• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • tiptoe

Nej. Hon reagerar bara med eksem så vi har bara fått kortison utskrivet.. Har aldrig tänkt tanken på att fråga om något annat, men får nog ringa barnmottagningningen. Nu fick vi bort eksemet på ögat med vanlig miniderm,

• SanTan
    tiptoe skrev 2011-12-28 09:44:02 följande:
    Nej. Hon reagerar bara med eksem så vi har bara fått kortison utskrivet.. Har aldrig tänkt tanken på att fråga om något annat, men får nog ringa barnmottagningningen. Nu fick vi bort eksemet på ögat med vanlig miniderm,
    Vår dotter reagerar också "bara" med eksem. Men vi har fått Aerius utskrivet. Om hon råkar få i sig ägg och får klåda så får hon en slurk Aerius och vi slipper smörja med en massa kortison....

Dessutom tycker jag mig se att hon får mer eksem under pollensäsong, då får hon också Aerius dagligen för att hålla det under kontroll.

Jag tycker absolut ni ska ha någon form av flytande allergimedecin hemma (eller tabletter om hon är så stor att hon kan ta det). Aerius eller Tavegyl är väl vanligast tror jag...
  • tiptoe

Det här eksemen uppkom efter att vi haft hund på besök vilket vi sett tendenser på innan oxå, men vid senaste kontrollen tog de blodprov och kunde då inte se någon reaktion på pälsdjur men hon är ju bara två så vågar inte lita på set riktigt.. Tack för tipset nu ska jag bara jaga läkaren;)

• Soffifi

Hej alla! Hoppas ni haft en fin jul. Jag skulle behöva tips på enkla glassrecept utan ägg som även enkelt går att göra laktosfria. Gärna lite lyxiga då vi ska göra efterrätten till nyårsfesten. Är det förresten någon som lyckats med äggfri kladdkaka så tar jag gärna recept på det också. Tack på förhand!

• Yosa

Vet att diskuterats "hunbdra gånger" förrut i tråden....Men vilket är ert bästa recept på äggfri-Tårtbotten?

Jag har testat flera men tycker de blir geggiga/degiga. Hur gör ni bäst en äggfri-tårta?  

Förrutom en hel del halvdåliga sockerkaksavarianter (utan ägg)   som tårtbotten har vi testat Marängbotten (köpt maräng utan ägg)
    -F ormat glass i hjärtform och garnerat (tagit rosa Big Pack glass, låtit halvtina, pressat ut den i hjärtformad sockerkaks-form och strött på rosa hjärt-strössel och bär

- En och annan chokladkaka utan ägg med grädde till

- En säker variant (i det här huset) brukar vara Klings Blåbärsputte (glass-) tårta ocm alla gillar.

men jag efterlyser nu som sagt ett BRA recept på äggfri tårtbotten      

• Miralicia
    Ela skrev 2012-01-02 21:12:32 följande:
    Egen fråga: Hur panerar man fisk utan ägg?
    Jag brukar bara hoppa över att torka fisken utan sköljer och låter den droppa av lite men fortfarande vara blöt och sen vänder i en blandning  ca 1/3 majsstärkelse och 2/3 krossade cornflakes med lite salt och ev andra kryddor (måste ha utan vete, råg, korn, havre/gluten mm här hemma också) och direkt från paneringen och ner i stekpannan. Blir jättebra.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Sephyria

Hej! Brukar inte vara i denna tråden men har en snabb fråga om äggallergi som någon kanske kan hjälpa till med?!

Har en son på 11 månader som inte tål mjölk eller soja som vi vet. Nu har vi testat att introducera ägg. Har fått det i 2 omgångar och båda gångerna har han blivit förstoppad. Är detta en vanlig reaktion på ägg? Efter vad jag förstått så brukar mest vara hudproblem, kräkningar etc vid äggallergi. 

Lillkillen hade mycket problem med förstoppning tidigare men nu har han inte varit förstoppad sedan jag slutade amma, när han var 8 månader. Antagligen åt jag väl nåt han inte tålde då..

Vore tacksam om nån kunde svara. Funderar på om jag ska testa ytterligare en omgång eller om jag ska avvakta. 

• Yosa

Idag gjorde jag jättegoda muffins Tog följande tårtrecept och gjorde muffins av istället:

http://www.veganrecept.se/jordgubbstarta

Tog även lite vaniljsocker i och ökade något lite på det vanliga sockret då jag tyckte 1 dl socker lät lite väl lite. Tog väl kanske 1 1/3 dl istället för att få det sötare. I med smeten i 18 muffinsformar och grädda 250 grader ca 12 minuter. Riktigt lyckade!  

Svar på tråden Äggallergitråden