• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:17:04 följande:
    Javisst, jag äter varierad kost. Men jag balanserar allt på så sätt att det funkar för mig. Jag kan inte äta alltför mkt socker eller fett, för jag blir jätterisig i kistan då. Men jag kan absolut äta allt i lagom mängder. NU. Jag kunde inte det förut.
    då borde du kunna förstå att vissa blir sjuka av kolhydrater.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Stinky

Skillnaden mellan mig och en del andra här, är att jag har lidit av överviktsproblematik samt matmissbruk i hela mitt liv, tills jag fick genomgå en gastric bypass-operation för nåt år sedan. Operationen har helt klart hjälpt mig på vägen för en sundare livsstil, men är knappast grejen som löst hela min matsituation.

Innan operationen försökte jag banta och göra livsstilsförändringar gång på gång, gick hos dietister och läkare, men det fungerade inte. Jag var, och är fortfarande, expert på viktminskning och alla de tusen sätt man kan gå ned i vikt på i form av dieter och s.k. "livsstilar". De flesta feta blir nämligen det, då det man allra helst vill är att bli smal och fin. Problemet är att man saknar verktyg för att ta sig fram till målet, för man är så pass skadad i huvudet p.g.a. maten, skammen, förakten för sig själv och skuldkänslorna. Och framförallt av folks förakt för feta människor. 
    Maten är inte lösningen på problematiken. Den finns där som ett bihang. Det som behövs, är hjälp av proffession för att ta sig fram till målet. Oavsett om man klarar det på "egen väg" eller via en operation, så behövs oftast terapeutiskt hjälp för att lära sig att hantera hela ens liv och sluta se maten som det viktigaste som finns i hela ens tillvaro.
    Jag har fortfarande övervikt, och vet EXAKT vad som är mina svagheter (bl.a socker). Jag har dock fattat att jag inte ska förbjuda mig själv saker och ting, för då blir det desto mer lockande.
    När jag slutade röka, förbjöd jag mig inte själv att röka. Jag hade alltid ett ciggpaket i väskan "ifall att". Det var inte lika intressant då, och funkade jättebra för mig. Och det är det jag menar: man ska inte förbjuda sig själv en massa, för det förbjudna är alltid mer intressantare än det man "får" ta.
  • Stinky

Och med det långa inlägget ville jag säga att "livsstilar" som förbjuder saker och ting, allt som oftast inte håller i längden. Kanske några timmar, dagar, veckor, månader eller år, men knappast ett helt liv!

• maggsan
    Stinky skrev 2010-02-21 00:35:02 följande:
    Skillnaden mellan mig och en del andra här, är att jag har lidit av överviktsproblematik samt matmissbruk i hela mitt liv, tills jag fick genomgå en gastric bypass-operation för nåt år sedan. Operationen har helt klart hjälpt mig på vägen för en sundare livsstil, men är knappast grejen som löst hela min matsituation. Innan operationen försökte jag banta och göra livsstilsförändringar gång på gång, gick hos dietister och läkare, men det fungerade inte. Jag var, och är fortfarande, expert på viktminskning och alla de tusen sätt man kan gå ned i vikt på i form av dieter och s.k. "livsstilar". De flesta feta blir nämligen det, då det man allra helst vill är att bli smal och fin. Problemet är att man saknar verktyg för att ta sig fram till målet, för man är så pass skadad i huvudet p.g.a. maten, skammen, förakten för sig själv och skuldkänslorna. Och framförallt av folks förakt för feta människor.  Maten är inte lösningen på problematiken. Den finns där som ett bihang. Det som behövs, är hjälp av proffession för att ta sig fram till målet. Oavsett om man klarar det på "egen väg" eller via en operation, så behövs oftast terapeutiskt hjälp för att lära sig att hantera hela ens liv och sluta se maten som det viktigaste som finns i hela ens tillvaro. Jag har fortfarande övervikt, och vet EXAKT vad som är mina svagheter (bl.a socker). Jag har dock fattat att jag inte ska förbjuda mig själv saker och ting, för då blir det desto mer lockande. När jag slutade röka, förbjöd jag mig inte själv att röka. Jag hade alltid ett ciggpaket i väskan "ifall att". Det var inte lika intressant då, och funkade jättebra för mig. Och det är det jag menar: man ska inte förbjuda sig själv en massa, för det förbjudna är alltid mer intressantare än det man "får" ta.
    Åh vi är lika här alltså..
    Be my enemy - and you will die
  • Anonym (XXXXXL)
    skuggspel skrev 2010-02-20 23:31:47 följande:
    Hoppsan, jag läste lite här nu. Tog visst fel och trodde det var en tjej som mådde dåligt och ville ha hjälp med sitt matmissbruk men det är visst någon sorts tjafstråd.Hoppas du TS får den hjälp du behöver. Behöver du en peppkompis kanske vi kan skriva till varandra.. skicka meddelande i så fall.Mvh
    Jag, TS, har lämnar tården just pga att den fick e vridning jag inte vill ah, har dock gett medgivande för fortsatt diskussion.
    Jag kommer att få den hjälp jag behöver, är ställd i den berömde vårdkön men en väntetid pp mot 18 månader dock.

