• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-11-01 01:44:40 följande:
    Alla kan sluta med litium, frågan är bara hur man mår. Det är heller inte säkert att man uppnår samma resultat om man återinsätter litium som en gång fungerat utmärkt.
    Jag själv upplever mig inte som en högriskkpatient. Det grundar jag på att jag aldrig legat inlagd.

Ber om ursäkt för att jag kände att det är bra att vara upplyst. Tänkte i min enfald att en sådan här rapport borde fler ta del av i min närhet som är bipolära och just nu planerar barn. Förlåt, det var dumt.

Godnatt på er och ha det bra.
    Jag har hört att om man har effekt på lithium så ska man inte sluta med det typ, just av anledningen du nämner att man inte får samma effekt igen.

Jag blir iallafall jätteglad för att du vill dela med dig, all information är ju guld värt! Glad
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth

på tal om lithium, jag ligger på 1+1 (lithionit 42mg) om dagen det är startdosen tydligen, jag har fått genomgå 10 provtagningar, kan verkligen plasmakoncentrationen vara hög nog redan?

Jag har inte haft läkartid sedan starten med lithium i mitten av september.

Hur var det för er?

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-11-01 20:25:48 följande:
    Jag upprepar. Alla kan sluta med litium, frågan är bara hur man mår. Det är lika enkelt att sluta med litium som det är att ta första tabletten. Däremot är det inte alls enkelt på nåt sätt att överleva utan litium om det är den medicin som fungerar för en.

Så med detta menar du att man blint ska lita på sin läkare? Jag finner det helt befängt eftersom de också bara är människor och kan missa saker. Jag för egen del föredrar att försöka hålla mig upplyst även om jag ifrågasätts som en högriskpatiennt av er bara för att jag själv aldrig reflekterat över detta begrepp och inte heller finner det relevant för egen del i nuläget.

Att en sådan allvarlig rekomendation skulle skilja från landsting till landsting tycker jag är allvarligt. Men det verkar vara lite skit i vilket mentalitet så länge en läkare sagt något.

Aja, jag skiter i vilket. Är på väg bort. Hoppas jag fixar att härda ut för det vore för jävla trist att behöva lämna familjen men så illa är det på väg att barka nu.

Take care!
    Jag tycker som du. Att det skiljer så mycket beroende på läkare landsting gör det hela väldigt osäkert och man vet inte vad som är fram eller bak. Det ÄR allvarliga saker enligt mig. Hur kan en läkare säga ok och en annan absolut inte?

Vad menar du med att lämna familjen?
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-10-31 08:57:10 följande:
    Men woah! Det lät ju så vackert! En sorts symbol för bipporiet i ett vackert motiv på nåt vis. Go for it om du verkligen vill!

Jag brukar annars kalla det fulångest jag får. Man står och diskar och helt plötsligt kommer den där ångesten som berättar att man inte duger och att vara mamma lär jag aldrig lyckas med. Jag kommer förstöra sonen. Sån där ångest som bara kommer utan förvarning när man mår riktigt bra annars. Det kallar jag fulångest.

Inatt när jag var uppe med sonen som fortfarande har ganska hög feber så kände jag bara för att kasta saker och skrika och gråta, bah! Jag fixar inte sömnbrist :/

Varför du skrev ju det med ängeln m.m. tycker jag är ett sätt att föra diskussionen vidare och framåt. Annars står man och stampar och tråden dör! Alla är en tillgång (utom jag *skev självbild*)  Det går ju inte riktigt att vara OT i en sån här tråd =)

Svacka? Låter inget vidare.. Önskar jag kunde ta dina svackor för dig när jag har mina uppgångar {#emotions_dlg.flower}
    Tack. Ja jag är helt inne på denna tatuering. Är ju nåt vackert plus att diagnos plus tatuering är för livet. Som vanligt handlar det om pengar... En dag, en dag kommer det.

Känner mig också som en mamma som inte räcker till och att jag kommer förstöra min son men, som alla säger, jag är hans mamma, kan ingen ändra på.

