• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Sousafon

Hej!

Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där.
    Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar.
    Någon som har erfarenhet?

• Billabong
    Sousafon skrev 2013-01-27 13:54:51 följande:
    Hej!

Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där.
    Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar.
    Någon som har erfarenhet?
    Nej, vi har inte testat det. Han är bara 3,5 år och gillar inte ost, så det har inte varit aktuellt...
  • Leiben

hej igen!

blir inte klok på det här. sist vi testade ägg blev han ju magsjuk (måste det ha varit. Det var mindre än två veckor sedan. under veckan har han testat ägg i färs. verkade gå bra. pannring söndag. verkade gå bra. Plättar tisdag (kanske för mycket) lite lös igår men i morse la han av världens diarre. Och då menar jag värdens. Men det är ju 1½ dygn efter äggintag. Så länge efter kan det väl inte komma en reaktion. Men är han magsjuk igen? 

Det går ju alla möjliga sjukdomar runt omkring nu ju.

Ni som introducerat det i kosten igen. Hur har ni gjort?  

• spökplumpen
    Sousafon skrev 2013-01-27 13:54:51 följande:
    Hej! Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där. Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar. Någon som har erfarenhet?

Jag har aldrig testat att ge dem det, de tål inte ägg så jag ser ingen anledning att ge dem ostar med lysosym? Det finns gott om ost att ge som inte innehåller ägg.
  • spökplumpen
    Leiben skrev 2013-01-31 12:43:47 följande:
    hej igen! blir inte klok på det här. sist vi testade ägg blev han ju magsjuk (måste det ha varit. Det var mindre än två veckor sedan. under veckan har han testat ägg i färs. verkade gå bra. pannring söndag. verkade gå bra. Plättar tisdag (kanske för mycket) lite lös igår men i morse la han av världens diarre. Och då menar jag värdens. Men det är ju 1½ dygn efter äggintag. Så länge efter kan det väl inte komma en reaktion. Men är han magsjuk igen?  Det går ju alla möjliga sjukdomar runt omkring nu ju. Ni som introducerat det i kosten igen. Hur har ni gjort?  

Jag har aldrig testat att ge dem ägg, de har fortfarande så stora prickar på pricktestet att det inte varit aktuellt. Men när jag har återinfört annat så har reaktionerna kunnat ta upp till 4 dygn innan de kommer, för att sen sitta i i ca 2 veckor efter att jag tagit bort det igen. Sist var det ren havre jag testade och då började han inte kräkas förrän dag 4, lös i magen blev han direkt men kräkningarna tog ett par dagar innan de satte igång.
  • Leiben
    spökplumpen skrev 2013-02-01 00:44:27 följande:

Jag har aldrig testat att ge dem ägg, de har fortfarande så stora prickar på pricktestet att det inte varit aktuellt. Men när jag har återinfört annat så har reaktionerna kunnat ta upp till 4 dygn innan de kommer, för att sen sitta i i ca 2 veckor efter att jag tagit bort det igen. Sist var det ren havre jag testade och då började han inte kräkas förrän dag 4, lös i magen blev han direkt men kräkningarna tog ett par dagar innan de satte igång.
    ojdå så länge!

well nu idag är jag hemma för magsjuka. Kanske januari - februari inte är någon bra tid att introducera nya födoämnen. 
  • Sousafon
    spökplumpen skrev 2013-02-01 00:39:38 följande:

Jag har aldrig testat att ge dem det, de tål inte ägg så jag ser ingen anledning att ge dem ostar med lysosym? Det finns gott om ost att ge som inte innehåller ägg.
    Givetvis finns det en massa annan ost att ge. Vitsen med att veta om han tål lysosym är ju att det blir lättare att äta ute. Det är faktiskt inte helt ovanligt att ostar med lysosym används på restauranger och utomlands, och eftersom vi redan är så begränsade vore det skönt att slippa begränsas ytterligare i onödan, eftersom en del äggallergiker tydligen tål lysosym. Synd att ingen här verkar ha erfarenhet av det!
  • spökplumpen
    Sousafon skrev 2013-02-04 08:59:12 följande:
    Givetvis finns det en massa annan ost att ge. Vitsen med att veta om han tål lysosym är ju att det blir lättare att äta ute. Det är faktiskt inte helt ovanligt att ostar med lysosym används på restauranger och utomlands, och eftersom vi redan är så begränsade vore det skönt att slippa begränsas ytterligare i onödan, eftersom en del äggallergiker tydligen tål lysosym. Synd att ingen här verkar ha erfarenhet av det!

Våra har så många allergier att vi aldrig äter på restaurang, vi har alltid med oss mat till dem vart vi än ska. Men om man bara har äggallergi kan jag förstå att man som förälder vill kunna äta ute utan att behöva oroa ihjäl sig. Just lysosym är ett typexempel på saker som de flesta inte har en aning om om man själv inte har äggallergi i familjen. Vem skulle gissa att ost innehöll ägg liksom? Om han är jätteallergisk känns det väl tryggt och bra att ni ska få testa på sjukhuset. Lycka till och berätta gärna hur det gick sen!
  • Sousafon
    spökplumpen skrev 2013-02-04 10:49:56 följande:

Våra har så många allergier att vi aldrig äter på restaurang, vi har alltid med oss mat till dem vart vi än ska. Men om man bara har äggallergi kan jag förstå att man som förälder vill kunna äta ute utan att behöva oroa ihjäl sig. Just lysosym är ett typexempel på saker som de flesta inte har en aning om om man själv inte har äggallergi i familjen. Vem skulle gissa att ost innehöll ägg liksom? Om han är jätteallergisk känns det väl tryggt och bra att ni ska få testa på sjukhuset. Lycka till och berätta gärna hur det gick sen!
    Tack! Han är allergisk mot alla nötter och mandel och jordnötter och skaldjur också. Inte alls så mycket som dina, men tillräckligt, tycker vi! Så ja, att våga äta pizza ute vore kul! Han reagerar väldigt starkt på ägg, men hoppas att lysosym funkar, i och med att det borde vara en ganska liten mängd. Vi tror nämligen att han egentligen tål spår av ägg (dock inte av nötter).

Jag återkommer när vi testat!
  • Ela

Vår son, som har en ganska kraftig äggallergi men "bara" reagerar med eksem, har ätit parmesanost och liknande många gånger utan reaktion. Hoppas att det fungerar bra för er med, Sousafon.

Svar på tråden Äggallergitråden