• DenNamnbitne

Valfrid?

Hej! Vad tycker ni om pojknamnet Valfrid? Mitt intresse för namnet startade när min engelskalärare på höstadiet sa att det var det fulaste namnet hon visste. Jag satte mig i inre opposition och namnet har sedan dess (cirka 7 år sedan) växt i styrka. Namnet har varit vanligt, men är extremt ovanligt idag, och jag antar att en hel del delar min engelskalärares åsikt. Jag har valt 7 svarsalternativ, där mittenalternativet är neutralt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valfrid?
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-02-23 23:35:55 följande:
    Har redan röstat. Hur kommer det sig att flicknamnen du gillar eller de du har i flicktraden i varje fall är sa pass mycket modernare än pojknamnen?
    De är väl inte moderna alla väl? Det kommer sig nog av att när jag började vara intresserad av namn för så där åtta år sedan började jag skriva ner mycket gamla fornnordiska mansnamn bland annat. De har sedan hängt kvar och jag har nog börjat intressera mig för flicknamn lite senare. Av någon anledning tycker jag att namn som Valborg och Hildur är lite svårare att ta till sig är t.ex Ragnvald och Herbert, men det börjar komma mer och mer. Nej jag vet ärligt talat inte. Mina tjejfavoriter är ju vanligare än pojkfavoriterna. Men det har varit några här som tycker att namnen är gamla och gräsliga. Var så säker...
  • Astarte

Jag tänker på "lillen" i Lilla Fridolf när jag hör det. Det är fint!

• DenNamnbitne
    Astarte skrev 2010-02-23 23:41:04 följande:
    Jag tänker på "lillen" i Lilla Fridolf när jag hör det. Det är fint!
    Honom känner jag inte till! Det ska jag söka på{#lang_emotions_smile}Kul att du gillar det{#lang_emotions_laughing}
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 23:39:51 följande:
    De är väl inte moderna alla väl? Det kommer sig nog av att när jag började vara intresserad av namn för så där åtta år sedan började jag skriva ner mycket gamla fornnordiska mansnamn bland annat. De har sedan hängt kvar och jag har nog börjat intressera mig för flicknamn lite senare. Av någon anledning tycker jag att namn som Valborg och Hildur är lite svårare att ta till sig är t.ex Ragnvald och Herbert, men det börjar komma mer och mer. Nej jag vet ärligt talat inte. Mina tjejfavoriter är ju vanligare än pojkfavoriterna. Men det har varit några här som tycker att namnen är gamla och gräsliga. Var så säker...
    Nej, alla var inte moderna men överlag sa kândes de yngre än mansnamnen Hildur var fint förresten. Men jag har ocksa konstig smak Fraga mina fl-vânner.
  • Astarte
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 23:42:27 följande:
    Honom känner jag inte till! Det ska jag söka påKul att du gillar det
    Lilla Fridolf får i uppgift att hitta på ett namn till sitt barnbarn. Kravet är att det måste vara lite Fridolf och lite Valdemar (från pappan) i det. Då kommer han på Valfrid. Namnet är för mig den smarta och busiga pojken i serien!
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-02-23 23:43:52 följande:
    Nej, alla var inte moderna men överlag sa kândes de yngre än mansnamnen Hildur var fint förresten. Men jag har ocksa konstig smak Fraga mina fl-vânner.
    Vari består det konstiga hos dig tror du?
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 23:45:59 följande:
    Vari består det konstiga hos dig tror du?
    Gamla historiska franska namn oftast.  Bor i Frankrike alltsa. Och Frankrike har en salig blandning av influenser i sina namn.
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-02-23 23:47:43 följande:
    Gamla historiska franska namn oftast.  Bor i Frankrike alltsa. Och Frankrike har en salig blandning av influenser i sina namn.
    Just det, du har väl en son son heter Clovis. Här läst en del om Klodvig(Clovis) i skolan nu nyligen. Jag läser historia på Stockholms Universitet nu. Det är ett fint namn!
  • DenNamnbitne

7 minuter kvar- sedan är omröstningen avslutad så jag hoppas få in lite mer röster snarast.

• siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-02-23 23:49:36 följande:
    Just det, du har väl en son son heter Clovis. Här läst en del om Klodvig(Clovis) i skolan nu nyligen. Jag läser historia på Stockholms Universitet nu. Det är ett fint namn!
    Ja, den yngste heter Clovis. Tror den ursprungliga stavningen var chlodovic eller nagot liknande. Finns lite olika varianter. Samma bas som till Ludvig och orginalstavningen av Louis.

Brukar hitta massor av roliga namn i historieböcker eller pa nâtet.
Svar på tråden Valfrid?