• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2010-11-03 18:39:31 följande:
    Jag har bara ätit lithium sen i mitten av september så jag är ju nyinsatt

jag är i en ganska pressad sits med jobbet just nu och det utlöser gärna ångestperioderna, men jag hanterar de bättre nu. Jag märkte också att en typisk maniperiodutlösare för ett par dagar sedan inte alls gjorde mig hyper! Det var häftigt fast lite skumt, det har ju aldrig varit så innan!

Jag fick ett psykbryt i helgen tyvärr där jag blev sådär arg och hatade alla och allt, men jag gick och la mig en stund och lipade, gick upp och kunde be om ursäkt för att jag var sur. Det händer inte heller! Idag så handlade jag på ica utan att köpa en trisslott. det är också häftigt!

Jag har haft en enda biverkning av lithiumet, det är att mat smakar salt, men det har börjat avta. Jag dricker inte mer än innan. (och att hjärtat ballar ur och slår i otakt mer än vanligt men jag är van...)
    Har din litiumsköterksa förklarat det här med sårbarheten hos en bipolär? Det fick iaf mig att förstå lite mer.
    Man har helt enkelt en lägre gräns än "friska" och utgår man från det så kan man kanske sänka kraven?

Sen finns en bra film på bipolarna som ett läkemedelsföretag gjort, har du sett den?
    Jag brukar pracka på mina anhöriga den emellanåt *s*
  • Stealth
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-11-03 19:24:05 följande:
    *s* Jag fattar! Ingen vill ju vara ensam på den öde ön :P

Jag svänger flera gånger om dagen, sen har jag större svängningar mer sällan, det kan gå en hel vecka eller till och med två.

Just panikångest har jag sluppit, men vanlig ångest har jag. Dock medicinerar jag inte mot det för jag vågar inte med barn i huset :/

Jag kände att ångesten gick ner när jag kom på rätt dos med litiumet. Så prata med läkaren och ifrågasätt. Det är ju dennes ansvar att få dig att förstå. Men vad jag märkt så vill ju inte alla ha en del i sin behandling utan litar blint på läkare. . .
    Jag litar inte på att läkarna har full koll, jag brukar vara bättre på att ifrågastta men eftersom ingen vet på jobbet att jag är "sjuk" kunde jag ju inte prata med läkaren just då, tydligen har de BYTT min läkare utan att säga något Demon   hon ställde hundra frågor om jag ville ha massor med mediciner utskrivna, mediciner jag sagt att jag inte äter längre 4 gånger nu, och de HAR fört in det, likförbannat så skriver de ut nya med jämna mellanrum. SUUUUCK! Gillar dom at trycka i mig tabletter eller liksom?

Sen kämpar jag som en gnu just nu för att få dom att kolla upp om mina mediciner fungerar tillsammans, och om jag är intolerant mot något... låååång historia, någon som orkar lyssna?

Jag har förresten narkolepsi med, det står tidigare i tråden tror jag men det är många nya!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Drömmen om Elin

Var hos ny barnmorska idag för första gången på inskrivning. Hon verkar jätteglad och verkligen positiv. Jag kände mig verkligen glad och framförallt trygg i kontakten med henne. Skall få träffa en läkare om en dryg vecka, då vi skulle gå igenom min medicinering med lithium mera. Hon gav mig ett papper från www.janusinfo.se angående lithionit och graviditet,  Källa: http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=632&contenttype=text/html De stod de som jag läst om tidigare med 6% risk att barnet får en missbildning på hjärtat. Usch ja nu börjar verkligheten, tankarna snurrar. De skall bli skönt att få prata med läkaren och de såg ut som att jag skulle få komma på extra ultraljud.

Hoppas att ni sover gott, nu skall ja hoppa i säng bums!

• Anonym (trötta frugan)
    Stealth skrev 2010-11-03 18:39:31 följande:
    Jag har bara ätit lithium sen i mitten av september så jag är ju nyinsatt

jag är i en ganska pressad sits med jobbet just nu och det utlöser gärna ångestperioderna, men jag hanterar de bättre nu. Jag märkte också att en typisk maniperiodutlösare för ett par dagar sedan inte alls gjorde mig hyper! Det var häftigt fast lite skumt, det har ju aldrig varit så innan!

Jag fick ett psykbryt i helgen tyvärr där jag blev sådär arg och hatade alla och allt, men jag gick och la mig en stund och lipade, gick upp och kunde be om ursäkt för att jag var sur. Det händer inte heller! Idag så handlade jag på ica utan att köpa en trisslott. det är också häftigt!

Jag har haft en enda biverkning av lithiumet, det är att mat smakar salt, men det har börjat avta. Jag dricker inte mer än innan. (och att hjärtat ballar ur och slår i otakt mer än vanligt men jag är van...)
    Okej, men då låter det ju som att det hjälper riktigt bra ändå. Om jobbet är pressande just nu är det kanske nästan "normal" ångest du känner. Svårt att avgöra vad som är "normal ångest", men i pressande livssituationer reagerar väl alla (utom Dali Lama och sånna ) med nedstämdhet, dåligt humör, ångest eller liknande, tror jag.

