• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Apmor2
    Grejen är denna

Vi, män och kvinnor är olika och det är ok att vi är olika, skillnaderna är verkligen inte bara sociala.
    Även om det finns biologiska skillnader som faktiskt är stora, så behöver det inte vara så att "ett kön" dominerar över det andra.

Det är inget fel i att vilja uppfostra empatiska människor som respekterar sig själva och andra. Det är ok att man vill lära sina barn att tjejer och
    pojkar kan lika mkt, jag tror inte man gör det genom att blunda för det faktumet att vi är olika, eller genom att tro att barn inte har en egen vilja. Eller att barn inte vill utforska världen (eller att dom skulle vara mindre benägna till att testa nya saker).
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-24 12:30:21 följande:
    personligen så tror jag inte att de biologiska skillnaderna är så pass stora att de styr vår personlighet. jag tror det är större skillnader mellan individer än mellan könen. De är inte bara det sociala som präglar oss, utan miljön vi växer upp i, våra erfarenheter, vår fostran och vår kultur. Det genetiska/biologiska är en sån liten del av det.

men låt oss låtsas att det är så, för diskussionens skull.

Blir det inte då ÄNNU mer viktigt att man jobbar med barnens olika förmågor och stärker där det brister?

Om nu pojkar ÄR mer bråkiga, aggressiva, högljudda osv - är det inte då extra viktigt att de får tränas i att kommunicera mera, vara känslomässiga, empatiska och omvårdande. Eller att kunna sitta och pyssla stilla, ta det lugnt eller något annat som traditionellt ses som kvinnligt.

Och om nu flickor ÄR lugnare, tystare osv - är det inte då extra viktigt att de får träna på att ta för sig, att våga höras... osv??
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer

från: http://www.jamstalldskola.se/

Kompensatorisk pedagogik handlar om att bredda flickors och pojkars traditionella könsroller. Eleverna stimuleras att pröva och träna nya förmågor och situationer. Det kan ske på många olika sätt, genom små förändringar och nytt förhållningssätt hos pedagogerna eller genom en mer organiserad verksamhet.

Kompensatoriskt arbete kan sammanfattas i att stärka självständighet hos flickor och samhörighet hos pojkar.

Självständighet innebär att kunna uttrycka sin vilja i små och större grupper, att kunna ta egna initiativ, att stå för sina åsikter och att kunna sätta gränser. Samhörighet innebär att kunna samspela bra i mindre och större grupper att kunna lyssna, att kunna uttrycka egna känslor och att förstå och respektera andras känslor.

Tips för kompensatoriskt arbete: Ge flickor i alla åldrar stöd att experimentera och utvecklas inom dataområdet Inför schema för användning av datorerna, så att alla elever får tillgång till dem Dela fysik- och tekniklektioner så att flickor får experimentera och arbeta utan att behöva jämföra sig med pojkar Låt pojkar reflektera över sitt lärande i muntlig och skriftlig form Låt flickor träna att tala inför grupp Träna flickor att argumentera och debattera Synliggör flickors olikheter, uppmuntra dem att vara olika varandra Ge flickor uppmuntran för de är starka, tuffa och smarta Ge pojkar uppmuntran för de är hjälpsamma och omtänksamma Uppmuntra flickor att vara ledare, till exempel leda yngre elevers aktiviteter Uppmuntra pojkar att vara positiva ledare som sätter gränser och uppmuntrar gruppen Träna pojkar i samspel i små grupper och parvis, till exempel i problemlösning Träna pojkar att lyssna Träna pojkar i omsorg och låt dem vara faddrar för yngre elever

Mål: att ge flickor och pojkar fler förmågor än de som ryms inom de traditionella könsmönstren.

