Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Lady Dahmer
    MariaKsk88 skrev 2010-02-20 19:11:31 följande:
    Haha det har jag svårt att tro på :P Det skulle jag INTE göra!!Jag följer den här tråden och sitter och skrattar förresten.. :) Roligare än TV! Förstår inte varför folk alltid måste snacka skit om vad andra gör?
    jag tänder på min mans PERSON, inte hur han är klädd. Jag tände på honom när han hade hår och var rakad, och jag tänder på honom nu flint och med helskägg.

Jag tänder med hjärnan, inte ögonen.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • spuniknik
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:05:30 följande:
    vill du anpassa dig och ställa dig i ledet så varsågod. men jag vill det inte. jag fortsätter hellre att drömma och jobba för nåt bättre.
    Nej, det har jag inte sagt, men jag väljer mina slag väl. Hoppas du gör det också. Det första slaget jag hade tagit hade i varje fall inte gällt kläder.

Så då har vi slagit fast att du jobbar för en värld där ditt barn får ha på sig vad hon/han vill. Vad har du uppnått med det? Ligger det något stort symboliskt värde i just klädseln?
  • Lady Dahmer
    spuniknik skrev 2010-02-20 19:54:07 följande:
    Nej, det har jag inte sagt, men jag väljer mina slag väl. Hoppas du gör det också. Det första slaget jag hade tagit hade i varje fall inte gällt kläder.Så då har vi slagit fast att du jobbar för en värld där ditt barn får ha på sig vad hon/han vill. Vad har du uppnått med det? Ligger det något stort symboliskt värde i just klädseln?
    kläderna är en liten bäck.... du vet många bäckar små?

läs om ts så får du förklaringen till varför jag gör som jag gör och vad jag tror jag kommer uppnå.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • spuniknik
    Krake skrev 2010-02-20 18:59:42 följande:
    Nej, då har vi uppnått just det. Vad hade vi uppnått när det blev ok för kvinnor att bära byxor? Att kvinnor fick bära byxor.
    Det är jag glad för idag.

Visst är det värdeladdat och storslaget med historiska paralleller, och det låter snyggt också. Jag undrar fortfarande vad det är som skall uppnås; att pojkar får ha på sig klänningar? Eller att det är socialt accepterat att vi får ha på oss vad som helst. Och åter igen: För att uppnå vad??
  • stortå
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 19:03:47 följande:
    läs ts en gång till
    aaaaa...my bad och en ursäkt till dig.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 20:13:14 följande:
    jämlikhet mellan könen
    Jag tror dessvärre inte det kommer att uppnås när Man väljer att byta. Flickigt till pojkar och pojkigt till flickor. Då blir det ingen jämlikhet, bara tvärt emot hur det ser ut nu.
    Men det är vad jag tror.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-20 20:15:30 följande:
    Jag tror dessvärre inte det kommer att uppnås när Man väljer att byta. Flickigt till pojkar och pojkigt till flickor. Då blir det ingen jämlikhet, bara tvärt emot hur det ser ut nu. Men det är vad jag tror.
    upplöses könsrollerna och förväntningarna så är steget till jämlikhet mycket mycket kortare.

men så länge man envisas med att skilja på och behandla människor utifrån könet så kommer det aldrig att uppnås.

men jag är inte ute efter att rädda världen. Jag vill bara att MITT barn ska få växa upp utan en massa förväntningar och krav och utan att bli inträngd i en snäv könsroll.
  • Lady Dahmer

och än en gång, det handlar inte om att BYTA roller. Det handlar om att bredda dem. Ge alla barn tillgång till alla roller och inte bara de könsbestämda.

• Krake
    spuniknik skrev 2010-02-20 19:57:19 följande:
    Det kommer aldrig att vara socialt accepterat att klä sig hur som helst. Det finns platser och tider för aftonklänning, för blåställ, och för bikini. Det har jag inga problem med.
    Men om tillräckligt många pojkar bär klänningar blir det ok för pojkar att bära klänningar och det är bra för de pojkar som vill bära klänningar. Förstår inte varför det skulle vara en skillnad på detta och kvinnor i byxor (vilket inte bara är historia, se länk ovan).
    Sen, för min del, så gillar inte jag konsumtionshetsen som det är kring barn (märker det redan och mitt barn är fortfarande i tryggt förvar bakom min navel), som modeindustrin är en del av. Så jag skulle inte köpa hello kitty till mitt barn oavsett kön. Faktum är att jag nog inte kommer köpa så mkt kläder alls till barnet, och definitivt inte för nöjes skull. Men det är en annan diskussion...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!