Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lillly skrev 2010-02-21 11:55:45 följande:
    Jag tycker kvinnor ska få sina röster hörda även om hon har en rosa klänning på sig eller om hon har jeans eller kostym.
    så länge man envisas med att ha olika förväntningar på könen och behandla dem olika så kommer det aldrig bli jämlikt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-21 12:08:25 följande:
    Det kommer aldrig bli jämlikt i samhället oavsett vad vi har på oss. Om det nu kan leda till att det blir jämlikt mellan könen. Ja då har vi tusen andra grupper det glipar mellan!
    det är sant. och förjävligt.

jag antar att man får hoppas på förbättringar iallafall. Människan kommer antagligen alltid leta grupper de kan se ner på eller särbehandla.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 12:08:06 följande:
    Jämlika kan dom väl vara även fast dom inte är lika. Jag förstår hur du tänker när jag läser det du skrev. Men jag tycker inte man sk BEHÖVA dra det så långt för att det ska vara jämlikt. 
    fast jag ser det inte som att dra det långt. Vad är det som är så kontroversiellt med hur min unge är klädd egentligen? Jag frågar dig nu, om din åsikt.

Är det verkligen så extremt att man som kvinna eller flicka INTE har klänning på sig? Är jag extrem som har byxor?
  • Lady Dahmer
    FridaochSamuel skrev 2010-02-21 12:11:55 följande:
    hmm.. vet inte vad man ska säga. Alla föräldrar får göra precis som de vill om man inte gör nåot väldigt "farligt"/dumt. Själv tycker jag att flickor kan va flickor och pojkar pojkar....  Om dom senare i livet väljer att klä sig anorlunda eller vara anorlunda är de helt key, inget jag kommer bry mig om. Men förstår bara inte vad det är för fel på rosa till tjejer och blått till killar. Då kan man ju desutom se om de är en tjej eller kille, inte alltid så lätt på barn under tre år :). De är inget fel på att va pojke och inget fel på att va flicka så varför är de så viktigt för vissa att påpeka att deras barn kan va både pojke och flicka?aja man gör som man vill i vilket fall, inget lifsavgörande beslut.
    1. det är inget fel att ha rosa om man är flicka eller blått om man är pojke. Men det är heller inget fel att ha rosa om man är pojke eller blått om man är flicka. Problemet är när man börjar begränsa barnen och ha olika regler beroende på vilket kön du har.

2. varför är det viktigt för dig att se vilket kön barnet har?

3. kan man inte vara flicka oavsett vad man har för kläder på sig? Är jag t.ex mindre kvinna för att jag inte rakar mig under armarna och blir min man mindre man om han har kjol?
  • Lady Dahmer
    Pralin M skrev 2010-02-21 12:12:07 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, kom in alldeles för sent för att orka...Men jag förstår inte riktigt resonemanget i att överkompensera, det känns lite onaturligt för mig. Sänder det inte motstridiga signaler till barnet? Är det inte bättre att bara försöka behandla barn lika oavsett kön, så långt det går?Min 3½ åring är försiktig av sig och därför har jag uppmuntrat honom till att våga mer. Däremot är han bra på att uttrycka sina känslor vilket jag uppmuntrar då jag ser det som en bra egenskap. Jag gillar inte HelloKitty så jag vill inte klä honom i det. Fast kanske är det för att jag har två pojkar som jag inte förstår resonemanget riktigt? Och just vad gäller kläder så känns det inte lika viktigt som att uppmuntra till både "pojk" och "flick" lekar till exempel. Jag klär mina killar i praktiska lekvänliga kläder och bryr mig inte så noga vad det är för färg på dem. Visst, min 11 månaders har en rosa vinteroverall. Men det är för att jag gillar rosa
    inte ÖVERkompensera. kompensera.