Litium har samma effekt på min man. Hans ilska och negativa tankar hinner inte skena iväg lika långt med honom. Han kommer till och med själv på att han borde be om ursäkt. Och det är ju väldigt bra för vår relation.
    Vilken tur du haft, som inte har haft värre biverkningar. Min man har fortfarande väldigt dålig mage. Han kräks inte längre, men han måste akut springa till toan minst 10 gånger per dygn. Han får även gå upp på natten och bajsa. Illamående är han till och från, och han kan fortfarande inte äta helt som vanligt. Att maten smakar salt har han inte sagt något om. Han älskar salt, så det skulle han nog inte se som något jobbigt. Däremot tycker han att metallsmaken är besvärande. Fast det kanske är samma sak som du menar. Han har den smaken i munnen hela tiden. Jag slickade lite på en av hans tabletter, och det är verkligen en stark och speciell smak.

Min man är inte heller törstig. Men man ska väl försöka dricka lite extra i alla fall, eller?
  • Stealth
    Anonym (trötta frugan) skrev 2010-11-04 01:18:46 följande:
    Okej, men då låter det ju som att det hjälper riktigt bra ändå. Om jobbet är pressande just nu är det kanske nästan "normal" ångest du känner. Svårt att avgöra vad som är "normal ångest", men i pressande livssituationer reagerar väl alla (utom Dali Lama och sånna ) med nedstämdhet, dåligt humör, ångest eller liknande, tror jag.

Litium har samma effekt på min man. Hans ilska och negativa tankar hinner inte skena iväg lika långt med honom. Han kommer till och med själv på att han borde be om ursäkt. Och det är ju väldigt bra för vår relation.
    Vilken tur du haft, som inte har haft värre biverkningar. Min man har fortfarande väldigt dålig mage. Han kräks inte längre, men han måste akut springa till toan minst 10 gånger per dygn. Han får även gå upp på natten och bajsa. Illamående är han till och från, och han kan fortfarande inte äta helt som vanligt. Att maten smakar salt har han inte sagt något om. Han älskar salt, så det skulle han nog inte se som något jobbigt. Däremot tycker han att metallsmaken är besvärande. Fast det kanske är samma sak som du menar. Han har den smaken i munnen hela tiden. Jag slickade lite på en av hans tabletter, och det är verkligen en stark och speciell smak.

Min man är inte heller törstig. Men man ska väl försöka dricka lite extra i alla fall, eller?
    Hej och godmorgon!

Visst smakar de vedervärdigt? Jag försökte få min man att slicka på en men han vägrar

Det som är trist med ångesten är att jag verkligen inte får luft, psyk höll på att skicka mig till sjukan för de trodde jag fått ett allergianfall, men ångesten spänner musklerna i halsen och bröstet så mycket att de tillslut dessutom blir inflammerade!

Så stesoliden behövs på alla plan, det enda är att jag blir så jävla TRÖTT av dom! Jag äter redan uppiggande preparat för narkon, och ligger på en hög dos så jag kan ju inte justera mot det heller.

De säger att jag inte får dricka mindre kaffe än nu för då ökar lithiumkoncentrationen... så... jag funderar på att dra ner och se vad som händer Oskyldig *schhhh* mitt liv, mitt val
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Drömmen om Elin

Nu har jag ätit lithium i 13 år, och de har fungerat bra! Jag tycker den medicinen är gammeldax, men den är fortfarande väldigt använd och bra, men sliter tyvärr på hjärtat under långsikt. Den är ju väldigt farlig oxå om man får i sig för hög koncentration. Min mamma fick ju de (ingen stor mängd över de normala) och i samband med de reagerade kroppen med en liten hjärnblödning, blodförgiftning och ett kritiskt tillstånd som gjorde att blodplättarna klumpade ihop sig, hon var nära att dö helt enkelt och låg medvetslös i fyra dygn på IVA. Nu mår hon bra och har istället blivit insatt på zyprexa.

Kommer ihåg när jag började med lithium att jag hade viss tremor (skakningar) i händerna. Började på 1+0+1. Sen efter att jag fick öka upp till normalkoncentration så vart sömnen bättre. De informerade mig om att de ver noggrant att jag ringde o berättade när jag hade feber, under flera dagar. När de väl hände så var de ingen som tyckte de var viktigt att jag ringde o berättade de... Jag hade inga problem med magen unbder inställningen men gick väl upp sisådär 10 kg på 3 månader, mindre roligt!

