• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Anonym (hmm)

Jag har frågat om en utredning men ingen lyssnar på mig och de svarar bara att jag är deprimerad.
    Glömde säga att jag i princip aldrig kan somna om jag inte tar mina sömntabletter, men ibland hjälper inte dom heller...Innan jag blev inlagd hade jag varit vaken flera dygn i sträck och det är inte helt ovanligt för mig. Men det är bättre sedan jag fick sömntabletter för då får jag sova några timmar.

• Anonym (erfaren bipolär)

hmm: Otroligt jobbigt att inte bli tagen på allvar och få den hjälp man behöver. Hur blir du när du inte kan sova då? många bipolära triggs ju upp och insjuknar då. kan du inte byta läkare på nåt sätt. Bor du hemma fortfarande?

• Anonym (hmm)
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-26 13:23:18 följande:

hmm: Otroligt jobbigt att inte bli tagen på allvar och få den hjälp man behöver. Hur blir du när du inte kan sova då? många bipolära triggs ju upp och insjuknar då. kan du inte byta läkare på nåt sätt. Bor du hemma fortfarande?

Ja Jag bor ensam. När jag inte kan sova blir jag irriterad, kan inte sitta still utan måste pilla med något hela tiden. Blir hipsig bara mest och andra tycker jag är skitjobbig. Funderar på att byta läkare men jag orkar inte berätta min historia ännu en gång känns det som :/
  • Anonym (hmm)

Jag vet inte om bipoläritet kännetecknas till viss del av att man tappar kontrollen ibland? Jag vet med mig att jag lätt skulle kunna bli alkoholist, tablett eller spelmissbrukare så jag håller mig ifrån det så långt jag bara kan. Den enda gången jag upplever att jag tappar kontrollen på riktigt är när jag hetsäter, men sen tar jag tillbaka den när jag spyr upp det..

• susye
    Anonym (hmm) skrev 2010-10-26 15:47:30 följande:
    Ja Jag bor ensam. När jag inte kan sova blir jag irriterad, kan inte sitta still utan måste pilla med något hela tiden. Blir hipsig bara mest och andra tycker jag är skitjobbig. Funderar på att byta läkare men jag orkar inte berätta min historia ännu en gång känns det som :/
    man kan tappa kontrollen helt då man är bipolär. missbruk är inte ovanligt så bra att du håller dig ifrån sånt. själv har jag tappat kotrollen över tex shoppandet flera ggr o jag har också flera små minnesluckor där jag fått berättat för mig vad jag gjort men som jag inte minns. vore jag dig skulle jag byta läkare även om det är jobbigt att behöva berätta allt igen. men du kommer ju inte må bra om ingen lyssnar på dig verkar det som. har du bara medicin? ingen terapi? hur gammal är du? kan du ta med dig nån till läakren som förklarar o stötta dig i att du vill ha en utredning?
    Maia skrev 2010-10-26 08:10:59 följande:
    Jag skrev ett jätte långt inlägg igår...som försvann.
    Skriver igen sen. 
    Nej va synd att de försvann.. när man har skrivit mycket och allt
    Anonym (hmm) skrev 2010-10-26 15:47:30 följande:
    Nej förstår att de måste kännas jobbigt att sitta o rabbla allt igen. Men de kanske är värt de, har du tänkt på de? Om man kan tappa kontrollen som bipolär... ABSOLUT tror jag det, på flera olika sätt. Jobbigt de där med sömnen har du försökt med att gå upp ungefär samma tid, inte ta tupplurer på dagen mer än 20 minuter. Aktivera dig med träning, försöka att släcka ner på kvällen så sömnhormonet malatonin får sig en skjuts. Sen att om du inte kan sova är de bättre att gå upp och bryta för att sen 15-20 minuter senare gå och lägga sig igen. Inte dricka kaffe eller te eller cola 6 timmar innan sänggående.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2010-10-26 13:18:40 följande:
    Jag har frågat om en utredning men ingen lyssnar på mig och de svarar bara att jag är deprimerad.
    Glömde säga att jag i princip aldrig kan somna om jag inte tar mina sömntabletter, men ibland hjälper inte dom heller...Innan jag blev inlagd hade jag varit vaken flera dygn i sträck och det är inte helt ovanligt för mig. Men det är bättre sedan jag fick sömntabletter för då får jag sova några timmar.
    Tänk på att hålla din sömn klinisk. Gå upp samma tid _varje_ dag. Lägg dig samma tid _varje_ dag. Inga undantag alls. Sen får du tyvärr hålla dig till de tiderna om du vill hålla nere din medicinering till ett absolut minimum.
  • Maia
    Anonym (hmm) skrev 2010-10-26 16:00:42 följande:
    Jag vet inte om bipoläritet kännetecknas till viss del av att man tappar kontrollen ibland? Jag vet med mig att jag lätt skulle kunna bli alkoholist, tablett eller spelmissbrukare så jag håller mig ifrån det så långt jag bara kan. Den enda gången jag upplever att jag tappar kontrollen på riktigt är när jag hetsäter, men sen tar jag tillbaka den när jag spyr upp det..
    Börjar med,
    Du skulle verkligen byta läkare och få en ordentlig utredning. Den agressivitet du beskriver låter fruktansvär tungt att bära, när det även går ut över de du älskar.
    Jag kan inte säga om jag tror du är det eller det, kan endast läkare utreda och det är fruktansvärt när man inte får hjälp, blir tagen på allvar.
    Ett exempel; jag gick hos en läkare -01 tror jag det var. På VC. Jag var ett vrak, hade inget fotfäste alls och agerade väldigt osunt och konstigt. Vid ett tillfälle, exet var på skolan den dagen, jag var hysterisk och ångesten slet sönder hela mig inifrån och ut. Jag visste på nåt sätt att jag var tvungen att få hjälp när det gått så långt att jag hade klätt upp mig, sminkat mig och sen satt och drack alkohol, knaprade piller, skar mig, klippte av mig håret och bara storgrinade. Jag var fruktansvärt förvirrad. Tills lut ringde jag vc och sköterskan sa att hon direkt skulle få tag i läkaren som skulle ringa upp mig.
    Han ringde efter en stund, jag försökte i mitt förvirrade tillstånd förklara vad jag gjorde och att jag inte orkar mer. Han säger då *morr*, ja det låter ju inte så bra. Försök att lugna ner dig nu. Thats it!! Ringde mamma som ringde exet som fick åka hem, ställa mig i duschen för att få bort allt blod. Fick allmänt ta hand om mig. 
    Det är härlig vård och fint intresse från läkarn...

Att tappa kontrollen.. Svårt för mig att avgöra då jag även lider av borderline och de 2 diagnoserna går mycket hand i hand. Jag har varit på väg att bli alkoholist. Varit beroende av att skära mig i många år av och till. Nu är det hetsätning på kvällarna och det börjar gå överstyr.
    Jag är en beroende person. Jag hoppar från ett beroende till ett annat. Som sambon sagt, jag kan inte bara vara utan måste ha nåt problem hela tiden. Det stämmer tyvärr.

Japp! Lyckas alltid att skriva om mig själv istället men det är för att mina erfarenheter är det enda jag har att gå efter.
    Kramar till dig!! 

Jag vill ha ett plus på stickan.... men inte vart de nåt denna månad. Väntar otåligt på mensen som är sen!

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2