• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • skuggspel

Jag har inte läst hela tråden men har du kollat upp OA? Anonyma överätare.
    Annars finns ätstörningsenheten, Anorexi och bullemi..nånting hette den, jag ska ta kontakt med den på mån.. Jag är gravid och hetsäter precis som du.. Jag måste ta tag i det här väääldigt snart.. För mig handlar det knappast om att jag måste lära mig en ny diet. Det är inte så att jag inte fattar att min hjärna inte tål socker och grymt raffinerade kolhydrater, jag äter det ändå. Jag har en beroendesjukdom. Jag vet det. Jag bara drar ut på att söka hjälp, vet inte varför. Dumt.{#lang_emotions_embarassed}

• Probably the best    in the
    DreamBitch skrev 2010-02-20 23:19:05 följande:
    Det börjar kanske bli dags att lägga ner ert ordbajseri här i tråden nu? Man vinner inte bara för att man får sista ordet.
    Mina inlägg är ett försök till diskusssion men min "diskussionskompis" har inte mkt mer att komma med än att smälla med högern och torka bort snoret med vänstern och hamra enstaka bokstäver på tangentbordet däremellan. Så mkt vettigare lär det ju inte bli Det har jag redan insett, men eftersom du inte hade det så får jag väl tala om det en gång till, over and out.....
  • DreamBitch
    Stinky skrev 2010-02-20 23:20:26 följande:
    Det är mycket möjligt men nu är ju inte denna tråden till för din alldeles egna personliga njutning.
  • Stinky
    Probably the best in the skrev 2010-02-20 23:23:20 följande:
    Mina inlägg är ett försök till diskusssion men min "diskussionskompis" har inte mkt mer att komma med än att smälla med högern och torka bort snoret med vänstern och hamra enstaka bokstäver på tangentbordet däremellan. Så mkt vettigare lär det ju inte bli Det har jag redan insett, men eftersom du inte hade det så får jag väl tala om det en gång till, over and out.....
    Är du babbe?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-20 21:08:31 följande:
    Jag tror inte att en kost med en massa förbud är till någon hjälp för matmissbrukare. Det handlar om att man måste lära sig en sund inställning till mat, att man ska kunna unna sig vad man vill utan att hamna i en ond cirkel. Förstår du min inställning till den här debatten?Jag har själv fått leva på soc i några år för många år sedan, och jag känner inte igen mig i den fattigdom du beskriver. Du kanske inte kan hantera pengar? Haha! Det kom verkligen ur rätt käft -NOT!
    spelar det nån roll om jag är ekonomisk eller ej? Jag hade 3400 spänn i månaden att köpa kläder, mat, cigg, hundmat, kattmat, alla räkningar förutom hyra och el, busskort, hygien och ev. nöjen. Det blir ganska tajt,

och det är så enkelt att blabba om att man ska ha en sund inställning till mat och bläblabla, men i praktiken är det inte så enkelt.

och oavsett - min balanserade kost gjorde mig sjuk. lchf gör mig frisk.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Stinky
    DreamBitch skrev 2010-02-20 23:23:56 följande:
    Det är mycket möjligt men nu är ju inte denna tråden till för din alldeles egna personliga njutning.
    Nej, det är sant. Ska genast återgå till topicen. Men kul var det!
  • maggsan
    Te med kokosfett... är det gott? alltså varför gör du så? *ren nyfikenhet*...
    Be my enemy - and you will die
  • skuggspel

Hoppsan, jag läste lite här nu. Tog visst fel och trodde det var en tjej som mådde dåligt och ville ha hjälp med sitt matmissbruk men det är visst någon sorts tjafstråd.{#lang_emotions_frown}

Hoppas du TS får den hjälp du behöver. Behöver du en peppkompis kanske vi kan skriva till varandra.. skicka meddelande i så fall.{#lang_emotions_flower}

Mvh

• ChoopChoopSong

Kunskap kring t ex anorexi och bulimi, har ju funnits länge. Och att det inte bara går att bota med att någon påtalar "hur man ska äta". För det är ju det anorektiker eller bulimiker inte kan. I alla fall inte utan hjälp / behandling.

Det som det kanske inte finns så mycket kunskap om, är att man kan ha matmissbruk, eller hetsätningssyndrom, utan att spy upp maten som bulimiker gör. Efter vad som beskrivs i trådstarten, tycker jag att TS dagsranson (före kl 18) låter ganska normal. Kanske inte supernyttig, men hey, många smala, äter ungefär så där. Och tränar inte alltid nämnvärt. De har bara dragit den genetiska vinstlotten.

Det är frosseriet efter kl 18 som tyder på matmissbruk eller sk hetsätningssyndrom - i alla fall om det sker varje kväll eller nästan varje kväll. Eller väldigt intensivt i perioder.

Och en sådan störning går INTE att "banta" bort. Det är INTE bara att "lägga om kosten!" Självklart måste man lägga om kosten, man måste förmodligen lägga om hela livsstilen, förhållningssättet till mat, analysera känslolivet, hitta sätt att höja självförtroendet - allt. Men, det flesta behöver PROFESSIONELL hjälp för att klara detta!

Det finns människor som överäter / är sockerberoende, men som klarar av att bryta det själva / med rätt kunskap och verktyg. Men det handlar oftast om människor som inte brukar hetsäta / inte är jättetjocka / inte har djupa och långvariga problem med matmissbruk. Sådana som jag. Jag åt onyttigt och fel, jag var stressad, jag tröståt ibland, åt knappt alls andra dagar osv. MEN, för mig handlade det BARA om att jag behövde få struktur på mitt liv, en spark i ändan, samt tid och möjlighet att TA TAG i det. Dessutom handlade det bara om 5-10 kg.

Jag tror inte att TS och jag spelar i riktigt samma liga och det är där jag tror missförstånden och konflikterna uppkommer. Som sagt - de flesta VET hur man ska äta. Men de om lider av verkliga beroenden - som sitter djupt känslomässigt - klarara kanske inte AV att bryta den onda cirkeln utan hjälp!

• DreamBitch
    Jag tror närmare bestämt att det var du som inte förstod mig. Om nu din "diskussionskompis" inte ger dig underlag för en intressant diskussion förstår jag inte varför du fortsätter.
    Ingen av er är intressanta "diskussionskompisar" för mig och således avlägsnar jag mig från er för stunden och inväntar lite mer intressant diskussionsunderlag.

Se och lär!
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...