Kunskap kring t ex anorexi och bulimi, har ju funnits länge. Och att det inte bara går att bota med att någon påtalar "hur man ska äta". För det är ju det anorektiker eller bulimiker inte kan. I alla fall inte utan hjälp / behandling.
Det som det kanske inte finns så mycket kunskap om, är att man kan ha matmissbruk, eller hetsätningssyndrom, utan att spy upp maten som bulimiker gör. Efter vad som beskrivs i trådstarten, tycker jag att TS dagsranson (före kl 18) låter ganska normal. Kanske inte supernyttig, men hey, många smala, äter ungefär så där. Och tränar inte alltid nämnvärt. De har bara dragit den genetiska vinstlotten.
Det är frosseriet efter kl 18 som tyder på matmissbruk eller sk hetsätningssyndrom - i alla fall om det sker varje kväll eller nästan varje kväll. Eller väldigt intensivt i perioder.
Och en sådan störning går INTE att "banta" bort. Det är INTE bara att "lägga om kosten!" Självklart måste man lägga om kosten, man måste förmodligen lägga om hela livsstilen, förhållningssättet till mat, analysera känslolivet, hitta sätt att höja självförtroendet - allt. Men, det flesta behöver PROFESSIONELL hjälp för att klara detta!
Det finns människor som överäter / är sockerberoende, men som klarar av att bryta det själva / med rätt kunskap och verktyg. Men det handlar oftast om människor som inte brukar hetsäta / inte är jättetjocka / inte har djupa och långvariga problem med matmissbruk. Sådana som jag. Jag åt onyttigt och fel, jag var stressad, jag tröståt ibland, åt knappt alls andra dagar osv. MEN, för mig handlade det BARA om att jag behövde få struktur på mitt liv, en spark i ändan, samt tid och möjlighet att TA TAG i det. Dessutom handlade det bara om 5-10 kg.
Jag tror inte att TS och jag spelar i riktigt samma liga och det är där jag tror missförstånden och konflikterna uppkommer. Som sagt - de flesta VET hur man ska äta. Men de om lider av verkliga beroenden - som sitter djupt känslomässigt - klarara kanske inte AV att bryta den onda cirkeln utan hjälp!