• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Veladis
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:57:02 följande:
    Det vet du lika bra som jag. Dessa diskussioner är så otroligt korkade. De dyker upp med jämna mellanrum. Är det inte sonen som vill vara Lucia så är det mammor som vill klä ut sina söner i klänningar och krusiduller. Vill dessa mammor att deras söner ska bli mobbade i skolan eller vad håller de på med? Skulle min son komma in till sin klass i rosa kjol och tofsar i håret då skulle det bli tumult alltså... VEM vill utsätta sina barn för det? Jag fattar inte....
    Eller så kan man lära sina barn vara toleranta mot olikheter från början. Det handlar inte om att mn måste ha sin son till lucia eller tvinga på honom klänning. Det handlar om att inte neka barnen något baserat på deras könstillhörighet. För DET är korkat.Ett barn som har fått inställningen att det är OK att ha klänning, oavsett kön, att det är OK att ha Spiderman-stövlar oavsett kön hemifrån kommer inte att reta någon annan som avviker från könsnormen heller.

Jag jobbar med barn och de flesta barn är öppna, nyfikna och toleranta. Dock förmodligen inte de som har föräldrar som pekar och skratatr åt avvikande på stan. DÄR har vi problemet.
  • nollåtta
    trädis skrev 2010-02-20 16:00:57 följande:
    ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
    Påvisa att din poäng inte håller.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 15:57:06 följande:
    jag tycker det är löjligt att gå in för att göra tvärtemot.jag handlar också kläder som jag tycker är fina till min son. men jag håller mig till killavdelningen och har heller inga problem med det. jag tror heller inte det ligger några konspirationsteorier gällande löneskillnader och liknande bara för att det råkar finnas pojk respektive flickkläder.så bara för att inget skiljer småpojkar och flickor åt, så ska man inte få kalla de pojke/flicka och klä dem efter det? ni får gärna göra hur ni vill, men ge inte folk dåligt samvete som köper en klänning till sin flicka och spindelmannentröja till sin pojke.
    det dåliga samvetet får stå för dig. Men jag kan inte vara tyst när jag ser barn hämmas. Och när jag ser hur MITT barn påverkas av DINA val och fördomar.

man kan inte förvänta sig jämlikhet på arbetsmarknaden och i hemmet om man samtidigt envisas med att ha olika förväntningar på pojkar och flickor.
  • Gelehallonet

Är inte det inte bara att  handla de kläder mm som man själv och barnet gillar?

Ska man tala jämnstäldhet så är det väl inte kläder och prylar det handlar om utan att försöka stärka barnets person och självkänsla så att de blir tryggt och starkt i sig själv?
    Måste säga att jag tycker det låter som ett ganska omoget tänkande att man ska minimera det typiskt flickiga eller pojkiga för att nå jämnstäldhet.
    Jag tror att jämnställdhet uppnås genom att ge sitt barn kunskap och motivation mm=)

• Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-20 15:59:03 följande:
    Men om man följer normen så begränsar man sitt barn. Det tycker jag är trams!
    inte nödvändigtsvis. Men om man ger sitt barn tillgång till en roll (flicka eller pojke) så gör man det. Om du fostrar ditt barn enligt kön och klär det därefter så begränsar du.
  • Veladis
    ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
    Jag tycker det är tråkigt att du inte väljer att se längre än vad näsan räcker.
    Rosa har inte alltid varit tjejfärg och komemr förmodligen inte alltid att vara det heller, klänning har inte alltid varit ett tjejplagg och även det kan komma att förändras, som alla kultruyttringar. Tråkigt att du inte inser det och bara köper konceptet rakt av.
  • Gelehallonet

Vill tillägga att jag bara läst TS=)

• Lady Dahmer
    dina frågor om vad som är tänkt och varför får du fördjupa dig i själv. ingen här lär ha något svar på det jag har bara accepterat at tklänning är ett tjejplagg och att rosa anses vara en flickfärg, och går inte djupare ner i det då jag aldrig har haft problem med det. ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
    tycker du att kvinnorna skulle accepterat att byxor var ett mansplagg eller tycker du att det var ganska bra att de sket i normen?
  • nollåtta
    Veladis skrev 2010-02-20 16:03:43 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att du inte väljer att se längre än vad näsan räcker. Rosa har inte alltid varit tjejfärg och komemr förmodligen inte alltid att vara det heller, klänning har inte alltid varit ett tjejplagg och även det kan komma att förändras, som alla kultruyttringar. Tråkigt att du inte inser det och bara köper konceptet rakt av.
    Jag menar ju det, vad som är "kvinnligt" resp. "manligt" är bundet till vår samtid och vår kultur.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 15:58:07 följande:
    så om man inte följer normen eller gör som andra tycker så är man bakvänd? vilket jävla trams.
    jag säger inte att alla måste göra som jag. absolut inte! men eftersom uppskattningsvis minst 90% väljer att handla på de tilltänkta avdelningarna utefter kön, så ÄR man avig när man väljer att göra tvärtom. sen huruvida man tycker det är rätt/fel med olika avdelningar är en annan sak.
    MLT skrev 2010-02-20 15:59:46 följande:
    Du lever alltså bara efter hur andra säger åt dig att leva, gör bara val som andra redan stakat ut för dig? Klipper du aldrig sönder kläder för att de blir snyggare om du gör om dom eller köper en skitsnygg hylla, men målar om den för att den ska passa dig bättre? Ser jag ett par snygga byxor på en herravdelning köper jag dom, även om någon annan tycker att det är ett herrplagg, förstår inte det konstiga i det?
    haha nej jag lever inte efter hur andra säger åt mig att göra.
    världens lyckligaste mamma
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!