinjen var svullna och ömma och det gick långsamt neråt. Idag syns knappt de två under bikinilinjen och jag tänker inte alls på dem. Det i naveln syns mer och känns lite störande men det får jag nog lära mig att leva med.

Lycka till ni som kämpar! 

• RaraS

Gratis Babys!

Jag åkte redan v 4+2 och givetvis såg de inget på VUL. Lämnade då blodprov och även i v 4+4, som utvecklade sig normalt, vilket kändes oerhört lättande. Jag kom tillbaka i v 6+4 och då såg man hjärtat slå!

Ring och få en tid för VUL så snart du känner för det! Man är ju lite olika och en del som har en "bra" känsla vill vänta längre för kontroll. Jag var dock inte sådan, var oerhört otålig och ville veta direkt!

Håller tummarna och det verkar ju lovanade!      

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3