Hoppas du får det stöd du behöver!
  • Probably the best    in the

Bara för att man själv kommit till insikt behöver inte det betyda att samma sak passar alla andra.

En stor del i ens personliga utveckling är att man kan erkänna för sig själv, att bara för att det är rätt för mig så är det inte rätt för alla andra.

Jag kan gärna dela med mig av MIN väg, men accepterar också att den inte passar alla men förhoppningsvis några fler än bara mig.

Och jag inser att det finns andra sätt att lyckas!

Men jag är glad om min historia kan hjälpa andra, men jag är ockå glad om andras erfarenheter kan hjälpa ytterligare några.

Kunskap är föränderlig och hela tiden finns det saker att lära sig och ta till sig.

Var inte enkelspårig och fyrkantig. Lyft ögonen och ta till er saker! Nånstans där ute finns något om pasar just dig.

Lyssna på många, sortera och ta till dig det som du tror på. Men förstå att andra kan också ha rätt.

• Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:35:02 följande:
    Skillnaden mellan mig och en del andra här, är att jag har lidit av överviktsproblematik samt matmissbruk i hela mitt liv, tills jag fick genomgå en gastric bypass-operation för nåt år sedan. Operationen har helt klart hjälpt mig på vägen för en sundare livsstil, men är knappast grejen som löst hela min matsituation. Innan operationen försökte jag banta och göra livsstilsförändringar gång på gång, gick hos dietister och läkare, men det fungerade inte. Jag var, och är fortfarande, expert på viktminskning och alla de tusen sätt man kan gå ned i vikt på i form av dieter och s.k. "livsstilar". De flesta feta blir nämligen det, då det man allra helst vill är att bli smal och fin. Problemet är att man saknar verktyg för att ta sig fram till målet, för man är så pass skadad i huvudet p.g.a. maten, skammen, förakten för sig själv och skuldkänslorna. Och framförallt av folks förakt för feta människor.  Maten är inte lösningen på problematiken. Den finns där som ett bihang. Det som behövs, är hjälp av proffession för att ta sig fram till målet. Oavsett om man klarar det på "egen väg" eller via en operation, så behövs oftast terapeutiskt hjälp för att lära sig att hantera hela ens liv och sluta se maten som det viktigaste som finns i hela ens tillvaro. Jag har fortfarande övervikt, och vet EXAKT vad som är mina svagheter (bl.a socker). Jag har dock fattat att jag inte ska förbjuda mig själv saker och ting, för då blir det desto mer lockande. När jag slutade röka, förbjöd jag mig inte själv att röka. Jag hade alltid ett ciggpaket i väskan "ifall att". Det var inte lika intressant då, och funkade jättebra för mig. Och det är det jag menar: man ska inte förbjuda sig själv en massa, för det förbjudna är alltid mer intressantare än det man "får" ta.
    om gastric bypass kunde hjälpa dig, varför kan du inte tänka dig att lchf kan hjälpa andra?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-02-21 00:37:44 följande:
    Och med det långa inlägget ville jag säga att "livsstilar" som förbjuder saker och ting, allt som oftast inte håller i längden. Kanske några timmar, dagar, veckor, månader eller år, men knappast ett helt liv!
    om jag ska generallisera så kan jag hålla med dig. dieter håller inte.

