• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Smileycat

Ekokardiografi, någon som har gjort det?
    Är det den "vanliga" ultraljudsundersökningen som brukar göras runt runt hjärtat? 

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • willsam

nej det är ett sk. EKG. när dom kollar hjärtats rytm, man kopplar upp elektroder på barnets hud på bröstkorgen så fångar den upp rytmen.

jag tror att sjuka barn väljer sina föräldrar <3
  • Smileycat
    willsam skrev 2011-01-04 20:28:42 följande:
    nej det är ett sk. EKG. när dom kollar hjärtats rytm, man kopplar upp elektroder på barnets hud på bröstkorgen så fångar den upp rytmen.
    ok.. men det stod ju att det var en ultraljudsundersökning på kallelsen??
  • Ogi
    Smileycat skrev 2011-01-04 21:12:35 följande:
    ok.. men det stod ju att det var en ultraljudsundersökning på kallelsen??
    När vi gjort ultraljud så har de alltid tagit EKG också. Det är nog rutin vid alla hjärtundersökningar att även ta en EKG, men huvudundersökningen har varit ultraljud och därför har det stått på kallelsen.
  • helma
    Smileycat skrev 2011-01-04 19:54:38 följande:
    Ekokardiografi, någon som har gjort det?
    Är det den "vanliga" ultraljudsundersökningen som brukar göras runt runt hjärtat? 
    Jag googlade lite snabbt på det:
    www.karolinska.se/Verksamheternas/Undersokningar/Hjarta--karl/Ekokardiografi/
    Vad jag förstår så är det alltså ett ultraljud av hjärtat men med ett annat namn...

Sånt här gör mig vimsig, samma som med MR, CT, kontraströntgen, datortomografi mm. Har hört alla dessa ord användas för samma undersökning, enligt min syster som jobbar med det är det en jätteskillnad i undersökningar, även om jag nu inte kommer ihåg hur det var.

Vet inte om EKG vid ultraljud är rutin, det beror nog lite på vad det är man mäter och så.
  • Lotta m Tova

EKG=elektrokardiogram

UKG=ultraljudskardiografi

Men som alla säger så har alltid ett ekg tagits innan UL, det som alltid tas innan för oss är blodtrycket och när hon var mindre syresättningen, den tar vi aldrig nu faktiskt när jag tänker efter.

• Smileycat

Tack för alla svar tyvärr så har jag inte blivit smartare dock hahaa, ungefär som jag trodde innan..
    Men som "Hilma" skriver så står det på kallelsen så vi får väl se om det görs ett EKG oxå sen, för vad det står så är det inte samma..
    HUr har det gått och göra det med barnen?
    Mycket bråk eller ligger de still och låter en kolla? Känns som en utmaning faktiskt.. Hahaa.. 

• fulltilt

Hej alla.
    Har en son som blir 4år och är fullt frisk. Under en utredning kring npf påpekade jag att sonen reagerar vid större fysiskt aktivitet. Tex om han cyklar el hoppar studsmatta. han kan då bli påverkad å säger att han får ont i hjärtat å vill bara sitta ner en tid, vill inte göra ngt annat. De gjorde nu en EKG och de var säkra att de skulle va bra men så ringde läkaren idag å medd att de sett ngt avvikande och ville göra UL. De kommer en kallelse. Nu var det kaos m lillebror som e sjuk då han ringde så jag fann mig inte att ställa alla frågor...han prata om hål mellan kamrarna å att endel hjärtsjukdomar visar sig senare....de var väl det han sa.
    Nu undrar jag om ngn av er känner igen detta? vad kan de vara? kan ett EKG vara avvikande UTAN att de är ngt? jag är mega orolig nu.... hjälp mig.

• Näset
    fulltilt skrev 2011-01-05 18:04:10 följande:
    Hej alla.
    Har en son som blir 4år och är fullt frisk. Under en utredning kring npf påpekade jag att sonen reagerar vid större fysiskt aktivitet. Tex om han cyklar el hoppar studsmatta. han kan då bli påverkad å säger att han får ont i hjärtat å vill bara sitta ner en tid, vill inte göra ngt annat. De gjorde nu en EKG och de var säkra att de skulle va bra men så ringde läkaren idag å medd att de sett ngt avvikande och ville göra UL. De kommer en kallelse. Nu var det kaos m lillebror som e sjuk då han ringde så jag fann mig inte att ställa alla frågor...han prata om hål mellan kamrarna å att endel hjärtsjukdomar visar sig senare....de var väl det han sa.
    Nu undrar jag om ngn av er känner igen detta? vad kan de vara? kan ett EKG vara avvikande UTAN att de är ngt? jag är mega orolig nu.... hjälp mig.
    hål mellan kamrarna är väl VSD oh det kan, vah jag vet växa ihop av sig självt...
    vet däremot inte om EKG kan vara avvikande trot att det inte är något fel. hoppas på det bästa.
Svar på tråden Hjärtebarnen