• DenNamnbitne

Valfrid?

Hej! Vad tycker ni om pojknamnet Valfrid? Mitt intresse för namnet startade när min engelskalärare på höstadiet sa att det var det fulaste namnet hon visste. Jag satte mig i inre opposition och namnet har sedan dess (cirka 7 år sedan) växt i styrka. Namnet har varit vanligt, men är extremt ovanligt idag, och jag antar att en hel del delar min engelskalärares åsikt. Jag har valt 7 svarsalternativ, där mittenalternativet är neutralt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valfrid?
  • Ninso

Fult, men samtidigt lite ful-sött. Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare.

• Veladis

Jag associerar till valfläsk direkt...
    Nä, det är inget namn jag gillar. Å andra sidan gillar jag andra många namn som andra tycker är fula och konstiga.

• DenNamnbitne
    Ninso skrev 2010-02-23 17:15:32 följande:
    Fult, men samtidigt lite ful-sött. Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare.
    Det kan nog vara första associationen, sedan kan det vända. Valfrid var vanligt på 1800-talet och finns med i almanackan{#lang_emotions_embarassed}
  • DenNamnbitne
    Veladis skrev 2010-02-23 17:16:20 följande:
    Jag associerar till valfläsk direkt... Nä, det är inget namn jag gillar. Å andra sidan gillar jag andra många namn som andra tycker är fula och konstiga.
    Fult och konstigt tycker kanske många att det är för att namnet har blivit så ovanligt. På 1800-talet var det mycket vanligt. Men hur du får det till valfläsk, det vete tusan!.... Tack för synpunkten i alla fall!
  • Ninso
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 17:20:36 följande:
    Det kan nog vara första associationen, sedan kan det vända. Valfrid var vanligt på 1800-talet och finns med i almanackan
    Själv blev man bortplockad från almanackan för många år sedan (Ninni). Orättvist!
  • LAV0LINA

Oj, jag fattade inte att det handlade om ett namn faktiskt.
    Trodde det handlade om politik (valfrid, typ som att man efterfrågar lugn och frihet vid kommande val)

• LAV0LINA
    MyFine skrev 2010-02-22 12:38:16 följande:
    och jag läste det inte ens som ett namn när jag såg omröstningen i forumet, utan läste det som ett ord istället. Typ Val-frid. Som att det är någon slags frid vid val eller sånt. Så nä, som namn var det inte nått mycket bättre heller
    Hahaha, ååååh, så skönt att jag inte är ensam!!!
  • Jossebell

jag tänker ju på Lindeman då i första hand. Har några Valfrid och Valfrida (kvinnliga formen) i min släktforskning. Det är nog inte ett namn som jag fastnat för men å andra sidan så gillar jag
    Polykarpus vilket är ett ovanligt äldre namn så jag är mycket för återbruk av gamla namn...

Svar på tråden Valfrid?