• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Maia skrev 2010-12-09 06:56:35 följande:
    Jag fick biverkan diarré som aldrig gav sig så jag fick sluta. Mins inte hur länge jag stod på den medicinen.
    Ah okej. Jag har bliviit extremt känslig för blodsockerfall sen de la på sjunde tabletten. Blir så illamående att det vattnas i munnen, jag blir även yr. Ska utredas för detta nu men vill så hemskt gärna ha kvar litiumet för det funkar bra. Kass i magen har jag alltiid variit mer eller mindre pga galloperation så det stör mig inte, det är resten som gör att jag inte vågar åka någonstans ifall det snurrar tll i huvudet.

Vad fick du istället för litium? Finns det några bra alternativ liksom?
  • Drömmen om Elin
    Anonym (KNAS) skrev 2010-12-09 19:51:38 följande:
    Ja, det är skönt att det känns rätt. Nu har jag ju faktiskt blivit utredd, det blev jag inte alls när de satte Borderlinediagnosen. De tog mig på allvar den här gången, jag hade med mig flera olika formulär angående psykiska sjukdomar och störningar som jag fyllt i. Vi gick igenom alla, jättebra.

Jag förstår vad du menar att man kan förlåta sig själv när man vet orsaken till det man gjort, men jag kan faktiskt inte släppa allt. Mår piss av en del saker, och jag kan bara inte förlåta mig själv. En sak är så hemsk och vidrigt, en sak som man absolut inte kan förlåta.

Har ingen kontakt med psyk förutom medicin, har inte ens en läkare utan jag får nya varje gång. :/

Jag har svårt att komma igång med saker förutom de dagar jag är hypoman. Antingen har jag hypomani eller så mår jag bara dåligt i allmänhet. Det varvas med depressioner som är mitt största problem. Har precis kommit ut ur en depression, var så nära att ta livet av mig. Orkade inte med skiten längre!
    Nu är jag på väg ner igen, vet inte hur jag ska klara av det. De senaste depressionerna har jag tänkt, en gång till och jag försvinner. Jag har klarat det, men för var gång har självmordstankarna blivit värre.

Jag brukar få en eller två dagar då jag mår sämre. Det är inte säkert att jag blir deprimerad, så jag försöker att hålla humöret uppe och inte tänka på depressioner. Försöker ta hand om mig och så bara. Har jag otur så fortsätter måendet gå neråt jag får en depression.

Jag har tänkt i två dagar nu att det inte behöver vara en depression som är på väg. Idag så vet jag det att det är en depressiion. Klarar inte av tanken om att jag kommer att må piss igen, vet inte om jag orkar. Hela mitt liv är en enda stor depression känns det som, någon gång ger man ju upp. Rynkar på näsan Självmordstankarna kommer fortare för varje gång, jag har aldrig fått starka självmordstankar eller impulser om att skada mig så tidigt i en depression (inte sen jag var tonåring). Idag kände jag bara att det är ligga bra att dö, på allvar, och ändå mår jag inte alls lika dåligt nu som jag antagligen kommer att må. Man blir ju rädd för sig själv...
    Du borde be om samtalsstöd hos din psykiatriska öppenvård i din kommun. Det är en jätteviktig del att man har någon att vända sig till när man behöver de, en kontaktperson alt. en psykologkontakt. Vad har du för stöd runtomkring dig vad gäller familj och vänner?
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-12-09 21:29:05 följande:
    Ah okej. Jag har bliviit extremt känslig för blodsockerfall sen de la på sjunde tabletten. Blir så illamående att det vattnas i munnen, jag blir även yr. Ska utredas för detta nu men vill så hemskt gärna ha kvar litiumet för det funkar bra. Kass i magen har jag alltiid variit mer eller mindre pga galloperation så det stör mig inte, det är resten som gör att jag inte vågar åka någonstans ifall det snurrar tll i huvudet.

Vad fick du istället för litium? Finns det några bra alternativ liksom?
    Provade massa efter det, det hjälpte mig ju inte ändå. Till slut har det nu funkat med lamotrigin plus antidepp. Fast nu börjar det svänga hårdare igen så kanske (hoppas inte) dags för justering igen. Men lamotriginet har funkat bäst för mig.
  • Maia

(anonym knas)
    Borderline kan du ju haft just vid det tillfället du fick den stämpeln. Det är ju ingen faktiskt diagnos utan mer för läkare att ha i journalen för att hjälpa på rätt sätt. Borderline försvinner ofta, även om det kan ligga latent. Jag blev stämplad med det men nu står det inte längre i mina journaler då jag inte längre uppfyller kriterierna. Kan komma tillbaka, haft det förut men ingen fast diagnos.

Bra om du får komma på ordentlig utredning. 

• Anonym (KNAS)
    Drömmen om Elin skrev 2010-12-09 21:42:55 följande:
    Du borde be om samtalsstöd hos din psykiatriska öppenvård i din kommun. Det är en jätteviktig del att man har någon att vända sig till när man behöver de, en kontaktperson alt. en psykologkontakt. Vad har du för stöd runtomkring dig vad gäller familj och vänner?
    Ska få en ny samtalskontakt (redan haft två stycken) senare, är föräldraledig och kan inte gå på möten som det ser ut nu. Vet inte när det blir av riktigt...

