• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie

Jag håller just nu tummarna för att äggallergin här är på väg bort. Verkar som han tål äggula (han har fått i sig av misstag och inte fått någon reaktion). Däremot äggvita reagerar han fortfarande på (hårdkokt ägg gav utslag på armen inom någon minut efter eget pricktest, äggulan som också var kokt glömde han bort att han hade på armen).

McNuggets på McD är numer utan ägg, finns vissa underlägg där det står att det är ägg i men det ska vara helt borta Bra att tänka på när man reser också som jag fick reda på är att många Pizza Hut runt om i världen har inte ägg på pizzzorna om man äter i restaurangen men däremot är det ägg i/på pizzan om man tar take away!

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Margaux
    Twixie skrev 2013-08-09 11:22:30 följande:

Jag håller just nu tummarna för att äggallergin här är på väg bort. Verkar som han tål äggula (han har fått i sig av misstag och inte fått någon reaktion). Däremot äggvita reagerar han fortfarande på (hårdkokt ägg gav utslag på armen inom någon minut efter eget pricktest, äggulan som också var kokt glömde han bort att han hade på armen).

McNuggets på McD är numer utan ägg, finns vissa underlägg där det står att det är ägg i men det ska vara helt borta Bra att tänka på när man reser också som jag fick reda på är att många Pizza Hut runt om i världen har inte ägg på pizzzorna om man äter i restaurangen men däremot är det ägg i/på pizzan om man tar take away!

ägg på pizza????
  • Billabong
    Margaux skrev 2013-08-09 11:37:58 följande:
    ägg på pizza????

Ägg i pizzadegen förmodar jag.

Det har vissa av våra lokala pizzerior också.

Är det vanligt med äggallergi i kombination med djurallergi?

Vi misstänker att vår son som nyss fyllt 4 år blivit allergisk mot katter.

Har telefontid med hans läkare om ett par veckor för att prata om det. Tänker be dem göra blodprov för att få veta säkert.
  • Twixie
    Margaux skrev 2013-08-09 11:37:58 följande:
    ägg på pizza????

Jag vet faktiskt inte riktigt om det att de penslar Take Away pizzorna med ägg för att de ska hålla bättre (som man gör med t.ex. bullar just för att det ju med take away dröjer innan det ska ätas) eller om de har olika degar för restaurang pizzor och take away pizzor. Det går inte att läsa sig till allergiinformation på ett bra sätt på deras hemsida heller tyvärr...
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • nappe

Vi har varit på Max och fått höra att de inte garanterar äggfritt. Mc donalds har alltid varit bra och startar ny grill och ser till att vår son får äggfritt.

Jag tycker det är ett problem om man ska äta ute, men nu sommartid fungerar det bättre då man kan sitta ute. Vår son är luftburen allergiker så han reagerar bara han är i samma rum som ägg

• Janniiique
     vi har en dotter som a l l t i d har haft problem med sin mage.
    vi har varit inne på både akuten och barn pga av blod i avföringen, och
    efter en lång tid med diarré och kräkningar + att vikten stannade av. så sökte vi hjälp och fick så träffa
    två barnläkare sa att det var laktos, och en annan sa att vi skulle fortsätta som förut.
    en läkare bör ju inte ha fel (kan man tycka)
    så vi fortsatte som vanligt och det blev bättre (ett tag).
    sedan dess har det kommit och gott,
    ibland kan det bara rinna ragt igenom henne- vatten och slem.
    och nu har jag börjat lessna och vill få ordning på hennes mage.
    laktos tror jag dock inte det är, hon dricker ju mjölk och det är ju inte så att magen är dålig heeeela tiden, utan bara ibland.

dom senaste dagarna, i lördags så blev det så och kom då på att hon ätit ägg. 
    precis samma som i tisdgas, på morgonen åt hon ägg till frukost, och när hon hade blivit lämnad på förskolan så märkte personalen att något var fel, att hon var påverkad av något, och att hon blev hängig. efter en stund så var det bajskalas. nu är det ju inte säkert på att det är ägg, men det är det ända som vi kan tänka oss efter att det blivit såhär. det som vi kommer på att hon ätit innan.. kanske bara är en tillfällighet, typ sådär i 1 ½ år.

Men vad tror ni? Är det någon som känner igen sig?
  • Sousafon
    Janniiique skrev 2013-10-31 17:26:58 följande:
     vi har en dotter som a l l t i d har haft problem med sin mage.
    vi har varit inne på både akuten och barn pga av blod i avföringen, och
    efter en lång tid med diarré och kräkningar + att vikten stannade av. så sökte vi hjälp och fick så träffa
    två barnläkare sa att det var laktos, och en annan sa att vi skulle fortsätta som förut.
    en läkare bör ju inte ha fel (kan man tycka)
    så vi fortsatte som vanligt och det blev bättre (ett tag).
    sedan dess har det kommit och gott,
    ibland kan det bara rinna ragt igenom henne- vatten och slem.
    och nu har jag börjat lessna och vill få ordning på hennes mage.
    laktos tror jag dock inte det är, hon dricker ju mjölk och det är ju inte så att magen är dålig heeeela tiden, utan bara ibland.

dom senaste dagarna, i lördags så blev det så och kom då på att hon ätit ägg. 
    precis samma som i tisdgas, på morgonen åt hon ägg till frukost, och när hon hade blivit lämnad på förskolan så märkte personalen att något var fel, att hon var påverkad av något, och att hon blev hängig. efter en stund så var det bajskalas. nu är det ju inte säkert på att det är ägg, men det är det ända som vi kan tänka oss efter att det blivit såhär. det som vi kommer på att hon ätit innan.. kanske bara är en tillfällighet, typ sådär i 1 ½ år.

Men vad tror ni? Är det någon som känner igen sig?
    Hej!

Jag tror säkert att det skulle kunna vara ägg. Min pojke hade kass mage och ofta rinnigt bajs tills vi gjorde allergitest (när han var två år) och de konstaterade att han var allergisk mot ägg. Blod i avföringen har jag inte hört ska vara ett tecken på äggallergi, men oavsett vilket låter det ju som att er dotter borde allergitestas om hon inte redan gjort det. Det kan ju vara många olika saker, men misstänker ni ägg kan ni ju börja med att utesluta det och se om det blir bättre.

Lycka till!
  • Janniiique

Vi har fått läkartid till 18 månaders kontrollen som vi då ska ta upp detta. Idag hade hon fått pasta hos farmor och farfar och bajset är löst. Jag vill helst söka hjälp redan nu. Men ska man ta kontakt med vårdcentralen i såna fall?

• Sousafon

Ja, ta kontakt med vårdcentral. Men är hon så liten som under 18 månader kan det hända att de tycker att hon är för liten för att göra allergiprov på. Men prova att utesluta allt som innehåller ägg under en period och se om det blir bättre!

Svar på tråden Äggallergitråden