Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
för ett år sedan använde vi ett företag som hette ekonomiflytt och dom körde våra 25 kartonger och ett fåtal möbler åt oss från Stockholm till Zurich, har för mig vi fick helt ok pris också.
Om du hade velat dela ett flyttlass i maj nästa år hade vi vart sugna eftersom att det är då vi vill flytta tillbaka till Stockholm, vår bebis kommer då vara dryga halvåret.
hahahaha dà är vi väl oxà snàla, för killen fàr oxà "bara" chf 2 per tand
)
Min har fått 5 chf när han tappat en tand men det hade likväl kunnat vara 2. 10 är galet mkt...
oj nu blev jag nervös. Jag har basförsäkring, inget privat och vi har gått till en gynekolog som gör alla grundkontroller, ultraljud osv som täcks av mitt försäkringsbolag.
Har du basförsäkring?
I såna fall borde du inte behöva betala massa själv om du inte går till en speciell privat klinik.
Men lite nervös blir jag ju ändå för rätt var det är kanske en fet räkning dimper ner i brevlådan...det skulle inte va så kul.
Vad är det du har fått betala själv?
Hur som hellst tycker jag att mödravården har vart väldigt bra här hittills. Har en ganska strikt men kunnig läkare men känner mig trygg med vården här. Ska snart åka å besöka sjukhuset där bebis ska födas.
Jag ville inte göra dig nervös!
Jag har också bara den billigaste grundförsäkringen, med "vårdcentralmodell" och inga som helst tilläggsförsäkringar. Jag har fått ett stort gäng räkningar för alla möjliga prover, alltså urinprov, blodgrupp (visste jag inte), röda hund, könssjukdomar osv. Idag kom också en räkning med alla läkarbehandlingar med en kopia som det stå på "Rückforderungsbeleg", så dom pengarna får jag ju tillbaka.
Har du inte betalat något som helst själv? Dvs, betyder det att jag skulle jag kunna lämna in alla räkningar om proven till försäkringskassan?
Jag tycker också om min läkare. Jag tyckte det var roligt att hon inte tog upp något som helst om alkohol eller matvanor, det känns som om alla i Sverige blir så välinformerade om det. Jag blev bara hänvisat till en hemsida.
Har du bestämt själv vilket sjukhus det blir? Och hur känner du förresten att det kommer att gå med språket? Fast jag vet ju förstås inte hur duktig du är på (schweizer-)tyska.