• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 19:15:08 följande:
    För det första så behöver ju bl.a. hjärnan kolhydrater för att funka (och du är väl ändå ett strålande exempel på hur det kan gå när man äter för lite av dem?).Du kan alltid kika på livsmedelsverkets hemsida, så får du lära dig nånting vettigt. Den uppdateras ständigt, så du behöver inte vara rädd för att det ska vara gammal information.www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-inneh.../ Du missade den för längesen, så det är därför du inte hittar den.
    nej du. hjärnan behöver GLUKOS för att fungera och våra fantastiska kroppar klarar av att omvandla fett och protein till just glukos. Problem solved liksom.

och livsmedelsverket ger jag inte mycket för. de rekommenderar margarin.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:32:07 följande:
    nej du. hjärnan behöver GLUKOS för att fungera och våra fantastiska kroppar klarar av att omvandla fett och protein till just glukos. Problem solved liksom. och livsmedelsverket ger jag inte mycket för. de rekommenderar margarin.
    Nej, problemet är inte löst. När kroppen omvandlar fett till bränsle, bildas även ketonkroppar och inte enbart glukos. Har man otur kan man utveckla ketoacidos. Jag är fortfarande inte övertygad om att lchf-dieten är riskfri. Jag håller fast vid att en balanserad kost bestående av kolhydrater, proteiner och fett är det bästa.
  • Stinky

Och jag håller fortfarande fast vid att matmissbruk inte kan botas med dieter.

• Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 19:55:02 följande:
    Nej, problemet är inte löst. När kroppen omvandlar fett till bränsle, bildas även ketonkroppar och inte enbart glukos. Har man otur kan man utveckla ketoacidos. Jag är fortfarande inte övertygad om att lchf-dieten är riskfri. Jag håller fast vid att en balanserad kost bestående av kolhydrater, proteiner och fett är det bästa.
    ketos och ketoacidos är två helt skilda saker.

ketoacidos orsakas av insulinbrist, dvs. typ 1 diabetiker som har glömt att ta sitt insulin, vilket gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig blodsockret och därför inte får tillräckligt med energi, då försöker kroppen kompensera genom att tillverka en enorm mängd ketoner och använda dom som energikälla, många gånger fler än vad man har vid normal ketos, vilket leder till att blodet blir för surt mot vad det ska vara, vilket i kombination med att man inte kan tillgodogöra sig blodsockret som gör att det bara stiger och stiger är livshotande.

Även om båda har med ketoner att göra så finns det inget övrigt samband mellan ketos och ketoacidos, vanlig ketos leder inte till ketoacidos, dom jämförelsevis få ketonerna man får i blodet av vanlig ketos påverkar inte ph-värdet på blodet.

när jag åt en balanserad kost så var jag sjuk hela tiden. nu mår jag bra. ge mig en bra anledning till varför jag ska skita i det faktumet-

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 19:56:46 följande:
    jag är fri från mitt matmissbruk. det beror på varför man missbrukar maten och vilka faktorer som spelar in. handlar det om kolhydratsberoende så är lchf ett bra sätt att ta tag i det.  
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Probably the best    in the
    Stinky skrev 2010-02-20 19:56:46 följande:
    Jag håller med!
    Men LCHF KOSTEN kan bidra till att man lättare kommer ur sitt missbruk! Just för att kroppens blodsocker blir stabilare!
  • DreamBitch
    Anonym (Malin) skrev 2010-02-20 10:01:29 följande:
    Jag lovar dig att om det handlade om viljestyrka så skulle jag inte ha detta problem.
    Jag lovar dig att du visst skulle det. Varför skulle inte du klara av det med hjälp av viljestyrka när många andra har klarat av det med hjälp av just det?
    TS äter dessutom rätt hyfsat dagtid. Det är på kvällarna som hon kastar i sig sötsaker till höger och vänster.
    Som med alla missbruk handlar det om vilken inställning man har.
    Stinky skrev 2010-02-20 19:55:02 följande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos

OBS! Man svälter inte när man äter LCHF Kost. DET är det viktiga i kråksången!

En "balanserad" kost kan vara bäst för några! LCHF kost är bäst för andra...kan det vara så svårt att hålla med om?

• Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:59:18 följande:
    ketos och ketoacidos är två helt skilda saker. ketoacidos orsakas av insulinbrist, dvs. typ 1 diabetiker som har glömt att ta sitt insulin, vilket gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig blodsockret och därför inte får tillräckligt med energi, då försöker kroppen kompensera genom att tillverka en enorm mängd ketoner och använda dom som energikälla, många gånger fler än vad man har vid normal ketos, vilket leder till att blodet blir för surt mot vad det ska vara, vilket i kombination med att man inte kan tillgodogöra sig blodsockret som gör att det bara stiger och stiger är livshotande. Även om båda har med ketoner att göra så finns det inget övrigt samband mellan ketos och ketoacidos, vanlig ketos leder inte till ketoacidos, dom jämförelsevis få ketonerna man får i blodet av vanlig ketos påverkar inte ph-värdet på blodet. när jag åt en balanserad kost så var jag sjuk hela tiden. nu mår jag bra. ge mig en bra anledning till varför jag ska skita i det faktumet-
    Men du har ju i andra trådar berättat att du blivit fet och inte alls är
    smal som förut? Hur ska du förklara det, om ditt liv är så jävla strålande av lchf-dieten?

"En ganska vanlig farhåga är att de ketonkroppar som kroppen bildar vid mycket lågt kolhydratintag (varvid man sägs hamna i ketos) skulle innebära risk för ketoacidos"

Saxat ur wikipedia.

Nu ska jag glo på melodifestivalen. Under tiden kan du ju förklara hur enbart en diet botar en människa ur ett matmissbruk?
    Stinky skrev 2010-02-20 19:15:08 följande:
    För det första så behöver ju bl.a. hjärnan kolhydrater för att funka (och du är väl ändå ett strålande exempel på hur det kan gå när man äter för lite av dem?).Du kan alltid kika på livsmedelsverkets hemsida, så får du lära dig nånting vettigt. Den uppdateras ständigt, så du behöver inte vara rädd för att det ska vara gammal information.www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-inneh.../ Du missade den för längesen, så det är därför du inte hittar den.
    Hur menar du att jag är ett strålande exempel? Nu är du ju inte bara dum utan även rejält otrevlig! Men det måste väl vara det svängade blodsockret som ger dom symtomen, eller?
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...