• Triskele
    Apmor2 skrev 2010-02-24 12:30:21 följande:
    Fast nu förstärker vi eventuella skillnader mellan könen istället för att se till individuella skillnader. Som jag ser det förtjänar barn att bli bemötta som dom unika individer dom är, inte som det kön dom råkar tillhöra.
    Alla är olika varandra, det är det som är poängen, inte det att könen skulle utgöra någon slags unik olikhet.
    Man kan definitivt lära barn att inte vilja utforska världen genom att bete sig på specifika sätt som vuxen. Barn är mycket känsliga för vuxnas sinneslägen och vad vi skickar för signaler när barnet agerar på sätt som vi känner starkt för.
    Är man dessutom extra känslig som barn, så är det mycket lätt att bli socialt hämmad och tillbakadragen. Jag vet själv hur lång tid det tagit för mig att bryta mig ur min introversion och faktiskt interagera "normalt" med omvärlden.
  • Apmor2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:22:05 följande:
    ett jättebra boktips är "ge ditt barn 100 möjligheter istället för två".  Boken ger konkreta tips på hur man kan bredda rollerna och hur man kan motverka stereotypa mallar. Ett fantastiskt bra verktyg att ta till. Exempel: - Uppmuntra flickor att leka i grupp. Berätta att man kan ha flera bästisar.  - Undvik "akta!" och "försiktig". Säg istället vad barnet ska göra. - Låt barnet stanna hemma vid klädköp. - Testa att använda ordet barn istället för hon och han, flicka och pojke; "Hej, vad heter ditt barn?" - Byt ut ord med negativ klang. Istället för "petig med maten" säg "noggrann med vad h*n äter". - Läs in vänskaplig kärlek istället för romantisk. (bara för att en pojke och en flicka tycker om varandra så innebär det inte att de är kära) - Istället för att tävla med varandra kan man tävla med sig själv. - Barn börjar ofta leka på nya sätt med saker om de placeras om. Lägg dockor i legolådan, actionfigurer i dockskåpet osv. - Ge leksakerna ny innebörd.  - Ta bort kartongen innan du ger barnet leksaken, så blir spisen bara en spis och inte en förklädd tjejleksak. Boken belyser de genusfällor och krux som finns i vardagen. Allt från hur vi reagerar när pojkar kramas med varandra "Brottas ni?!" till hur man arrangerar leksakerna i barnens rum (och hur vi på så sätt lär barnen HUR man ska leka med vissa leksaker, istället för att erbjuda kreativitet) Boken tar upp olika förväntningar vi har på flickor och pojkar och hur vi ofta har förutfattade meningar som i sin tur påverkar och formar våra barn; "flickor kan inte leka tre", "kärlek börjar med bråk". Osv.
    OK: att uppmuntra tjejer att leka i grupp och att undvika ord som försiktig och akta kan jag hålla med om. Men att lära barnen att  pojkar o flickor inte existerar (genom att säga barn) är absurdt, vi är faktiskt olika, vi ser olika ut osv.

att byta plats på dockorna fattar jag inte poängen med, att ge leksakerna ny innebörd såsom att " Leksaksspisen är utmärkt att blanda cement med. " hur kommer du ifrån könet här?? skumt!! en spis är ingen tjejleksak det är ett fönster in i vuxenvärlden, finns det vuxna som blandar cement på spisen??

Varför ska inte barnen inte få följa med på affären?? för att dom är korkade? för att dom inte har en egen vilja?
    Om du inte vill köpa ett plagg till ditt barn, kan du inte säga NEJ???

Konstigt denna vilja att kontrollera hur barn ska leka, dom behöver inge hjälp med det. Släpp dom lösa så kanske du lär dig ett o annat om genus och barn o lek!!!!
  • Apmor2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:38:25 följande:
    personligen så tror jag inte att de biologiska skillnaderna är så pass stora att de styr vår personlighet. jag tror det är större skillnader mellan individer än mellan könen. De är inte bara det sociala som präglar oss, Det genetiska/biologiska är en sån liten del av det. men låt oss låtsas att det är så, för diskussionens skull. Blir det inte då ÄNNU mer viktigt att man jobbar med barnens olika förmågor och stärker där det brister? Om nu pojkar ÄR mer bråkiga, aggressiva, högljudda osv - är det inte då extra viktigt att de får tränas i att kommunicera mera, vara känslomässiga, empatiska och omvårdande. Eller att kunna sitta och pyssla stilla, ta det lugnt eller något annat som traditionellt ses som kvinnligt. Och om nu flickor ÄR lugnare, tystare osv - är det inte då extra viktigt att de får träna på att ta för sig, att våga höras... osv??
    allt detta : "utan miljön vi växer upp i, våra erfarenheter, vår fostran och vår kultur." är sociala faktorer

