• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Yosa

Ja!! Utevecklingen går framåt! Reste till Gran Canaria i oktober-11 och på flyget (Tui Fly) hade de ingen äggfri kost att ge vår dotter. Så med flera mailkontakter mellan mig och Fritidsresor fick vi lov att ta med egen matlåda till henne. Läkarintyg både på svenska och spanska att ta med egen mat genom säkerhetskontrollen etc etc. Krångligt att ta med då vi ju inte kunde ta med kylklamp (säkerheten).

Igår skulle vi boka igen inför hösten. Och nu har de äggfri kost att erbjuda på flyget!! Tack TuiFly för det!  

{#emotions_dlg.flower}

• Färgen

Vi har alltid med burkmat på flygplanet och det säger de aldrig något om. Tack å lov älskar dotter fortfarande det trots att hon är 2,5år och bara får det vid speciella tillfällen.

• Yosa
    Färgen skrev 2012-01-30 11:42:33 följande:
    Vi har alltid med burkmat på flygplanet och det säger de aldrig något om. Tack å lov älskar dotter fortfarande det trots att hon är 2,5år och bara får det vid speciella tillfällen.

Oh vad bra! Ja vi körde också burkmat (vid vissa situationer) länge pga av allergin. Perfekt på resande fot. Men nu är dottern 7 år och den tiden är förbi
  • ränderpåtvären

Hej!

Hoppar in med en fråga: Hur mjukstartar man med ägg???

Dottern, 14 månader, tål inte mjölk så jag vill ta det snällt och försiktigt även om det verkar gå bra med ägg. Läste om några som provade med lussebulle, men i julas fick hon bara det i mitten eftersom jag var rädd för att tiden i ugnen hade varit för kort. Jag vill alltså inte provocera.

Jag skulle vilja göra matiga muffins och något liknande saffranspannkaka åt henne men är osäker på om ägget har blivit tillräckligt upphettat? 

• Yosa
    ränderpåtvären skrev 2012-01-31 19:48:15 följande:
    Hej!

Hoppar in med en fråga: Hur mjukstartar man med ägg???

Dottern, 14 månader, tål inte mjölk så jag vill ta det snällt och försiktigt även om det verkar gå bra med ägg. Läste om några som provade med lussebulle, men i julas fick hon bara det i mitten eftersom jag var rädd för att tiden i ugnen hade varit för kort. Jag vill alltså inte provocera.

Jag skulle vilja göra matiga muffins och något liknande saffranspannkaka åt henne men är osäker på om ägget har blivit tillräckligt upphettat? 

Vitan är mer allergent än gulan och rått är ju me allergent än kokt/stekt. Kanske sockerkaka? Men det kanske hon inte tycker om ifall hon är så liten? Pannkaka? Lasange där plattorna innehåller ägg är ju ett sätt där det är ytterst lite ägg. Vi´ssa glass-sorter innehåller lite ägg, det kan du testa.
  • ränderpåtvären
    Yosa skrev 2012-01-31 20:38:15 följande:
    Vitan är mer allergent än gulan och rått är ju me allergent än kokt/stekt. Kanske sockerkaka? Men det kanske hon inte tycker om ifall hon är så liten? Pannkaka? Lasange där plattorna innehåller ägg är ju ett sätt där det är ytterst lite ägg. Vi´ssa glass-sorter innehåller lite ägg, det kan du testa.
    Tack! Glad

Jag gjorde pannkaka (amerikansk/tjock) en gång, hon gillade det inte, men sedan undrar jag om inte ägget kunde ha varit delvis rått fortfarande?

Hade tänkt på matmuffins men det  kanske går i stor form också.

Funkar det att koka lasagneplattorna eller är det bäst med lång stund i ugnen?
    Kanske ska ta ett helt ägg i gratängen eller så kokar jag ägg rätt upp och ner – ger man bara lite och bara äggulan, då och då ihop med annan mat?
    När vågar man ge omelett och sådant med mer ägg?

Många frågor!
  • Yosa
    ränderpåtvären skrev 2012-01-31 23:10:11 följande:
    Tack! Glad

Jag gjorde pannkaka (amerikansk/tjock) en gång, hon gillade det inte, men sedan undrar jag om inte ägget kunde ha varit delvis rått fortfarande?

