• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • shine
    Billabong skrev 2013-01-13 23:08:48 följande:
    shine: Vi har tyvärr inte fått göra ngt RAST-test, endast pricktest och där låg sonen som 1-åring på 4, som 2-åring gav det inget utslag (falskt negativt) och som 3-åring fick han en 3:a, så det har minskat lite.
    Jag kanske skulle skrivit vad för test vi tagit, tänkte inte på det. Det är blodprov vi tagit och det är förhöjda antikroppar som mäts.
  • Sousafon

RAST-test är samma som blodprov, om jag förstått saken rätt. Min son har över 100 på det testet. Men vår doktor säger alltid att de där siffrorna inte säger så mycket om vad man faktiskt får för reaktion. Sonen har mycket lägre på nötter, men reagerar ännu kraftigare på dem...

• Yosa
    Yosa skrev 2013-01-12 18:55:13 följande:
    Nu måste jag be er om råd! Vi har tidiagre åkt med Fritidsresor till Gran Canaria och de har kunnat ordna äggfri måltid till dottern på flyget (tui fly är bolaget). Nu åker vi med samma flygbolag men med VIng till Gran Canaria. Vi har fått lov av Tuie Flya att ta med egen mat på flyget då de inte kan ordna äggfritt eftersom Ving inte har det som tillval. Nu är vår fundering hur vi ska lösa detta. Dit är ju inga problem. Matlåda i kylväska i bilen till flygplatsen och sen äter hon den kall på flyget. Men hem?? Vi har lägenhetshotell oc kan göra med matlåda men hur ska den hålla sig fler timmar i handbagaget i 30 graders värme?? Hur ska vi göra och vbilken mat kan vi köpa till henne?

Jag rådfrågade här för några dagar sen. Ficken del svar som gav mig lite ideer. Jag mailade också både Ving och flygbolaget Tui Fly. Båda "skyllde" på varann. Men efter flera turer så är vår bokning ändrad till Äggfri/Veganmat så det verkar trots allt ha ordnat sig. Vill förtydliga att det sovi framför allt reagerade på var ju att Tui Fly kunnat ordna äggfri mat när vi åkt genom Frititidsresor två gånger men med Ving var det från början nej.
  • Margaux
    Yosa skrev 2013-01-15 19:10:04 följande:

Jag rådfrågade här för några dagar sen. Ficken del svar som gav mig lite ideer. Jag mailade också både Ving och flygbolaget Tui Fly. Båda "skyllde" på varann. Men efter flera turer så är vår bokning ändrad till Äggfri/Veganmat så det verkar trots allt ha ordnat sig. Vill förtydliga att det sovi framför allt reagerade på var ju att Tui Fly kunnat ordna äggfri mat när vi åkt genom Frititidsresor två gånger men med Ving var det från början nej.
    Vad bra! Då löser det ju sig smidigt...
    Vi har en liten globetrotter som är ganska kräsen så vi har alltid med mat ändå.
    Nu bor vi i Norge så sortimentet är ju lite annorlunda men vi har även köpt leverpastej och makrill i tomatsås på små engångsförpackningar och de är lite som konserver och behöver därför inte vara kallt. Det plus messmör på tub gör finfina flygmackor som man brer efter hand.
    Men som sagt kall pasta med(senast igår på flyget) riven parmesan och majs gled ner en hel tupperware....... Det enkla är ofta det bästa(min son är 3 så han gillar enkel mat....)!
  • Yosa
    Margaux skrev 2013-01-15 20:30:47 följande:
    Vad bra! Då löser det ju sig smidigt... Vi har en liten globetrotter som är ganska kräsen så vi har alltid med mat ändå. Nu bor vi i Norge så sortimentet är ju lite annorlunda men vi har även köpt leverpastej och makrill i tomatsås på små engångsförpackningar och de är lite som konserver och behöver därför inte vara kallt. Det plus messmör på tub gör finfina flygmackor som man brer efter hand. Men som sagt kall pasta med(senast igår på flyget) riven parmesan och majs gled ner en hel tupperware....... Det enkla är ofta det bästa(min son är 3 så han gillar enkel mat....)!