Min familj stöttar mig noll. Min pappa är sjuk (narcissistisk och antagligen bipolär han med) och en av mina syskon har ärvt hans narcissism. Hela familjen är medberoende till dem, jag är det svarta fåret som är "psykiskt sjuk" och "Störd i huvudet". Den enda jag har "på riktigt" är min sambo.
  • Anonym (KNAS)
    Maia skrev 2010-12-12 08:34:22 följande:
    (anonym knas)
    Borderline kan du ju haft just vid det tillfället du fick den stämpeln. Det är ju ingen faktiskt diagnos utan mer för läkare att ha i journalen för att hjälpa på rätt sätt. Borderline försvinner ofta, även om det kan ligga latent. Jag blev stämplad med det men nu står det inte längre i mina journaler då jag inte längre uppfyller kriterierna. Kan komma tillbaka, haft det förut men ingen fast diagnos.

Bra om du får komma på ordentlig utredning. 
    Ja, klart det kan vara så - men så var det inte. Hade aldrig de problemen på riktigt, utan det var mest min PTSD som spökade. Har man en personlighetsstörning så ska problemen vara konstanta och gälla vid alla personer (i princip). Borderlinesakerna jag hade var endast riktad mot min pappa, eftersom han misshandlat mig psykiskt och jag inte hade kommit på det då. Jag var medberoende.

Det var bara oerhört slarvigt att sätta den diagnosen på mig. Fast jag är inte förvånad heller, när jag pratade om Borderline med en annan läkare så sa han att jag hade det för att jag skar mig. Alltså endast för att jag skar mig. Då syftade han på att jag hade rispat två sår några veckor innan efter ett uppehåll på ett år. Skrikandes
  • Drömmen om Elin
    Anonym (KNAS) skrev 2010-12-12 19:52:59 följande:
    Ska få en ny samtalskontakt (redan haft två stycken) senare, är föräldraledig och kan inte gå på möten som det ser ut nu. Vet inte när det blir av riktigt...

Min familj stöttar mig noll. Min pappa är sjuk (narcissistisk och antagligen bipolär han med) och en av mina syskon har ärvt hans narcissism. Hela familjen är medberoende till dem, jag är det svarta fåret som är "psykiskt sjuk" och "Störd i huvudet". Den enda jag har "på riktigt" är min sambo.
    Läste på lite snabbt om narcisism, blev smått mörkrädd. Låter inte roligt att ha människor runt sig som har oändligt stort behov av bekräftelse och tror att de är bättre än alla andra. Samt att de inte kan förstå andras känslor och situation, eller se sina brister och svagheter. Skönt att du har din sambo!

Så du har barn, fick du äta medicin under graviditeten, eller gjorde du uppehåll?
  • Drömmen om Elin
    TigerLily skrev 2010-12-08 20:04:54 följande:
    Hej alla, här har det varit upp och ner och hit och dit, men ÄNTLIGEN har pojkarnas pappa börjat förstå mitt mående lite mer iallafall. Han fick själv oxascand inför ett tandläkarbesök och han som väger typ 90 kg blev heöt väck av en tablett.. så nu förstår han mig bättre när jag inte ens kommer ner i varv efter typ 4-6 om dan ibland.

Ska till läkaren på fredag, finns det nått annat än oxascand? tycker det inte hjälper så mkt alls egentligen, visst, udden av allt försvinner.. men jag kommer inte ner i varv alls... vissa kvällar så tar det nästan 2 timmar för mig att somna efter en imovane.. och så äter jag även serequel 300 som ska göra en trött.

Hatar att allt är så motsägelsefullt ibland, spelar ingen roll om jag sköter sömnrutiner, matrutiner osv.-. det spelar mig ett spratt varenda gång endå¨. :(

Trött som satan på morgonen, även efter att jag tagit både fluoxetin, concerta och ritalin.
    Hur gick läkarbesöket?
  • Maia

Orkar inte läsa fast, det har ju knappt skrivits nåt nytt.

Idag ska jag på medicinhämtning igen. Ska ta upp detta med att det nu börjar svänga för mycket igen. Fast nu mer att mina nedåt perioder som blivit starkare. Samtidigt vet jag inte om det är värt att ta upp. Det enda de kan göra är medicin justeringar och det kan göra mig mycket dålig. Fick ju åka lite akut till min ssk, utöver medicinhämtningen, förra veckan då jag var så dålig och behövde komma och prata med henne. 

• Anonym (Nykomling)

Hej Alla.

Jag är ny i tråden och ny i sjukdomen. Eller sjukdomen har jag väl alltid haft, det är diagnosen som är ny. 
    Känns skönt att ha fått en diagnos och kunna få rätt mediciner. Har stått på bara cipralex förut och inte känt någon förbättring alls i mitt mående.
    Men efter att jag började äta Lamotrigin i sommeras har allting förändrats.
    Jag är glad för första gången i mitt vuxna liv (jag är 30).
    Jag ser en framtid, och börjar fundera över vad jag ska göra i den framtiden. Plugga kanske och hitta ett jobb som man tycker om. Jag har aldrig sett någon mening med att plugga eller ens slutföra gymnasiet för jag skulle ju ändå dö snart.

Hur har ni gjort med att "komma ut"? Hur öppna är ni? Än är det bara min sambo som vet, försökte berätta för mamma men jag tror inte det gick fram...
    Hennes komentar efter jag hade berättat var: -Jaha, så du känner dig lite vissen ibland. 
    Vissen? Hade jag bara känt mig lite vissen hade jag köpt en chokladkaka och en liter glass, kanske tittat på en dålig romantisk-komedi. Inte haft ett helt medicinlager hemma.

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2