• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Issan8

för ett år sedan använde vi ett företag som hette ekonomiflytt och dom körde våra 25 kartonger och ett fåtal möbler åt oss från Stockholm till Zurich, har för mig vi fick helt ok pris också.

Om du hade velat dela ett flyttlass i maj nästa år hade vi vart sugna eftersom att det är då vi vill flytta tillbaka till Stockholm, vår bebis kommer då vara dryga halvåret. 

• Pistou
    Tidsresenär skrev 2012-03-27 22:15:26 följande:
    ...
    Jag fick aldrig någonting när jag tappade tänder som liten, och har (än så länge) aldrig tänkt tanken att mina framtida barn skulle få något för det heller. Jag vet att det som barn kan kännas snopet när någon annan får något uppenbart bättre för samma sak, men i längden finns det ju olika förutsättningar i varje familj (och jag menar inte bara ekonomiskt), så det går ju hur som helst inte att jämföra vem som har det "bättre".

Nä. tandfén som fenomen fanns ju inte i Sverige när jag tappade mina mjölktänder på 70-talet heller. Men nuförtiden tittar ju barnen på amerikanska och engelska barbprogram i mycket större utsträckning och får influenser därifrån (liksom de klär ut sig till häxor och spöken vid Halloween). Jag hade också en massa principer innan jag fick barn, men när barnen väl kommit är det inte alltid så lätt att hålla fast vid dem. Själv lekte jag t.ex aldrig med barbie eller något som helst flickigt när jag var barn och hade aldrig tänkt få en liten kokett flicka till dotter, men min treåring har redan en Barbie (en present från en god vän) och en Tingeling-docka och minst ett dussin olika Hello Kitty-saker och SKA ha skära kläder varje dag. Men, man går så gott man kan, och man får försöka hålla fast vid de principer som verkligen känns viktiga för en.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Schwanna
    Pistou skrev 2012-03-27 21:50:23 följande:
    Hmm, man vet att man bor i Schweiz när...

...man låter tandfén lämna 2,00 CHF under kudden efter sonens första tappade tand, och barnen i hans klass undrar om det verkligen var allt hon gav. Hos dem lämnar hon nämligen 10 CHF per tand!!!   Hur mycket, om något, har era barn fått när de tappat sina tänder? Vill inte att sonen ska känna att han blir orättvist behandlad av tandfén, men någon måtta får det ju vara.  
    10 frassar? GALET!  Jag tappade mina tänder på 90talet och fick en guldtia(ibland femkrona) :D Kunde inte vara lyckligare! 
  • Schwanna
    Issan8 skrev 2012-03-28 00:18:47 följande:
    för ett år sedan använde vi ett företag som hette ekonomiflytt och dom körde våra 25 kartonger och ett fåtal möbler åt oss från Stockholm till Zurich, har för mig vi fick helt ok pris också.

Om du hade velat dela ett flyttlass i maj nästa år hade vi vart sugna eftersom att det är då vi vill flytta tillbaka till Stockholm, vår bebis kommer då vara dryga halvåret. 
    Hej! Kör ekonomiflytt från zurich till sthlm med? Har dom någon hemsida? Vi har tänkt sälja rubbet här nere när vi kör kosan till sverige men man kan ju kolla upp ifall ifall:) 
  • kaj04

hahahaha dà är vi väl oxà snàla, för killen fàr oxà "bara" chf 2 per tand )

those who mind don't matter and those who matter don't mind
  • Mamba

Min har fått 5 chf när han tappat en tand men det hade likväl kunnat vara 2. 10 är galet mkt...

• Tidsresenär
    Pistou skrev 2012-03-28 14:07:05 följande:
    Nä. tandfén som fenomen fanns ju inte i Sverige när jag tappade mina mjölktänder på 70-talet heller. Men nuförtiden tittar ju barnen på amerikanska och engelska barbprogram i mycket större utsträckning och får influenser därifrån (liksom de klär ut sig till häxor och spöken vid Halloween). Jag hade också en massa principer innan jag fick barn, men när barnen väl kommit är det inte alltid så lätt att hålla fast vid dem. Själv lekte jag t.ex aldrig med barbie eller något som helst flickigt när jag var barn och hade aldrig tänkt få en liten kokett flicka till dotter, men min treåring har redan en Barbie (en present från en god vän) och en Tingeling-docka och minst ett dussin olika Hello Kitty-saker och SKA ha skära kläder varje dag. Men, man går så gott man kan, och man får försöka hålla fast vid de principer som verkligen känns viktiga för en.
    :D Jag menade faktiskt att jag inte hade tänkt tanken, men du har kanske ändå tolkat rätt att jag lätt skulle ha det som princip att inte ge pengar för tappade tänder - jag tycker inte det är någon större bedrift att tappa en mjölktand.

Fast sen har jag tänkt nu under kvällen på att jag som barn fick gå till tandläkaren för att dra två mjölktänder, eftersom mina vuxentänder började växa ut på sidan av istället, så i längden behövde jag tandställning. De schweiziska föräldrarna som ger 10 Franken kanske tänker att det är bättre att motivera sina barn att göra sitt yttersta för att tappa tänderna så snabbt som möjligt och slippa tandställning - det är billigare i längden
    (ja ok, jag vet att man kan behöva tandställning i alla fall)
  • Tidsresenär
    Issan8 skrev 2012-03-28 00:18:47 följande:

menar du företaget www.ekonomiflytt.se? Jag var så naiv så jag har bara frågat om offerter från företag som skrev att det genomför flyttningar inom Europa...

Eftersom du också är gravid är jag lite nyfiken hur du uppfattar mödravården i Schweiz. Själv har jag varit förvånad över hur mycket man måste betala trots att det sägs att det är gratis...
  • Issan8

oj nu blev jag nervös. Jag har basförsäkring, inget privat och vi har gått till en gynekolog som gör alla grundkontroller, ultraljud osv som täcks av mitt försäkringsbolag. 

Har du basförsäkring?
    I såna fall borde du inte behöva betala massa själv om du inte går till en speciell privat klinik.
    Men lite nervös blir jag ju ändå för rätt var det är kanske en fet räkning dimper ner i brevlådan...det skulle inte va så kul.

Vad är det du har fått betala själv?
    Hur som hellst tycker jag att mödravården har vart väldigt bra här hittills. Har en ganska strikt men kunnig läkare men känner mig trygg med vården här. Ska snart åka å besöka sjukhuset där bebis ska födas.

• Tidsresenär

Jag ville inte göra dig nervös!

Jag har också bara den billigaste grundförsäkringen, med "vårdcentralmodell" och inga som helst tilläggsförsäkringar. Jag har fått ett stort gäng räkningar för alla möjliga prover, alltså urinprov, blodgrupp (visste jag inte), röda hund, könssjukdomar osv. Idag kom också en räkning med alla läkarbehandlingar med en kopia som det stå på "Rückforderungsbeleg", så dom pengarna får jag ju tillbaka.

Har du inte betalat något som helst själv? Dvs, betyder det att jag skulle jag kunna lämna in alla räkningar om proven till försäkringskassan?

Jag tycker också om min läkare. Jag tyckte det var roligt att hon inte tog upp något som helst om alkohol eller matvanor, det känns som om alla i Sverige blir så välinformerade om det. Jag blev bara hänvisat till en hemsida.

Har du bestämt själv vilket sjukhus det blir? Och hur känner du förresten att det kommer att gå med språket? Fast jag vet ju förstås inte hur duktig du är på (schweizer-)tyska.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.