Inlägg från: Sylt |Visa alla inlägg
  • Sylt

Tjena

Är det helt kört att försöka hitta en "Wool Mix Long Cardigan #528, Chalk" i strl 1? Fick hem en 2:a idag o den är nog för stor Gråter.
    Eller, det beror ju på hur man vill att den skall sitta.  Fårkanske fundera lite...

• Sylt
    Helle skrev 2010-10-20 09:24:25 följande:
    God morgon

Jag är ute efter lite nya sjalar/halsdukar, inte superdyra, max kring 300-500 kr. Vad har ni för tips?
    Det behöver inte nödvändigtvis vara OM och jag vet ju att ni har god smak i övrigt också
    http://vintagebyfe.com/
    Mina favvisar :)
  • Sylt

Snälla, uppdatera mig.
    Jag har handlat en Molly-kofta på rea i en webbutik. Jag vill reklamera, men butiken godtar inte reklamationen. Jag orkar inte bråka utan vill returnera. Ser nu att på deras sida står "Reavaror bytes ej". Jag vill ju ha pengarna tillbaka och inte tillgodo.

Distanshandelslagen...? Hilfe...

• Sylt
    Pythia skrev 2010-10-26 20:45:31 följande:
    En reklamation är ju en reklamation och inte något byte. Det spelar ingen roll om det är rea eller ej som jag uppfattar det. Är det ett fel som du inte kunde veta så ska de byta ut den utan kostnad för dig. Så uppfattar jag i alla fall de texter som står i konsumentköpslagen

Läs här och se om något i texten är tillämpligt på ditt fall
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&...:932

Exempel:

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
    1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
    2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
    3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
    4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
    1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
    2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
    3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Tack för hjälp!
    Fast butiken säger att koftan ska se ut på detta vis och jag orkar inte bråka. Jag vill "bara" returnera (o stå för frakt själv) MEN jag vill ju verkligen inte ha tillgodkvitto utan pengarna tillbaka...
  • Sylt
    Tabby skrev 2010-10-26 20:54:08 följande:
    Sylt, även rea varor köpt i webbutik har man 14 dagars ångerätt på från det du mottagit varan.
    De kan inte avtala bort detta.
    Du har rätt till pengarna tillbaka.

Hota med konsumensombudsmannen osv....
    Tackar! *pustar ut*
  • Sylt
    Pokergirl skrev 2010-10-26 21:08:58 följande:
    Du har ju alltid 14 dagars ångerrätt oavsett om det är rea eller ej där du har rätt till pengarna åter. Vad är det för kofta du är missnöjd med? Och vilken shop är det du bråkar med?
    Hilti skrev 2010-10-26 20:00:01 följande:
    Jag undrar om någon här vet vilka färger spoilern kom i? Jag har en spoiler underkjol som är mycket mörkare än produktbilden på den i powder. Kom denna i typ bronze eller dark powder tro?
    Det kanske är en dark powder, den är bronze-aktig.
    Det är en wool mix long cardigan. Ena flärpen är ca 10cm längre än den andra (i nedankant) när man har koftan stängd. Butiken säger att det skall vara så.
    Jag har två andra koftor i samma modell (andra färger bara) och de ser inte ut på det viset. Produktbilden visar inte heller att det skulle vara skillnad i längden på framstyckena. Jag orkar inte bråka med dem, har bara svarat att jag kommer att returnera, men kommer inte att ge mig om jag inte får pengarna tillbaka.... Butiken är Rus.
  • Sylt
    Duntoffla skrev 2010-10-26 21:07:59 följande:
    Tradigt med sånt tjafs! Hoppas att du får pengarna tillbaka utan strul om du returnerar.
    Hilti skrev 2010-10-26 20:00:01 följande:
    Jag undrar om någon här vet vilka färger spoilern kom i? Jag har en spoiler underkjol som är mycket mörkare än produktbilden på den i powder. Kom denna i typ bronze eller dark powder tro?
    Vet att jag sett bronze i någon blogg. Minns dock inte om det var spoiler eller Dolce men jag är 99% på att det var bronze. Den ser superfin ut.
    Visst är det.... inte alltid bäst att handla på nätet
Svar på tråden Odd Molly för oss inbitna del IV