• DenNamnbitne

Valfrid?

Hej! Vad tycker ni om pojknamnet Valfrid? Mitt intresse för namnet startade när min engelskalärare på höstadiet sa att det var det fulaste namnet hon visste. Jag satte mig i inre opposition och namnet har sedan dess (cirka 7 år sedan) växt i styrka. Namnet har varit vanligt, men är extremt ovanligt idag, och jag antar att en hel del delar min engelskalärares åsikt. Jag har valt 7 svarsalternativ, där mittenalternativet är neutralt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valfrid?
  • DenNamnbitne
    Ninso skrev 2010-02-23 17:32:46 följande:
    Själv blev man bortplockad från almanackan för många år sedan (Ninni). Orättvist!
    Synd, jag förespråkar fler namn i almanackan{#lang_emotions_laughing}
  • DenNamnbitne
    LAV0LINA skrev 2010-02-23 17:34:39 följande:
    Oj, jag fattade inte att det handlade om ett namn faktiskt. Trodde det handlade om politik (valfrid, typ som att man efterfrågar lugn och frihet vid kommande val)
    Förlåt{#lang_emotions_surprised} Nej, nej, det är ett namn, och det faktum att det till och ved varit ett ganska vanligt namn för mig förvånad att det finns folk som missuppfattar detta. Jag älskar namnet!!!
  • DenNamnbitne
    Jossebell skrev 2010-02-23 17:37:34 följande:
    jag tänker ju på Lindeman då i första hand. Har några Valfrid och Valfrida (kvinnliga formen) i min släktforskning. Det är nog inte ett namn som jag fastnat för men å andra sidan så gillar jag Polykarpus vilket är ett ovanligt äldre namn så jag är mycket för återbruk av gamla namn...
    Intressant, ja släktforskning är ett ypperligt sätt att hitta roliga namn. Valfrida var också lite vanligt på 1800-talet vet jag med mig. Fanns det en Polykarpus i din släkt?
  • Umbrageous

Jag trodde det var något om valet io år och att man skulle få rösta ifred.... val-frid

• LAV0LINA
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 17:47:52 följande:
    Förlåt Nej, nej, det är ett namn, och det faktum att det till och ved varit ett ganska vanligt namn för mig förvånad att det finns folk som missuppfattar detta. Jag älskar namnet!!!
    Jag har faktiskt aldrig hört talas om namnet och har endel ovanligare namn i släkten (Axner för att ta ett exempel)
    Brukar inte kolla almanackan så noga heller, men om du gillar det, go for it!
  • DenNamnbitne
    Umbrageous skrev 2010-02-23 17:50:13 följande:
    Jag trodde det var något om valet io år och att man skulle få rösta ifred.... val-frid
    Ja, det är ju så många ämnen här innte på forumet som kanske skulle skrivit ut : Namnet Valfrid? eller något sådant i rubriken.
  • DenNamnbitne
    LAV0LINA skrev 2010-02-23 17:51:26 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört talas om namnet och har endel ovanligare namn i släkten (Axner för att ta ett exempel) Brukar inte kolla almanackan så noga heller, men om du gillar det, go for it!
    Axner var intressant! Det har jag inte hört någon heta(men sett det i en bok):)
  • DenNamnbitne

Synd att så många hyser negativa uppfatttningar om namnet Valfrid, det tycker jag i och för sig bara är lite kul. Då får jag propagera destå mer. Hoppas fler röstar nu!

Svar på tråden Valfrid?