• DenNamnbitne

Valfrid?

Hej! Vad tycker ni om pojknamnet Valfrid? Mitt intresse för namnet startade när min engelskalärare på höstadiet sa att det var det fulaste namnet hon visste. Jag satte mig i inre opposition och namnet har sedan dess (cirka 7 år sedan) växt i styrka. Namnet har varit vanligt, men är extremt ovanligt idag, och jag antar att en hel del delar min engelskalärares åsikt. Jag har valt 7 svarsalternativ, där mittenalternativet är neutralt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valfrid?
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-02-23 23:54:16 följande:
    Ja, den yngste heter Clovis. Tror den ursprungliga stavningen var chlodovic eller nagot liknande. Finns lite olika varianter. Samma bas som till Ludvig och orginalstavningen av Louis. Brukar hitta massor av roliga namn i historieböcker eller pa nâtet.
    Ja, det är jätteroligt med forna namn och nya namn och allt möjligt. Jag har nyss köpt en bok om gamla vikinganamn. De kunde heta en hel del konstiga saker faktiskt- som Rödballe och Tötrughypja!!! Men Clovis och Ludvig och Louis är fina namn!
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 23:57:35 följande:
    Ja, det är jätteroligt med forna namn och nya namn och allt möjligt. Jag har nyss köpt en bok om gamla vikinganamn. De kunde heta en hel del konstiga saker faktiskt- som Rödballe och Tötrughypja!!! Men Clovis och Ludvig och Louis är fina namn!
    Tötrughypja kânns ju lättstavat och internationellt
  • siamusen

Annars var vi inne pa Rurik till var förste son, men det kândes för svårt för fransmânnen.

• DenNamnbitne

Tack för alla som röstat! Som jag väntat mig höll många med min gamla engelskafröken. 67% hade en negativ syn på namnet, medan 26% hade en lite mer positiv syn på namnet. Jag är glad att i alla fall en på fyra inte rynkar på näsan åt namnet. Jag tycker det var väldigt intressant att se vad ni tyckte i alla fall. Jag kommer förmodligen med fler undersökningar senare om ni står ut med mig i min enfald{#lang_emotions_wink}

• DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-02-24 00:04:07 följande:
    Annars var vi inne pa Rurik till var förste son, men det kândes för svårt för fransmânnen.
    Det är intressant, det hette väl Rysslands mytiska grundare, eller Rörik. Franska ovanliga namn är väl extremt sällsynta i Sverige är det inte så?
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-02-24 00:09:57 följande:
    Det är intressant, det hette väl Rysslands mytiska grundare, eller Rörik. Franska ovanliga namn är väl extremt sällsynta i Sverige är det inte så?
    Ja, jag tror det. Angaende Rurik alltsa. Andra sonen fick Roderic som andranamn istâllet. Samma namn egentligen.

Clovis är vâldigt ovanligt i Sverige. De andra är lite vanligare men inte speciellt vanliga.
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-02-24 00:14:26 följande:
    Ja, jag tror det. Angaende Rurik alltsa. Andra sonen fick Roderic som andranamn istâllet. Samma namn egentligen. Clovis är vâldigt ovanligt i Sverige. De andra är lite vanligare men inte speciellt vanliga.
    Roderic är också väldigt fint, ja kul att det är besläktat med Rurik/Rörik. Det är intressant med namn som använts i olika former i olika länder på det viset.
  • Veladis

Vi har ju en med fantasy-namn (Vilya) och en med gammalt nordiskt namn (Egil). Får vi en tuill vill jag satsa på ett namn från mytologin... Ev från keltisk eller romersk/grekisk mytologi...
    Valfrid går nog dock helbort oavsett kategori.

Men, TS, du som gillar Valfrid, gillar du namnet Valborg också?

• DenNamnbitne
    Veladis skrev 2010-02-24 19:07:50 följande:
    Vi har ju en med fantasy-namn (Vilya) och en med gammalt nordiskt namn (Egil). Får vi en tuill vill jag satsa på ett namn från mytologin... Ev från keltisk eller romersk/grekisk mytologi... Valfrid går nog dock helbort oavsett kategori. Men, TS, du som gillar Valfrid, gillar du namnet Valborg också?
    Jag gillar också mytologiska namn som Nike, Idun, Herkules m.fl. Jag tycker Valborg är snyggt men inte riktigt i klass med Valfrid. På kvinnosidan är jag inte lika mogen för de ålderdomliga namnen som på herrsidan, vet inte varför. Jag tycker ofta de är hejdundrande tjusiga ändå men de växer säkert också. Ingeborg tycker jag hör till de tjusigaste kvinnonamnen(men hade inte med det i omröstningen). Valborg får plus av mig också{#lang_emotions_smile} men nu är det ju så förknippat med en högtid också- lite synd kanske{#lang_emotions_frown}
  • Lillarosa

Hur uttalar du namnet Valfrid? Som Val+frid eller som Vall-frid. Alltså med långt eller kort a?

Svar på tråden Valfrid?