• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Margaux
    Gladhannapanna skrev 2013-11-04 09:20:54 följande:
    Vår dotter var ett år när hon pricktestades för äggallergi.
    Min son också!

Nu är han 3,5 och vi har börjat införa ägg försiktigt i kosten på prov. Ägg i pasta går bra, penslade bullar etc. Pannkakor fungerar inte än. Babysteps!
  • Gladhannapanna
    Margaux skrev 2013-11-04 09:23:23 följande:
    Min son också!

Nu är han 3,5 och vi har börjat införa ägg försiktigt i kosten på prov. Ägg i pasta går bra, penslade bullar etc. Pannkakor fungerar inte än. Babysteps!
    Vi har också börjat försiktigt. Här funkar penslade bullar och en enstaka muffin, Provat pasta men då får hon ont i magen. EN liten pannkaksbit funkar men vi kör o princip helt äggfritt fortfarande. Förskolan kör äggfri kost men ibland är det ägg i fikabröd mm och då får hon smaka om hon vill. 
  • Sousafon

Ok, vad bra att jag hade fel om vid vilken ålder de gör testerna!

Min son är snart sex och ett halvt och fortfarande kraftigt allergisk

• Margaux
    Sousafon skrev 2013-11-04 12:59:52 följande:
    Ok, vad bra att jag hade fel om vid vilken ålder de gör testerna!

Min son är snart sex och ett halvt och fortfarande kraftigt allergisk
    Vår läkare sa att det var vanligt att de växte ur det upp till 5 års åldern. Men det kanske beror på hur kraftig allergin är? Ni märker ingen bättring?
    Min son reagerade kraftigt på stickprov men hade små utslag på blodprovet på slutet innan vi provocerade. 
  • Sousafon
    Margaux skrev 2013-11-04 19:55:19 följande:
    Vår läkare sa att det var vanligt att de växte ur det upp till 5 års åldern. Men det kanske beror på hur kraftig allergin är? Ni märker ingen bättring?
    Min son reagerade kraftigt på stickprov men hade små utslag på blodprovet på slutet innan vi provocerade. 
    Ja, det kanske beror på hur kraftig allergi det är. För ca ett år sedan fick han fel pannkaka på dagis. Åt nog nästan en halv pannkaka och svullnade upp till en Michelingubbe. Det var hemskt att se. Efter det sade läkaren att det nog skulle ta ett bra tag till innan allergin växte bort...

Efter det har vi inte gjort några tester eller provocerat på något vis.
  • nappe
    Gladhannapanna skrev 2013-11-04 10:05:43 följande:
    Vi har också börjat försiktigt. Här funkar penslade bullar och en enstaka muffin, Provat pasta men då får hon ont i magen. EN liten pannkaksbit funkar men vi kör o princip helt äggfritt fortfarande. Förskolan kör äggfri kost men ibland är det ägg i fikabröd mm och då får hon smaka om hon vill. 

Vilken pasta innehåller ägg?
  • Margaux
    nappe skrev 2014-01-20 20:31:06 följande:

Vilken pasta innehåller ägg?
    All "finpasta" typ färsk pasta och tagliatelle eller lasagneplattor som är lite "dyrare". I vissa delar av Italien är det ägg i all pasta.
  • Fröken Frågvis

Min dotter har drygt 30 på RAST för ägg och fick i helgen en kraftig reaktion när vi fikade på ett café. Hon åt en chokladboll som inte innehöll något konstigt utan reaktionen måste kommit från någon typ av kontaminering. Under tiden hon åt började hon få nässelutslag i ansiktet som sedan spred sig till resten av kroppen. Efter en dos betapred lade sig utslagen men blossade sedan upp ett dygn senare igen då betapreden gått ur kroppen. Frågan är, kan man få en så kraftig reaktion av äggkontaminering eller låter det mer som en nöt/jordnötsreaktion?

Svar på tråden Äggallergitråden