men lchf och GI är inga traditionella dieter som innebär att du späker dig själv. Du är inte hungrig och du äter inte tråkig eller äcklig mat. Det är ju då man oftast faller. Inte genom att dra ner på vissa livsmedel.

Vi äter fortfarande kolhydrater, men rätt sort och rätt mängd. Ibland kan man unna sig nåt olydigt som godis eller glass eller va fan det nu må vara - men det gäller ju vilken livsstil man än har. Man ska inte trycka i sig skit under veckorna.
  • ChoopChoopSong

Oavsett vilken metod man använder, gäller det ju att hitta något som funkar i längden.
    Helst som man kan hålla hela livet. DET är ofta den STORA utmaningen. All "jojo"-bantning beror ju på att många ta till metoder som bara fungerar ett tag.

Sedan får man inte glömma, att det är en viss skillnad på att "börja bli fet" och inse att man måste göra en livsstilsförändring, och att ha JÄTTEmycket övervikt - eller ha varit fet i hela sitt liv - och göra en livsstilsförändring. Det senare är JÄTTEtufft på egen hand! Jag tror inte att de som inte själva har haft 50 kilos övervikt eller ännu mer, fattar vilken jävla utmaning det är när man väl står där. JAG begriper det inte. Jag har en bekant som vägde ca 150 kg som mest, nu har hon gått ner till 130. Jag tycker att det är jättestrongt. Lyckades jag gå ner 20 kg (nu behöver jag inte det, men om jag behövde) skulle jag vara jättestolt! Men det SYNS ju knappt på henne, eller jo det syns, men hon är ju fortfarande sjukligt fet. Och hon har sagt flera gånger att hon håller på att ge upp, att hon inte orkar (tänk er att hon måste ner 30 kg till bara för att komma under 100). Kan tillägga att hon har varit överviktig hela sitt liv, och fet sedan tonåren. Hon har jojo-bantat också, och är livrädd att samma sak ska hända igen. Vad ska hon göra? Fortsätta kämpa? Javisst, det finns inga genvägar och i slutändan är det bara man själv som kan förändra sig - men jag FÖRSTÅR att det är svårt och att många behöver hjälp!

• Stinky
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 07:09:04 följande:
    om gastric bypass kunde hjälpa dig, varför kan du inte tänka dig att lchf kan hjälpa andra?
    Jag tycker jag svarade på den frågan rent generellt i inlägget under, dvs. #324.
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 07:12:35 följande:
    om jag ska generallisera så kan jag hålla med dig. dieter håller inte. men lchf och GI är inga traditionella dieter som innebär att du späker dig själv. Du är inte hungrig och du äter inte tråkig eller äcklig mat. Det är ju då man oftast faller. Inte genom att dra ner på vissa livsmedel. Vi äter fortfarande kolhydrater, men rätt sort och rätt mängd. Ibland kan man unna sig nåt olydigt som godis eller glass eller va fan det nu må vara - men det gäller ju vilken livsstil man än har. Man ska inte trycka i sig skit under veckorna.
    Sista meningen där hängde jag upp mig på¨. "Man ska inte trycka i sig skit under veckorna". Redan där kommer förbuds-tänket som inte är eftersträvansvärd. Man ska kunna unna sig en chokladbit på en onsdag, om man är sugen på det en onsdag. Men när det blir stora mängder och alldeles för ofta, så pass ofta att man känner att nu har man tappat kontrollen, det är då det blir ett problem i en matmissbrukares liv.
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...