• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Ain

Tidsresenär, jo, man far ju oftast betala räkningen själv här och sa far man tillbaka pengarna sedan. Jag har iof en privatförsäkring, men jag far betala själv och lämna in räkningarna. Utom om det är som inlagd pa ett sjukhus, da försäkrningen betalar direkt och jag sedan far räkning pa de kvarvarande 10% som jag betalar själv. Men kolla vilken försäkirning du har - det är ju faktiskt olika pa grundförsäkringar ocksa.

Bada mina barn är födda här och jag är iof nöjd med varden! Kanske lite mer medikaliserad än i sverige, men de kollar verkligen upp en med en massa tester och sa, och det tyckte jag kändes tryggt.

• Tidsresenär

Ja, poletten har äntligen trillat ner!
    Att jag tänkte fel beror på att det kom räkningar om analyser av provtagningar, men ingen om själva läkarbehandlingarna, så jag drog den felaktiga slutsatsen att räkningen om läkarbehandlingarna hade skickats direkt till min sjukförsäkring, medan provanalyserna inte ingick i den fria mödravården. Nu har jag skickat in alla räkningar och kommer att bli rik som ett troll!

• Ain

Man märker verkligen vad allt kostar här i Schweiz. ALLT är specifierat pa räkningarna man far. Det är specifierat ned pa nivan "tva alvedon och tre plaster" pa (kopian pa) räkningarna man far fran sjukhuset efter man fött barn.

• Issan8
    Tidsresenär skrev 2012-03-30 10:33:32 följande:
    Ja, poletten har äntligen trillat ner!
    Att jag tänkte fel beror på att det kom räkningar om analyser av provtagningar, men ingen om själva läkarbehandlingarna, så jag drog den felaktiga slutsatsen att räkningen om läkarbehandlingarna hade skickats direkt till min sjukförsäkring, medan provanalyserna inte ingick i den fria mödravården. Nu har jag skickat in alla räkningar och kommer att bli rik som ett troll!
    ah toppen, tur du kom på det. Men visst är det så att man betalar det först och får pengarna tillbaka sen efter det att man skickat in räkningarna?
  • Tidsresenär

Man kan nog faktiskt (om man inte är lika trögtänkt som jag) får pengarna innan, om man skickar in räkningen direkt och försäkringskassan är effektiv. Oftast har man ju 30 dagar på sig.

Jag har även hört att det finns  *något desperata* personer som går till flera läkare utan anledning och sen skickar in räkningarna till försäkringskassan och får pengar, men inte betalar till läkarna.

• Snuttan

En liten varning angående vad som täcks av vanlig basförsäkring. Jag är också gravid och min läkare skrev ut vitamintabletter och omega-3 till mig. Jag trodde att alla mediciner som skrevs ut av läkare täcktes av försäkringen och skickade in kvittona, men det har nu visat sig att försäkringen inte täcker. Lite surt, för hade jag vetat detta hade jag försökt köpa vitaminerna i Frankrike istället (brukar vara billigare). Men kanske är det bara min försäkring som är dålig?

Eftersom det är flera som är gravida (eller har fött barn i Schweiz) här i tråden tänkte jag passa på att ställa lite relaterade frågor. Först, är det någon som vet om man kan låna eller hyra TENS-maskin i Genève-området? Sen undrar jag om någon vet var man kan hitta en snygg (och helst inte alltför dyr) mamma-vårjacka? Känner mig som en stoppad korv för närvarande...   

• Ain

Absolut ska man kolla upp vad som täcks innan. jag fick aukupunktur utskrivet när jag var gravid, och min försäkring täcker det, det var bara det att det minsann inte var alla akupunktörer som var med pa deras godkända lista - fick jag reda pa efterrat Eh, jag visste inte ens att det fanns en sadan lista. Sa nu kollar jag upp innan, varenda gang jag gar till en ny läkare, osteopat osv. (för info -funkade inte med akupunktur)

Tyvärr vet jag inte var man kan lana eller hyra TENS. Jag hade funderingar pa det där när jag var gravid, men iddes inte hitta en. Pröva fraga pa apoteket. De har ganska manga sadana saker, om inte annat vet de ofta var man kan fa tag pa det. Annars, ring typ en sjukgymnast, de kan tänkas veta. Eller ring Arkade de sages-femmes vid Plain-palais. De är lite mer "alternativa", sa de kanske vet. De är jättsympatiska faktiskt. Kan rekommendera deras amningsinformationsträff.

Tja, det finns ju manga dyra mammaaffärer i Genevetrakten, men inte sa manga billiga. jag köpte de flesta mammakläder i Sverige jag. Men pröva C&A, eller kanske H&M. Atminstone har de mammakläder i ValThoiry. Kanske inne i stan med. Förut hade de väl i H&M  affären vid järnvägstationen.

• Pinot noir

Jag skrev in mig på frauenkliniken häromdagen det var en upplevelse. Det kommer ta tid för mig att vänja mig vid att läkarna har tid för mig och inte vill bli av med så snabbt som möjligt.
    De frågade om allting, varför vill de veta mitt efternamn som ogift?
    Vilken religion jag har den frågan var jag oberedd på också men kom på sen att det är ju bra att de frågar det så de vet om det är något speciellt man får och inte får göra.

Vem betalar? (troligtvis jag på ett eller annat sätt)
    Jag fick berätta vilken krankenkassa jag har men visste inte riktigt exakt vilken försäkring jag har hos Swica. Så jag hade nog förväntat mig en räkning i handen när jag gick därifrån.

• Ain

Ja, det är jätteskönt faktiskt! Att man far ta tid, att man inte behöver "kämpa" för att fa en behandling. Men även bra att de är mer restriktiva än de franska doktorerna (där jag ocksa gar ibland) som ibland bara skriver ut antibiotika eller andra saker utan att kontrollera att man verkligen behöver det. Resistenta bakterier nagon?
    A andra sidan, sa tjänar läkarna ju mer pengar ju längre tid det tar Man betalar per 5 minut och de är specifierat pa räkningen... Plus att de första minuterna typ är dyrare, än de övriga.

Appropa flicknamn - i Frankrike är det iaf för att kunna veta vem du är och inte blanda ihop dig med andra. De har ju inte personnummer pa samma sätt som vi har i Sverige. Jag följde med en kille förra veckan som blivit avstulen sin planbok och da fick han inte bara skriva sitt namn, utan även sina föräldrars namn, och sin mammas flicknamn!

Det fick jag förövrigt även ange när jag fick mitt nuvarande jobb - i Schweiz. Föräldrars namn och hemadress...

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.