Hade tänkt på matmuffins men det  kanske går i stor form också.

Funkar det att koka lasagneplattorna eller är det bäst med lång stund i ugnen?
    Kanske ska ta ett helt ägg i gratängen eller så kokar jag ägg rätt upp och ner – ger man bara lite och bara äggulan, då och då ihop med annan mat?
    När vågar man ge omelett och sådant med mer ägg?

Många frågor!

Tål ditt barn ägg mor huden? Jag hade inte vågat ge (via magen) utan att de tål på huden. Testa tex rått ägg (äggvita) på huden. Där huden är tunn tex underarmens insida. Det bästa vore om huden dessutom är lite "sönder" tex om du kan riva lite lätt med en nål i ägget när det är på huden. Då gör du ett sk. pricktest som de gör på sjukhuset.

När du väl testar att ge i maten testa då det ihop med annat mat som den redan har ätit. Inte med nya ingredienser för då vet du ju inte vad dne ev reagerar på. Ge tex en pyttebit kokt ägg tex vitan en liten flis. Låt det vara bra där. ge inget mer på några dagar. Min dotter (7år) är väldigt allergsik och tål inte en enda liten flis av kokt ägg tex 3 mmx5mm lång flis. Avvakta några dagar och gör sen på samma sätt igen men med större mängd kanske 1cmx1cm stor bit etc etc. Skriv gärna ner dag och mängd på ett papper. Iaktta lös/hård mage, eksem, klåda, utslag, magont, sömnlös natt etc etc.

DödMen har ditt barn fått konstaterad äggallergi på sjukhus råder jag dig att inte testa hemma! Då behöver testen göras på sjukhus utifall reaktionen skulle bli kraftig!     
  • ränderpåtvären
    Yosa skrev 2012-02-04 11:24:50 följande:
    Tål ditt barn ägg mor huden? Jag hade inte vågat ge (via magen) utan att de tål på huden. Testa tex rått ägg (äggvita) på huden. Där huden är tunn tex underarmens insida. Det bästa vore om huden dessutom är lite "sönder" tex om du kan riva lite lätt med en nål i ägget när det är på huden. Då gör du ett sk. pricktest som de gör på sjukhuset.

När du väl testar att ge i maten testa då det ihop med annat mat som den redan har ätit. Inte med nya ingredienser för då vet du ju inte vad dne ev reagerar på. Ge tex en pyttebit kokt ägg tex vitan en liten flis. Låt det vara bra där. ge inget mer på några dagar. Min dotter (7år) är väldigt allergsik och tål inte en enda liten flis av kokt ägg tex 3 mmx5mm lång flis. Avvakta några dagar och gör sen på samma sätt igen men med större mängd kanske 1cmx1cm stor bit etc etc. Skriv gärna ner dag och mängd på ett papper. Iaktta lös/hård mage, eksem, klåda, utslag, magont, sömnlös natt etc etc.

Men har ditt barn fått konstaterad äggallergi på sjukhus råder jag dig att inte testa hemma! Då behöver testen göras på sjukhus utifall reaktionen skulle bli kraftig!     
    Tack för svaret! Då börjar jag med lite flis! Glad

Hon verkar tåla ägg, även om hon varken gillat den gången hon fick pannkakor eller raggmunkarna med äggulepulver i. Det är bara att jag vill introducera milt. Mjölkreaktionerna syns inte på Rast, och jag har kunnat äta ägg (ammar) även om jag i princip nästan aldrig gör det. Så jag sa att de inte behövde kolla ägg.

Är så sablans feg, men det är ju protein- och järnrikt. Hon äter inte kött, men fisk. Sedan vill man ju att hon ska vänja sig vid konsistensen. Egentligen skulle vi kunna vänta läääänge iom att ingen annan äter det!

Tack igen för svar!!
  • Miralicia

Ägg är rätt så värmeinstabilt, dvs det påverkas mer av värme än en del andra proteiner, därav att man brukar börja med ugnsbakat ägg, tex ägg i sockerkaka snarare än ägg i muffins eftersom sockerkakan varit inne i ugnen betydligt längre tid än muffins så att ägget i då har varit utsatt för värme under längre tid.
    Vitan är betydligt er allergen än gulan, så för att börja försiktigt så kan man göra sockerkaka med enbart äggulor i (blir ju lite  "äggvitekladd" kvar på gulorna) och sen att man börjar ge små smulor av sockerkakan och succesivt ökar på mängden. Funkar det med sockerkaka så kan man testa med tex matbröd som penslats med ägg (dvs lång gräddningstid) innan man testar tex bullar som penslats med ägg för att sen testa med större mängd ägg genom tex ugnspannkaka (i början med lite ägg i och sen successivt öka på till normal mängd ägg).

