FridaochSamuel skrev 2010-02-21 12:25:23 följande:
1. regler är väll att ta i, mer att de känns mer passande. Och varför de? Jo för att de blev så av någon anledning långt bak i tiden. Du begränsar ju din dotter, hon får ju inte ha för mycke rosa eller vad du skrev...2. För att man ska veta om man ska kalla barnet "hon" eller "han" när man tex frågar "vad heter *". Råkat ut för flera situationer då jag inte vet vad jag ska kalla barnet. inte så farligt men de hade underlättat. 3. Självklart, men förstår inte varför folk hela tiden ska skämmas över vad flicka och pojke "står" för. båda könen är bra och man behöver inte trycka bort barnens naturliga inställning bara för man själv tycker de.
1. min dotter har rosa. ...och blått, gult, rött, lila, brunt, grönt osv. svart har hon dock inte. att det är passande eller ej är irrelevant. Jag struntar i normer som begränsar. Jag tycker mitt barn förlorar på det.
2. prova att fråga "vad heter ditt barn?" - det är inte speciellt svårt eller jobbigt!
3. vad står pojkar och flickor för? förklara? "trycker bort barnens naturliga inställning" gör man ju NU, när man fostrar efter snäva mallar. Genus handlar om att bredda rollerna och låta barnet utvecklas fritt från förväntningar.