• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Billabong

Vad roligt att det gått så bra när hon fått prova att äta ägg. Härligt Gladhannapanna!

• Gladhannapanna

Fast ikväll bajsade hon lite dåligt men har inte klagat på ont i magen. Vi kommer att köra äggfritt framöver, men inte fundera lika mkt på om en bulle är penslad med ägg eller ej. Hon tål ju ganska bra iaf.

• Sousafon
    Gladhannapanna skrev 2013-04-21 14:20:59 följande:
    En liten rapport från äggprovokationen!
    I fredags fick hon en halv pannkaka. gjord med ägg. Ingen reaktion alls. Igår bakade vi vanliga chokladmuffinsar och hon åt en hel utan reaktion!!! Ska få en till idag.

Det känns jättebra att hon inte reagerar på tillagat ägg. Vi känner ingen brådska utan kommer att hålla oss till saker som innehåller tillagat ägg ett tag, sedan kommer vi att testa typ majonäs eller liknande. Att äta kokt, stekt ägg eller äggröra känns inte så nödvändigt på ett tag, vi är nöjda med att hon kan äta vanlig pannkaka, bullar penslade med ägg mm. 
    Så härligt! Hoppas att vi också kommer dit en dag. Vår son är snart sex och äggallergin verkar inte alls vara på väg bort än...
  • Yosa

jag har en fråga om Burger King. Vi äter sällan på Burger King då det ofast blir MC Donalds som ligger närmare oss. Men nu undrar jag om Kids Meal med vanlig hamburgare innehåller ägg? Kollar jag vanlig hamburgare på deras hemsida så innehåller den inte ägg. Men kollar jag Kids meal så innehåller den ägg. Vad beror det på? Vad ger ni era barn på Burger King?

• Yosa

Stämmer det att MAX inte ha en enda hamburgare utan ägg?? Helt galet.

• Gladhannapanna

Yosa: på Max är det dressingen som innehåller ägg så en naturell hamburgare ska funka. Deras nuggets är äggfria men friteras i samma olja som produkter som innehåller ägg.

Vet inte med BK vi äter inte där, men om man frågar i kassan så brukar de ha bra koll!

• Sousafon
    Yosa skrev 2013-05-02 19:56:29 följande:
    jag har en fråga om Burger King. Vi äter sällan på Burger King då det ofast blir MC Donalds som ligger närmare oss. Men nu undrar jag om Kids Meal med vanlig hamburgare innehåller ägg? Kollar jag vanlig hamburgare på deras hemsida så innehåller den inte ägg. Men kollar jag Kids meal så innehåller den ägg. Vad beror det på? Vad ger ni era barn på Burger King?
    Vi brukar äta på Burger King ibland med vår äggallergiske son. Han äter alltid kids meal, hamburgare eller snarare cheeseburgare och pommes. Vi har frågat och den innehåller inte ägg. Det var i och för sig länge sedan vi frågade, men det har alltid gått bra där. Även på Max har vi ätit, men då fick det blir en hamburgare utan ost (och dressing).
  • Yosa

Tack snälla för era svar. Fick mail av Max idag o de skrev :Vi gör våra hamburgare på svenskt nötkött som vi blandar med ägg, potatis, mjölk och kryddor. självklart så har vi ett alternativt kött för dom som är allergiska mot ägg och mjölk Säg till i kassan att du vill ha ett äggfritt mål så hjälper personalen i kassan dig..

• Sile

Hej!
    Måste bara få dela med mig av glädjebesked! =)
    Min son fick en kraftig allergisk reaktion när han va ca 9 månader. Allergitestet visade allergi men inte så jättehöga värden ändå.
    Han har sen dess varit helt äggfri och det senaste 10 månaderna även mjölkfri då det senare visade att han hade lite förhöjda värden även på mjölk vilken antagligen resulterade i hans tröga mage.

Idag fick vi uppföljnings-provsvaren! Mjölken är helt borta och äggvärdet har halverats!! =D Läkaren trodde att den snart kommer vara helt borta och att vi snart kan prova lite penslad bulle.
    Han är nyss fyllda två så känns så otroligt skönt att det verkar som han inte kommer behöva dras med sina allergier så länge! =D

• Gladhannapanna

Återkoppling från oss: Julia äter nu penslade bullar och någon muffin ibland, däremot säger hon att hon får ont i magen vid första tuggan av färsk pasta och även när hon fick rulltårta. Jag gissar att hon får någon sorts känning i munnen direkt och sedan ont i magen för det är konstigt att magen reagerar innan hon svalt Hur som helst, vi kör fortfarande mest äggfritt men är inte så petiga med just fikabröd. Dock har hon inte fått smaka på rent ägg eller produkter med ägg i som inte varit upphettade, typ dressing, majonäs, gräddbullar, glass etc. 

Svar på tråden Äggallergitråden