• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • ChoopChoopSong

För mig funkar det bäst att äta varierat och allsidigt (fast måttligt då förstås).
    Att utesluta diverse livsmedel, har funkat dåligt.

Men för en del andra (INTE alla, men en del!) kan det faktiskt vara tvärtom. Är man t ex kolhydratskänslig (på ett sånt sätt att man lätt faller tillbaka i sockerberoende om man äter mycket kolhydrater), så kan LCHF - eller liknande - vara det enda som funkar. Jag tror att det handlar om att lära känna sig själv, sin kropp, sitt psyke, vad man triggas och inte triggas av etc. Det finns ingen metod som funkar för alla.

Och på senare år (framför allt sen jag fick barn?) har även jag upplevt en ny slags känslighet mot överdrivet mycket socker. Jag kan äta måttligt med sött, dricka måttligt med läsk osv, utan problem. Men blir det för mycket - även om det bara sker enstaka festkvällar eller så - börjar min kropp gå på högvarv, jag sover dåligt och blir dessutom sur eller deprimerad när "ruset" börjat släppa! Jag reagerar ungefär som vid PMS. Det hände aldrig när jag var yngre och hällde i mig en liter cola. (Vilket jag kunde göra ibland).

Socker är inte bara beroendeframkallande - det sätter sig på humöret och jag får som sagt jättekonstigt humör om jag överkonsumerar socker.

• Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 23:54:37 följande:
    jag har inte påstått att lchf är lösningen för alla. men vad förlorar ts på att prova? tänk om det funkar? och om det inte funkar.... så har hon ju inte förlorat nåt. och nej, jag inbillar mig inte att jag är känslig. Det är ett faktum.
    Mm, jag väntar på nästa som kommer här och tycker att hon ska prova nån diet, kanske GI-metoden istället, för den är sååå bra och lösningen på alla världsproblem. {#lang_emotions_dreamer}
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 23:56:29 följande:
    Mm, jag väntar på nästa som kommer här och tycker att hon ska prova nån diet, kanske GI-metoden istället, för den är sååå bra och lösningen på alla världsproblem. 
    spelar det nån roll egentligen? funkar det så funkar det - om inte så är ts bara tillbaka på ruta ett och har inte förlorat nåt. Alla pallar inte med år av terapi och annat shit som krävs för att "bota" missbruk, en del vill prova nåt annat först och se om det funkar.

huvudsaken är att hon inte börjar banta, svälta sig själv eller på annat sätt äter onyttigt. Riktig mat och riktiga näringsämnen. då kan man inte göra fel.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 23:59:05 följande:
    spelar det nån roll egentligen? funkar det så funkar det - om inte så är ts bara tillbaka på ruta ett och har inte förlorat nåt. Alla pallar inte med år av terapi och annat shit som krävs för att "bota" missbruk, en del vill prova nåt annat först och se om det funkar. huvudsaken är att hon inte börjar banta, svälta sig själv eller på annat sätt äter onyttigt. Riktig mat och riktiga näringsämnen. då kan man inte göra fel.
    Jag har en kompis som just nu kör Cambridge-kuren. Är väl inne på tredje veckan och hon är fullständigt övertygad om att det är det enda rätta mot hennes matproblem. Hon har kört en massa andra dieter förut också. De har också varit de enda rätta just då. Men det är klart, hon får väl prova alla femtioarton dieter innan hon kommer till insikt.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:02:52 följande:
    Jag har en kompis som just nu kör Cambridge-kuren. Är väl inne på tredje veckan och hon är fullständigt övertygad om att det är det enda rätta mot hennes matproblem. Hon har kört en massa andra dieter förut också. De har också varit de enda rätta just då. Men det är klart, hon får väl prova alla femtioarton dieter innan hon kommer till insikt.
    cambridge är bantning. Men jo, det har hjälpt en del människor.

men personligen så förespråkar jag livsstilsförändring och en ny syn på mat. Lchf, Atkins och GI är exempel på kostinriktningar som INTE är bantningsmetoder. Då äter man riktig mat och får i sig det man behöver.
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:04:46 följande:
    cambridge är bantning. Men jo, det har hjälpt en del människor. men personligen så förespråkar jag livsstilsförändring och en ny syn på mat. Lchf, Atkins och GI är exempel på kostinriktningar som INTE är bantningsmetoder. Då äter man riktig mat och får i sig det man behöver.
    Och jag förespråkar varierad kost i kombination med motion. Att lära sig att hantera all sorts mat på ett sätt som gör att man kan leva normalt, utan att allt kretsar runt just mat.
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:07:15 följande:
    Och jag förespråkar varierad kost i kombination med motion. Att lära sig att hantera all sorts mat på ett sätt som gör att man kan leva normalt, utan att allt kretsar runt just mat.
    jag KAN inte äta kolhydrater. Jag blir sjuk då. Är det så svårt att fatta att det finns människor som INTE är som du som kan äta allt utan att må dåligt eller påverkas negativt? Det är som att påstå att en laktosintollerant bara ska skärpa till sig och lära sig hantera mjölk.

och jag lever normalt. jag tänker inte på mat längre.
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:11:00 följande:
    jag KAN inte äta kolhydrater. Jag blir sjuk då. Är det så svårt att fatta att det finns människor som INTE är som du som kan äta allt utan att må dåligt eller påverkas negativt? Det är som att påstå att en laktosintollerant bara ska skärpa till sig och lära sig hantera mjölk. och jag lever normalt. jag tänker inte på mat längre.
    Kan jag äta allt?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:13:39 följande:
    Kan jag äta allt?
    jag vet inte, men med tanke på att det är vad du förespråkar så gissar jag att du lever som du lär...?
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:14:14 följande:
    jag vet inte, men med tanke på att det är vad du förespråkar så gissar jag att du lever som du lär...?
    Javisst, jag äter varierad kost. Men jag balanserar allt på så sätt att det funkar för mig. Jag kan inte äta alltför mkt socker eller fett, för jag blir jätterisig i kistan då. Men jag kan absolut äta allt i lagom mängder. NU. Jag kunde inte det förut.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...