Sen när det funkar  med ugnsbakat ägg så kan man börja testa med att ge saker med ägg i som tillagats på spisen - kanske saker panerat med ägg, köttbullar/pannbiff med ägg i smeten etc och sen om man ger sig på hela ägg kan man börja med hårdkokt ägg där man börjar med enbart gulan och helt genomstekt ägg innan man fortsätter med ett helt hårdkokt ägg och sedan om allt det funkat så kan man börja fundera på ev löskokt ägg eller ägg i rå form som i glass, desserter (typ mousse/fromage) och majonnäs eftersom  rått ägg är betydligt mer allergent ä.

Så jag skulle inte ge glass med ägg i om man inte vet att barnet redan klarar tillagat ägg.

Sen beror det ju lite på vad barnet har haft för reaktioner på ägg tidigare och hur det har sett ut på tester, har det "bara" handlat om långsamma reaktioner med eksem och inga andra är det betdligt "säkrare" att kunna testa hemma än om man har behövt åka till sjukhuset pga kraftig och  snabb allergireaktion mot ägg. I det läget bör man vänta med att testa själv hemma utan att inledningsvis få göra äggprovokation på sjukhuset (då brukar de ofta använda sockerkaka att provocera med).

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ränderpåtvären
    Miralicia skrev 2012-02-05 14:57:53 följande:
    Ägg är rätt så värmeinstabilt, dvs det påverkas mer av värme än en del andra proteiner, därav att man brukar börja med ugnsbakat ägg, tex ägg i sockerkaka snarare än ägg i muffins eftersom sockerkakan varit inne i ugnen betydligt längre tid än muffins så att ägget i då har varit utsatt för värme under längre tid.
    Vitan är betydligt er allergen än gulan, så för att börja försiktigt så kan man göra sockerkaka med enbart äggulor i (blir ju lite  "äggvitekladd" kvar på gulorna) och sen att man börjar ge små smulor av sockerkakan och succesivt ökar på mängden. Funkar det med sockerkaka så kan man testa med tex matbröd som penslats med ägg (dvs lång gräddningstid) innan man testar tex bullar som penslats med ägg för att sen testa med större mängd ägg genom tex ugnspannkaka (i början med lite ägg i och sen successivt öka på till normal mängd ägg).

Sen när det funkar  med ugnsbakat ägg så kan man börja testa med att ge saker med ägg i som tillagats på spisen - kanske saker panerat med ägg, köttbullar/pannbiff med ägg i smeten etc och sen om man ger sig på hela ägg kan man börja med hårdkokt ägg där man börjar med enbart gulan och helt genomstekt ägg innan man fortsätter med ett helt hårdkokt ägg och sedan om allt det funkat så kan man börja fundera på ev löskokt ägg eller ägg i rå form som i glass, desserter (typ mousse/fromage) och majonnäs eftersom  rått ägg är betydligt mer allergent ä.

Så jag skulle inte ge glass med ägg i om man inte vet att barnet redan klarar tillagat ägg.

Sen beror det ju lite på vad barnet har haft för reaktioner på ägg tidigare och hur det har sett ut på tester, har det "bara" handlat om långsamma reaktioner med eksem och inga andra är det betdligt "säkrare" att kunna testa hemma än om man har behövt åka till sjukhuset pga kraftig och  snabb allergireaktion mot ägg. I det läget bör man vänta med att testa själv hemma utan att inledningsvis få göra äggprovokation på sjukhuset (då brukar de ofta använda sockerkaka att provocera med).
    Tack för ditt svar också! Glad Skönt att veta att det är värmeinstabilt! Börjar nog med sockerkaka på gulan då. Kul, då blir det mer variation hemma. Det borde väl gå att minska sockret rätt rejält.

Är det någon som vet om en äggula motsvarar ett ägg eller om man måste ta två gulor?

Tack igen!
Svar på tråden Äggallergitråden