eftersom att samhället inte behandlar barn lika utan särbehandlar efter kön, så kompenserar man det för att skapa balans. Då får barnet större möjlighet att bredda sina roller.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 12:12:28 följande:
    - Uppmuntra flickor att leka i grupp. Berätta att man kan ha flera bästisar. - Undvik "akta!" och "försiktig". Säg istället vad barnet ska göra.- Låt barnet stanna hemma vid klädköp.- Testa att använda ordet barn istället för hon och han, flicka och pojke; "Hej, vad heter ditt barn?" (jag använder ordet kompis)- Byt ut ord med negativ klang. Istället för "petig med maten" säg "noggrann med vad h*n äter". - Läs in vänskaplig kärlek istället för romantisk. - Istället för att tävla med varandra kan man tävla med sig själv. - Barn börjar ofta leka på nya sätt med saker om de placeras om. Lägg dockor i legolådan, actionfigurer i dockskåpet osv. - Ge leksakerna ny innebörd. Leksaksspisen är utmärkt att blanda cement med. - Ta bort kartongen innan du ger barnet leksaken, så blir spisen bara en spis och inte en förklädd tjejleksak.  Håller med nästan allt här fast man måste ju kunna säga han och hon när det är en han och en hon. Fast dom behöver inte ha en speciell roll för de. Även fast många nu ser det så. 
    att ta bort han och hon handlar mest om att inte ha förutfattade meningar. och att inte föra över dem till sina barn. Om det kommer ett barn med rosa tröja på lekplatsen så säger de flesta hon, även om det egentligen inte vet. det skapar en förväntning och fördom hos ditt barn som i sin tur kommer utgå från att rosa är flickigt.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 12:20:09 följande:
    Nej absolut inte. Jag har aldrig en klänning på mig aldrig rosa nästan bara svart och grått. Jag har aldrig klackskor men jag tycker det är snyggt om man passar i det. Men jag tycker man ska kunna ha klänning och få respekt ändå. Sen skulle jag aldrig klä min son i klänning för jag tycker inte det är fint på killar. 
    och om din son ville ha en klänning?

personligen skulle inte jag heller sätta på en klänning på pojkar om jag fick nån (såvida han inte själv ville ha) just för att det är opraktiskt och provokativt. jag tror inte på att dra allt till sin spets för sakens skull.

Men jag tycker inte att det är fel eller speciellt konstigt att pojkar vill ha klänning, att pojkar vill vara finklädda osv. Och jag hoppas vi ska nå en tid då ALLA kläder är tillgängliga för båda könen.
  • Lady Dahmer
    Pralin M skrev 2010-02-21 12:22:33 följande:
    Fast jag fattar inte vad man vinner på att klä sin son i en massa Hello Kitty och rosa "bara för att". Då vänder man ju bara på det. Jag tror som du att samhället behandlar barn olika beroende på kön. Men då är det väl bättre att tex klä pojkar och flickor lika iställer för att vända på det och klä pojkar i volanger och hello kitty och flickor i mörka kläder med grabbiga tryck.
    det handlar om att kompensera. Jag kan tycka det kan vara nyttigt för en pojke som alltid får höra hur tuff, stark, cool osv han är att även få lite av flickornas roll. En pojke i söta kläder får ju ofta den bekräftelsen.

samma sak med flickor.

jag märker en enorm skillnad på bemötandet min unge får beroende om jag klär henne i rosa, i neutralt och i kläder som får folk att tro att hon är en pojke! Och jag kan tycka det är bra att hon får lite pojkig behandling som en kontrast till det övriga.

idealiskt vore givetvis att barn behandlades utifrån sin individ, men det är ju inte riktigt så det funkar... så då kompenserar man genom att ge en motsatts. skapa balans.
  • Lady Dahmer
    FridaochSamuel skrev 2010-02-21 12:25:23 följande:
    1. regler är väll att ta i, mer att de känns mer passande. Och varför de? Jo för att de blev så av någon anledning långt bak i tiden. Du begränsar ju din dotter, hon får ju inte ha för mycke rosa eller vad du skrev...2. För att man ska veta om man ska kalla barnet "hon" eller "han" när man tex frågar "vad heter *". Råkat ut för flera situationer då jag inte vet vad jag ska kalla barnet. inte så farligt men de hade underlättat. 3. Självklart, men förstår inte varför folk hela tiden ska skämmas över vad flicka och pojke "står" för. båda könen är bra och man behöver inte trycka bort barnens naturliga inställning bara för man själv tycker de.
    1. min dotter har rosa. ...och blått, gult, rött, lila, brunt, grönt osv. svart har hon dock inte. att det är passande eller ej är irrelevant. Jag struntar i normer som begränsar. Jag tycker mitt barn förlorar på det.

2. prova att fråga "vad heter ditt barn?" - det är inte speciellt svårt eller jobbigt!

3. vad står pojkar och flickor för? förklara?  "trycker bort barnens naturliga inställning" gör man ju NU, när man fostrar efter snäva mallar. Genus handlar om att bredda rollerna och låta barnet utvecklas fritt från förväntningar.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!