Svackan är kvar. Dock vääldigt mycket ilska och frustration.
    Kram! 
  • susye

allvarligt så funderar jag på att be moderatorerna stänga ner tråden för jag vet att de avrit inne i adnra trådar där det diskuteras o ges för djupa råd kring mediciner o vi är ingen av oss vare sig läkare ller vårdpersonal så det är inte det tråden är till för. visst kan man bolla hur manmår av olika mediciner men gå så djupt in på graviditet o mediciner är inte alls bra o inte vad tråden är till för. detta för ni ta precis som ni vill men börjar bli rejält trött på detta. finns forum där man kan bolla såna frågor med just läkare. tex på netdoktorn

• Anonym (trötta frugan)
    susye skrev 2010-11-01 22:52:23 följande:
    allvarligt så funderar jag på att be moderatorerna stänga ner tråden för jag vet att de avrit inne i adnra trådar där det diskuteras o ges för djupa råd kring mediciner o vi är ingen av oss vare sig läkare ller vårdpersonal så det är inte det tråden är till för. visst kan man bolla hur manmår av olika mediciner men gå så djupt in på graviditet o mediciner är inte alls bra o inte vad tråden är till för. detta för ni ta precis som ni vill men börjar bli rejält trött på detta. finns forum där man kan bolla såna frågor med just läkare. tex på netdoktorn
    Det vore synd, tycker jag. Självklart frågar man sin läkare om man misstänker att man blir felbehandlad, men om man inte får jämföra sin medicinering med andra får man ju inte ens en chans att UPPTÄCKA att man kanske är felmedicinerad, om man nu skulle ha oturen att tillhöra den lilla procent som råkat ut för en slarvig och oupplyst läkare.
  • Anonym (trötta frugan)
    Stealth skrev 2010-11-01 20:33:09 följande:
    på tal om lithium, jag ligger på 1+1 (lithionit 42mg) om dagen det är startdosen tydligen, jag har fått genomgå 10 provtagningar, kan verkligen plasmakoncentrationen vara hög nog redan?
    Det kan säkert räcka för vissa. Min man har ätit samma preparat i fem veckor. Han tar 1+2. Provtagning varje vecka. Efter första veckan höjdes dosen, sedan dess har koncentrationen legat som den ska.
  • Anonym (erfaren bipolär)

Ja nu tycker jag att de oxå får räcka! Råd kan man ge. Ja men herregud alla kan sluta med lithium, men sen då.... alltså jag tänker steget längre. Orkar inte med denna tråden just nu, tycker som jag skrev förut att de spårat ur.

• Anonym (erfaren bipolär)
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-11-01 20:25:48 följande:
    Jag upprepar. Alla kan sluta med litium, frågan är bara hur man mår. Det är lika enkelt att sluta med litium som det är att ta första tabletten. Däremot är det inte alls enkelt på nåt sätt att överleva utan litium om det är den medicin som fungerar för en.

Så med detta menar du att man blint ska lita på sin läkare? Jag finner det helt befängt eftersom de också bara är människor och kan missa saker. Jag för egen del föredrar att försöka hålla mig upplyst även om jag ifrågasätts som en högriskpatiennt av er bara för att jag själv aldrig reflekterat över detta begrepp och inte heller finner det relevant för egen del i nuläget.

Att en sådan allvarlig rekomendation skulle skilja från landsting till landsting tycker jag är allvarligt. Men det verkar vara lite skit i vilket mentalitet så länge en läkare sagt något.

Aja, jag skiter i vilket. Är på väg bort. Hoppas jag fixar att härda ut för det vore för jävla trist att behöva lämna familjen men så illa är det på väg att barka nu.

Take care!
    Jag är såklart upplyst och har sökt info själv och som jag skrev i min presentation har jag massor av erfarenhet och så. Tycker du verkar knepig som skriver att man kan sluta med lithium, de är frågan om hur man mår.... Vill du trigga andra till de elller vad? Jag lägger ner, återkommer i senare skede......
  • Stealth
    Anonym (trötta frugan) skrev 2010-11-01 23:23:23 följande:
    Det kan säkert räcka för vissa. Min man har ätit samma preparat i fem veckor. Han tar 1+2. Provtagning varje vecka. Efter första veckan höjdes dosen, sedan dess har koncentrationen legat som den ska.
    Vad skönt om det kan räcka Glad jag har tagit två prover i veckan nu i över en månad, men nu verkar det bara bli en gång i veckan! Skönt!!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2