Men får du ta med konservburk genom säkerhetskontrollen? Messmör på tub också? Eller har de aldrig sett det i din väska?
  • Margaux

Messmör går bra... Men vi har inte haft nya/fulla tuber. "konserverna" är små engångsförpackningar i metall med en typ metallfolielock som man kan dra av. Har aldrig varit problem. Men barnyoghurt har vi blivit av med. Så det är bäst att köpa på plats! Vi har även plastbestick med.

• Leiben

Det är en så lång tråd att jag inte har tid att ta mig igenom den. Jag ställer frågan här.

Min son som är 2 har sedan 8 månaders ålder haft ägg och mjölkproteinallergi.  Ägg kom som en överraskning då eftersom vi aldrig direkt märkt av nåt. Inte som mjölk där han fick nässelutslag och även kräkningar vid större mängd. Sedan dess har vi uteslutit det i kosten men ibland uppstår utslag. Ofta kan vi härleda det till att han råkat få i sig mjölk då. Eller så kan vi inte härleda det alls. Men aldrig ägg. De senaste 2 blodproven har visat negativt på båda men eftersom vi ser utslag av mjölk kör vi mjölk och även äggfri kost.

Pg a att äggen inte visar problem så gjordes nu senast ett pricktest som också visade negativa resultat. Därför gjordes i veckan en provokation. Inga symptom under provokationen men på kvällen kom ett lass diarré. Han hade varit lite halvvarm i perioder under dagen och vi undrade om han hade någon virusinfektion på g men ingen förkylning eller så bröt ut.

På dagis går det tydligen magsjuka. I går hade han ingen superstor aptit och var lite tröttare än vanligt kanske men det kan ju också vara så en dag. Vi testade (på inrådan efter vi pratat med kliniken att testa ägg igen till helgen. I går åt han typ 2 köttbullar. Det var ett knäckt ägg i smeten.

I morse rann det ut från blöjan. Ljust och sjukt rinnigt.  Han har ingen matlust direkt heller så vi funderar om det hänger ihop med ägg eller nån magsjukevariant.

Vad tror ni erfarna? 

• spökplumpen
    Leiben skrev 2013-01-19 12:24:34 följande:
    Det är en så lång tråd att jag inte har tid att ta mig igenom den. Jag ställer frågan här. Min son som är 2 har sedan 8 månaders ålder haft ägg och mjölkproteinallergi.  Ägg kom som en överraskning då eftersom vi aldrig direkt märkt av nåt. Inte som mjölk där han fick nässelutslag och även kräkningar vid större mängd. Sedan dess har vi uteslutit det i kosten men ibland uppstår utslag. Ofta kan vi härleda det till att han råkat få i sig mjölk då. Eller så kan vi inte härleda det alls. Men aldrig ägg. De senaste 2 blodproven har visat negativt på båda men eftersom vi ser utslag av mjölk kör vi mjölk och även äggfri kost. Pg a att äggen inte visar problem så gjordes nu senast ett pricktest som också visade negativa resultat. Därför gjordes i veckan en provokation. Inga symptom under provokationen men på kvällen kom ett lass diarré. Han hade varit lite halvvarm i perioder under dagen och vi undrade om han hade någon virusinfektion på g men ingen förkylning eller så bröt ut. På dagis går det tydligen magsjuka. I går hade han ingen superstor aptit och var lite tröttare än vanligt kanske men det kan ju också vara så en dag. Vi testade (på inrådan efter vi pratat med kliniken att testa ägg igen till helgen. I går åt han typ 2 köttbullar. Det var ett knäckt ägg i smeten. I morse rann det ut från blöjan. Ljust och sjukt rinnigt.  Han har ingen matlust direkt heller så vi funderar om det hänger ihop med ägg eller nån magsjukevariant. Vad tror ni erfarna? 

Jag tror också det kan vara äggen, men jag hade testat igen när det inte finns magsjuka med i bilden. Vänta en månad eller så och testa igen.
  • Leiben
    Gladhannapanna skrev 2013-01-19 16:55:24 följande:
    Jag tror att det är ägget han reagerar på, vår dotter blir skum i magen när hon fått i sig ägg.
    spökplumpen skrev 2013-01-21 11:01:30 följande:

Jag tror också det kan vara äggen, men jag hade testat igen när det inte finns magsjuka med i bilden. Vänta en månad eller så och testa igen.
    Hm i tisdags var det nog ägget men i helgen kom en redig magsjuka också. Vi får som du säger vänta tills magen är hel och bra igen och testa försiktigt. 

Svar på tråden Äggallergitråden