• Stealth
    Drömmen om Elin skrev 2010-11-04 16:43:45 följande:

Nu har jag ätit lithium i 13 år, och de har fungerat bra! Jag tycker den medicinen är gammeldax, men den är fortfarande väldigt använd och bra, men sliter tyvärr på hjärtat under långsikt. Den är ju väldigt farlig oxå om man får i sig för hög koncentration. Min mamma fick ju de (ingen stor mängd över de normala) och i samband med de reagerade kroppen med en liten hjärnblödning, blodförgiftning och ett kritiskt tillstånd som gjorde att blodplättarna klumpade ihop sig, hon var nära att dö helt enkelt och låg medvetslös i fyra dygn på IVA. Nu mår hon bra och har istället blivit insatt på zyprexa.

Kommer ihåg när jag började med lithium att jag hade viss tremor (skakningar) i händerna. Började på 1+0+1. Sen efter att jag fick öka upp till normalkoncentration så vart sömnen bättre. De informerade mig om att de ver noggrant att jag ringde o berättade när jag hade feber, under flera dagar. När de väl hände så var de ingen som tyckte de var viktigt att jag ringde o berättade de... Jag hade inga problem med magen unbder inställningen men gick väl upp sisådär 10 kg på 3 månader, mindre roligt!

Jag har stora pro blem med lithiumet, jag går ner i vikt,. Jag hade stabiliserat mig i vikt ganska bra på 56 kilo efter att ha gått ner från 64kg men har nu hunnit gå ner till 53,5kg sedan insättningen. Jag äter mer än innan och har nu slutat träna för gör jag det går jag ner ännu fortare.

Sliter på hjärtat, det gör min ritalin redan, jag ligger på 100-120mg om dagen nu. De sliter på hjärtat! Jag har förtaskiga arytmier redan men lithiumet har inte gjort dom värre.

Jag tål ju inga andra mediciner i princip, ett par av medicinerna hallucinerade jag på, en antipsykosmedicin. Theralen gjorde att jag tappade all kraft i mina händer/handleder i 2 dagar efteråt. Vanliga antidepp går jag upp i totalspinn av. Hermolepsin gav mig så svår yrsel att jag inte kunde gå och fick stanna akut under en bilfärd för jag var påväg att svimma.

Vanliga värktabletter fick mig att hamna på sjukhuset i en vecka, de gjorde sår i tarmarna så jag bajsade blod och hade sjuka smärtor, då gav de mig morfin, fy fan! Jag ska aldrig mer ta morfin, mådde faaan direkt.

Jag är hypersensibel gällande mediciner överlag så jag har specifika tillverkare som ej är utbytbara med, det skiljer tom mellan tillverkarna av samma medicin.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Drömmen om Elin
    Stealth: Hur lång är du? BMI? Har du fått prata med en dietist om detta? Du vet säkert alla basala råd, så de är ingen ide man rabblar de. Tråkigt att du går ner i vikt, ofrivilligt. 

Det låter jobbigt att vara allergisk, och som att du har fått prova en del mediciner. Jag fick morfon efter att min axel hoppade ur led, när jag ramade (läs flög) av hästen. Kräktes som en gris efter detta ända in till dagen efter. Fy säger ja bara, de var inte roligt.

Sov så gott!
  • Stealth
    Drömmen om Elin skrev 2010-11-04 21:45:29 följande:
    Stealth: Hur lång är du? BMI? Har du fått prata med en dietist om detta? Du vet säkert alla basala råd, så de är ingen ide man rabblar de. Tråkigt att du går ner i vikt, ofrivilligt. 

Det låter jobbigt att vara allergisk, och som att du har fått prova en del mediciner. Jag fick morfon efter att min axel hoppade ur led, när jag ramade (läs flög) av hästen. Kräktes som en gris efter detta ända in till dagen efter. Fy säger ja bara, de var inte roligt.

Sov så gott!
    Jag ligger på 18,4 nu, är 170cm lång. Dietisterna eller läkarna kan inget göra för jag äter mer än vad någon med min nivå av aktivitet bör göra och äta mer går inte, då skulle jag få äta jämt!
    Jag har nog gått igenom hela skalan nu av mediciner, så egentligen är u lithium jättebra förutom viktminskningen, och lite mer arytmier men men. Hellre det än må piss!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Drömmen om Elin
    Stealth skrev 2010-11-05 10:41:26 följande:
    Jag ligger på 18,4 nu, är 170cm lång. Dietisterna eller läkarna kan inget göra för jag äter mer än vad någon med min nivå av aktivitet bör göra och äta mer går inte, då skulle jag få äta jämt!
    Jag har nog gått igenom hela skalan nu av mediciner, så egentligen är u lithium jättebra förutom viktminskningen, och lite mer arytmier men men. Hellre det än må piss!
    Åh vad jag önskar att jag hade samma problem med vikten, jag väger alltså 24 kilo mer än du!! men är bara 1 cm längre... Var med i viktväktarna tills jag blev gravid, men hann bara gå ner 3 kilo. Självklart är undervikt inget man vill ha.

Nu är de äntligen fredag! Vad skall ni göra i helgen? Jag tog på mig ett extra arbetspass, precis som att heltid inte var nog, men hinner med lite festligheter oxå Behöver extra pengar inför resan vi skall göra i januari.
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2