Jag har inte på ngt sett bortsett ifrån dom sociala faktorerna alls, men det biologiska är en stor del av hur vi är olika, fråga bara en kvinna som byter kön!
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-24 12:42:14 följande:
    OK: att uppmuntra tjejer att leka i grupp och att undvika ord som försiktig och akta kan jag hålla med om. Men att lära barnen att  pojkar o flickor inte existerar (genom att säga barn) är absurdt, vi är faktiskt olika, vi ser olika ut osv.
    men vem har sagt att man ska lära barnen att pojkar och flickor inte existerar? Det handlar om att inte dela in och dela upp.
    att byta plats på dockorna fattar jag inte poängen med, att ge leksakerna ny innebörd såsom att " Leksaksspisen är utmärkt att blanda cement med. " hur kommer du ifrån könet här?? skumt!! en spis är ingen tjejleksak det är ett fönster in i vuxenvärlden, finns det vuxna som blandar cement på spisen??
    det handlar om att uppmuntra fantasi, kreativitet och att tänka utanför ramarna. Genus handlar om helhet. Om att inte tänka snävt.
    Varför ska inte barnen inte få följa med på affären?? för att dom är korkade? för att dom inte har en egen vilja?Om du inte vill köpa ett plagg till ditt barn, kan du inte säga NEJ???
    För att i affärerna så delas saker upp enligt kön. Flickleksaker och flickkläder på ena sidan och pojkgrejerna på andra. Det ger barnen en föreställning om hur det SKA vara (och nej det handlar inte om att de är dumma, men barn har inte kritiskt tänkande och litar på det de ser) och bidrar till att rollerna förstärkts ytterligare.
    Konstigt denna vilja att kontrollera hur barn ska leka, dom behöver inge hjälp med det. Släpp dom lösa så kanske du lär dig ett o annat om genus och barn o lek!!!!
    Jag tycker snarare att man kontrollerar barnens lek och kreativitet när man vägrar köpa kläder och leksaker för att de tillhör fel kön. När man begränsar och formar.

Vem tror du är mest kontrollerad? Lilla kalle som bara har blåa, svarta och mörka kläder och sombara har killsaker i rummet -- eller lilla sven som har kläder i alla färger och leksaker från båda sidorna i affären?
    '
    genus handlar inte om att ta bort eller begränsa - det handlar om att tillföra. Att ge barnet tillgång till alla roller och inte bara det som är tillskrivet sitt kön.
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-24 12:47:03 följande:
    allt detta : "utan miljön vi växer upp i, våra erfarenheter, vår fostran och vår kultur." är sociala faktorerJag har inte på ngt sett bortsett ifrån dom sociala faktorerna alls, men det biologiska är en stor del av hur vi är olika, fråga bara en kvinna som byter kön!
    vad transexualitet beror på vet man inte och det är en stor chans att det påverkas till viss del av just de snäva könsroller som finns.
  • danei

Har två barn ett av varje kön...Tösen är väldigt mycket för att leka med spindelmannen, bilar och lite tuffare lekar när hon är ute tex, vill leka riddare eller dinosauriejägare.
    Lillkillen (han är 2½) är precis tvärtom han gillar syrrans rosa flufftofflor, har hon aldrig använt, springer runt med handväskor älskar tingeling.

Detta tycker både jag och min sambo är helt ok de får leka vad de vill så länge det inte blir nån farlig lek. Samma när det gäller kläder vill tösen ha en spindelmannen tröja så visst inga problem.

Problemet är istället när man kommer hem tillvissa kompisar och (de använder inte ens rosa handukar till sina pojkar för då ballar ungarna ur.)
    de kommenterar att ja men du vet ju vad han kommer att bli när han blir stor om han bara ska ha tejegrejjer nu. Vaddå vad blir han?? förhoppningsvis så blir mina barn två starka individer som inte ser att det är fel att använda rosa handukar!

Har sagt att de får leka med vad de vill en spis är inte en tjejleksak det är en leksak. Ser inget fel i det och jag tror knappast att mina barn kommer att ta skada av av vad de leker med nu utan tror att de kommer att vara mer tolernata och framförallt lyckligare av att kunna få leka med det de vill och inte av vad jag som förälder säger Nä du är flicka du kan inte leka riddare ajabajja.

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.