-
-
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
-
Grattis Carrots och Tokhannah!!! Hoppas bebisar, syskon och föräldrar mår bra.
Har varit hemma i Ske-å sen i går, det var mysigt att träffa föräldrarna. Resan tillbaka idag var lite jobbig, mycket snö-rök och många plogbilar och lastbilar. Men man får bara ta det lugnt. Det hade varit jättemysigt att komma på Mekka i morgon, men jag har fått en läkartid till Emilia i morgon klockan 10.30. (Hon är inte riktigt fräsch, hon ser trött och sliten ut och man ser att hon inte är på topp) Hoppas de kan ta en massa prover i morgon och se om de hittar nåt.
Jag vet inte, men våran lilla kille har magknip och är inte riktigt nöjd. Han gnyr, gnäller och det märks att han har magknip. Har köpt mjölk-fri ersättning i dag och hoppas att det ska ge resultat. Har någon erfarnehet av kolik/magknip? TYcker synd om lilleman -
sussieluskan, vi har tyvärr erfarenhet av kolik då dottern hade grav kolik i 6 månader. Nu verkar lillebror också ha en körig mage och han har ont och svårt att komma till ro. Det har inte blivit gallskrik än men det kom efter 2 veckor med dottern så jag fasar för de kommande dagarna. Jag får panik när jag tänker på att vi kanske skulle behöva gå igenom samma sak en gång till för jag gick in i väggen under den perioden. Så fort han gnäller nu så blir jag ledsen både för hans och vår egen skull MEN det behöver ju inte bli lika hemskt som förra gången.
Hur som helst, vi har nu börjat med minifom-droppar innan varje matning och ska utvärdera om ett par dagar. Hjälper inte det finns det ockå SEmpers magdroppar på apoteket som tillför god bakteriekultur till magen. Som nästa steg efter det kommer jag börja med mjölkproteinfri kost om dropparna inte hjälper. Magmassage är lillen hjälpt av också och pruttar hur mycket som helst efteråt.
Fråga gärnaom det är nåt speciellt du funderar på!
Grattis tokhannah!!
-
Pingulina- åh, vad jobbigt med kolik-barn. Jag förstår att ni får panik bara tanken på att få ett barn till med samma magsmärtor. Vi ger sempers magdroppar, miniform-droppar och i kväll har jag inhandlat mjölkfri ersättning som vi hoppas ska ge resultat. Du nämner mag-massage, hur funkar det?
Vad bra att få tips och råd av någon erfaren person, tack snälla för at du delar med dig av din erfarenhet.Jag kommer nog att be mer om dina tips och råd om detta fortsätter.
-
Grattis till bebisen tokhannah! Äntligen, efter många dagar över tiden!
-
Grattis tokhannah!
-
VeganMaria:Vi ska försöka ta oss ner till Mekka kl.10
-
Det blev en sovmorgon här, så vi hinner inte ner till Mekka kl,10.
Hoppas ni får mysigt! -
Låter skönt även med sovmorgon :)
Ni som inte har möjlighet att fika idag, kanske finns det tid i helgen? -
Här blir det inget fika på ett par dagar. Sonen har varit hemma i en vecka förkyld och nu är det lillans tur. Snuva, hosta och feber. när ska dessa förkylningar ta slut. Familjen medlämmarna har bara avlöst varndra i sjuksängen. Tur i oturen så har jag själv klarat mig
-
Sussieluskan, okej, då är ni på god väg med droppar och sånt
Magmassage finns säkert beskrivet nånstans på nätet om man vill hitta "riktiga" massage-rörelser men vi kör mest bara på känn. Huvudsaken är att man gör rörelserna neråt över magen så att man leder luften neråt/ut. Man märker att han gillardet för han blir alldeles lugn och sen brukar det sluta med rejäla pruttar. Sen har vi märkt att vi måste vara noga med att han rapar när han ätit också. Kaksmulan skrev tidigare om "pruttrör" eller fisventil som dom själva kallar det
Finns på windi.se. Jag har inte provat själv men kommer definitivt beställa om han fortsätter ha jobbigt. Egentligen är det engångsartiklar och då kan det bli rätt dyrt men jag har läst att folk kokar dom och använder dom igen.