• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Leijne
    Veladis skrev 2010-02-20 16:23:06 följande:
    Nej, det har jag aldrig påstått.Min poäng var att barnkläder ofta inte är ett dugg lekvänliga öht och signalerar en massa konstiga saker. Oftare tjejkläder än killkläder dock, kan jag ju tillägga.
    Nej, jag syftade mer på TS, då hon skrev att hon säkerligen skulle överröst en ev. pojk med gull gull och rysh-pysh. Det låter inte så bekvämt och lekvänligt det heller.
    Alla barnkläder signalerar ju inte konstiga saker. Glömmer vi bort det?
  • Krake
    Leijne skrev 2010-02-20 16:21:09 följande:
    Vi ärver kläder av varandra i våran ungängeskrets. Det finns lite allt möjligt i de påsarna. Men storlekarna stämmer ju. Det är väl det viktigaste.
    Eller hur! En dag börjar väl de små liven protestera själva, men man gör det ju knappast bättre genom att stressa på dem modekläder innan de ens kan sitta på pottan.
    Men att ha barn idag verkar ju till 70% handla om konsumtion...
  • Leijne
    Krake skrev 2010-02-20 16:25:13 följande:
    Nu har jag inte köpt särskilt många barnkläder i mina dar, för jag är bara i 6e månaden med första barnet. Men min erfarenhet från klädinköp till mig själv är att det inte är så jäkla lätt att hitta det man vill ha, om det går emot modet. Precis som till barn, föredrar jag enkla, praktiska kläder utan tjafs och i naturmaterial till mig själv. Det har hänt många gånger att det varit nära på omöjligt att hitta... Sedan, grej nummer två, är att när jag ser barnkläder som gör barn till sexobjekt, så undrar jag vad det säger om samhället. Det är ju ett uttryck för den värld vi lever i. 
    Att modet inte stämmer överens med egna önskemål är ju tyvärr inte så mycket att göra något åt. Jag tror att jag föredrar ungefär samma typ av kläder som du. Och jag kan hålla med om att det är tråkigt, när man ( till barn menar jag nu ) bara hittar kläder med tryck, tryck och åter tryck. Men man får ju försöka så gott det går, om man inte vill sy själv.
    Jag skulle aldrig välja kläder till mina barn som gör de till sexobjekt. Aldrig. Det finns andra alternativ, vare sig de ligger på pojk/tjejavdelningen
  • Mushroom
    My opinion skrev 2010-02-20 16:14:33 följande:
    Vadå förr i tiden. Så länge sedan är det väl inte som de rosa skjortorna signalerade pengar på Stureplan;-D
    Nu pratar jag om tiden INNAN rosa ens klassades som flickfärg utan då den färgen ansågs maskulin!

hmm ska nog ta o leta upp den sidan vart jag läste den..
  • Mushroom
    Veladis skrev 2010-02-20 16:08:36 följande:
    Jo, de flesta varianter av rött, även rosa har ansetts symbolisera virilitet, styrka, mod, etc för några århundraden sedan. Blått passade bättre för veka, svaga vankelmodiga kvinnor...
    jamen då var jag inte helt ute o cyklade då!

Jamen då kan man ju vända på denna diskussionen också.. så TS varför skulle du ta på din son hello kitty o rosa för det är ju i själva verket en manlig färg

Ta nu detta inlägg med en nypa salt haha
  • My opinion
    Mushroom skrev 2010-02-20 16:32:11 följande:
    Nu pratar jag om tiden INNAN rosa ens klassades som flickfärg utan då den färgen ansågs maskulin! hmm ska nog ta o leta upp den sidan vart jag läste den..
    Jag förstår precis vad du menar. Min poäng var att den inte bara är en tjejfärg idag heller utan faktiskt var en maktfärg på stureplan för inte så länge sedan (och nu är vanlig på skjortor även hos dressman och andra lågpriskjedjor.

Man skulle med rätta kunna säga att barnkläderna är mer könsstereotypa än kläder på dam- och herravdelningarna. Det är som att de tycker att eftersom det är svårare att könsbestämma barn än vuxna när de har kläder så måste det synas tydligt på kläderna.
  • Vronka

Det som är mest trist av allt tycker jag, är att det finns SÅÅÅÅ mycket tjejkläder och SÅÅÅ lite killkläder. Killkläderna går att klä en tjej i. Men eftersom i princip ALLA tjejkläder består av söta klänningar så gör det pojkföräldrarna rätt begränsade i valet av färger på kläder...  Till tjejerna kan man köpa i alla färger, men till killarna bara vissa, för allt som är rosa eller rött är i form av klänning.
    Och nej, jag har ingen lust att klä min son i klänning, tycker inte att det är könsneutralt det heller!

• Vronka
    Vronka skrev 2010-02-20 16:51:45 följande:
    Det som är mest trist av allt tycker jag, är att det finns SÅÅÅÅ mycket tjejkläder och SÅÅÅ lite killkläder. Killkläderna går att klä en tjej i. Men eftersom i princip ALLA tjejkläder består av söta klänningar så gör det pojkföräldrarna rätt begränsade i valet av färger på kläder...  Till tjejerna kan man köpa i alla färger, men till killarna bara vissa, för allt som är rosa eller rött är i form av klänning. Och nej, jag har ingen lust att klä min son i klänning, tycker inte att det är könsneutralt det heller!
    men vill han ha klänning själv när han är två så kommer jag inte hindra honom.
    Min lillebror visste inget finare att ha på sig än min sjömansklänning när han var runt 2 år. Den ville han ha på sig varje dag, och det fick han också.. Om den inte var smutsig eller skulle användas till special occation!
  • Leijne
    Vronka skrev 2010-02-20 16:51:45 följande:
    Det som är mest trist av allt tycker jag, är att det finns SÅÅÅÅ mycket tjejkläder och SÅÅÅ lite killkläder. Killkläderna går att klä en tjej i. Men eftersom i princip ALLA tjejkläder består av söta klänningar så gör det pojkföräldrarna rätt begränsade i valet av färger på kläder...  Till tjejerna kan man köpa i alla färger, men till killarna bara vissa, för allt som är rosa eller rött är i form av klänning. Och nej, jag har ingen lust att klä min son i klänning, tycker inte att det är könsneutralt det heller!
    Det håller jag verkligen med om. Jag har länge reagerat över hur olika fördelat det är mellan kill och tjejkläder. Det finns inte alls ett lika bra utbud av kläder till killar. Och de följer med till vuxen ålder också.
  • Vronka
    Leijne skrev 2010-02-20 16:53:52 följande:
    Det håller jag verkligen med om. Jag har länge reagerat över hur olika fördelat det är mellan kill och tjejkläder. Det finns inte alls ett lika bra utbud av kläder till killar. Och de följer med till vuxen ålder också.
    Ah!! Det är förbaskat irriterande.. Killar ges knappt inget utrymme i modevärlden!!
    Fortfarande är det bara tjejer som ska shoppa och känna sig fina.. Kanske är dom just idag en större målsgrupp, men det kanske beror på att dom flesta killar aldrig utvecklar något intresse för att utbudet är så jäkla skralt. Min karl hatar att handla kläder, av just den anledningen. Han får ett litet hörn på hm att titta i liksom=S
    Fyra par jeans och två sorters tröjor=S
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!