Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
hej på er, hoppas alla har det fint i det fantastiska vårvädret.
Jag har en fråga angående föräldrapeng i Schweiz. Jag vet att det bara betalas ut i 2-3 månader men det är ju bättre än ingenting.
Så min första fråga är, vem kontaktar jag för att ta reda på om jag har rätt till någon föräldrapeng?
Jag kommer att ha hunnit jobba 6 månader innan bebisen föds. Är det någon som vet om man får någon föräldrapeng då? Har de någon så kallad lägsta nivå här som i Sverige?
Ja nu blev det massa frågor här men om någon har lite information skulle jag bli glad. Vi bor för övrigt i Zürich om det har betydelse.
Issan:
enligt det här sà ska du ha rätt till 14 veckors mutterschaftsgeld. du màste ha bott här i minst 9 mànader o jobbat i 5 av dom. din arbetsgivare kan ta reda pà mer eftersom det betalas ut genom arbetsgivarens försäkring
Welche Voraussetzungen müssen kumulativ erfüllt werden?
Issan8, du har ju redan fått en del info från kaj 04, men på den här siten hittar du mer info och blanketter att skriva ut:
http://www.svazurich.ch/internet/de/home/produkte/mutterschaftsentschaedigung.html
Lycka till!
Nu har våren kommit på allvar! Äntligen har alla snöfläckar i vår vilda trädgård smält bort och både blå- och vitsippor har kommit upp, och man skymtar påskliljornas gröna blad. Samtidigt gör sig fjolårets höstlöv, som begravdes under snön i vintras, påminda och ber om att få räfsas upp... Får se att komma igång med vårstädningen snart (inte helt lätt med tre barn, varav ett på knappt 6 månader...).
Vårhälsningar från Valais/Wallis - Schweiz soligaste kanton!
Jag och maken är svenska medborgare och kommer nog inte satsa på att försöka bli schweizare heller. Här i Bern kan man börja den processen efter 5år och vi har bott här 1år bara.
Nu till mina frågor.
Jag är gravid och vill föda här nere hellre än i Sverige. Vad blir vårt barn? Svensk eller Schweizare? Hur gör man med pass till en spädis OM det är så att barnet blir svenskt?
Någon som vet?
Barnet blir svenskt. Sedan är det lite turer med sammordningsnummer och pass, men ni bor ju i Bern, sa det är ju nära till ambassaden! Grattis till bebisen!
Hej allihopa!
Jag flyttade till Zürich för två år sen för att bo ihop med min pojkvän, men nu ska vi flytta (tillbaka) till Sverige eftersom jag är gravid. Vi kommer att flytta i slutet av maj och jag tänkte höra om det finns någon som har intresse av att samordna en flytt eller är intresserad av att få något stort flyttat från Zürich till Stockholmstrakten?
Skulle gärna flytta den andra vägen! Har bord och stolar i stockholm som vi vill ha hit.... vad använder ni för firma? skulle behöva nagra tips! Trevlig hemresa!
Hmm, man vet att man bor i Schweiz när...
...man låter tandfén lämna 2,00 CHF under kudden efter sonens första tappade tand, och barnen i hans klass undrar om det verkligen var allt hon gav. Hos dem lämnar hon nämligen 10 CHF per tand!!!
Hur mycket, om något, har era barn fått när de tappat sina tänder? Vill inte att sonen ska känna att han blir orättvist behandlad av tandfén, men någon måtta får det ju vara.
Vi håller på att fråga om offerter än så länge, så vi har inte bestämt oss för nån flyttfirma än. Undrar om flyttfirmorna räkna med att åka med tomt lass hem igen, för i så fall borde ju alla bli glada om dom kan ta något på vägen tillbaka...
Jag fick aldrig någonting när jag tappade tänder som liten, och har (än så länge) aldrig tänkt tanken att mina framtida barn skulle få något för det heller. Jag vet att det som barn kan kännas snopet när någon annan får något uppenbart bättre för samma sak, men i längden finns det ju olika förutsättningar i varje familj (och jag menar inte bara ekonomiskt), så det går ju hur som helst inte att jämföra vem som har det "bättre".