• Lady Dahmer

    Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

    En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

    Och jag började fundera på vad som sagts.

    I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

    När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

    Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

    Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

    Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.


     
    Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

    Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

    Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

    Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

    Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

    Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

    I jämställdhetens namn.

    (givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

    Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

    När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

    Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

    Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

    www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • MLT
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-21 14:12:06 följande:
    Jo jag har tänkt på den här debatten, jag skulle skicka efter påslakanset till Love så visade jag han en massa olika, så pekade jag på en rosa, "Den var väl fin?", Nej säger han och pekar på ett med Cars på....
    Jag tror det är så de allra flesta pojkar skulle reagera som från början blivit lärda att de ska tycka om typiskt pojkiga saker..
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-24 12:26:41 följande:
    Oj. Det här hade faktiskt inte jag koll på, från föräldraledighetslagen: "Lagen innebär att en föräldraledig ska ha samma löneutveckling och villkor under föräldraledigheten som när han arbetar enligt sin normala arbetstid. Enligt lagen får arbetsgivaren inte missgynna en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledigheten när arbetsgivaren beslutar om t.ex. lön och andra  anställningsvillkor. Det betyder att en arbetsgivare inte får sätta en arbetstagare i ett sämre läge eller behandla honom så att det medför en skada eller nackdel i jämförelse med de arbetstagare som arbetar."
    Snacka om diskriminering av barnlösa i arbetslivet!
  • My opinion
    Pejgan skrev 2010-02-24 12:26:41 följande:
    Oj. Det här hade faktiskt inte jag koll på, från föräldraledighetslagen: "Lagen innebär att en föräldraledig ska ha samma löneutveckling och villkor under föräldraledigheten som när han arbetar enligt sin normala arbetstid. Enligt lagen får arbetsgivaren inte missgynna en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledigheten när arbetsgivaren beslutar om t.ex. lön och andra  anställningsvillkor. Det betyder att en arbetsgivare inte får sätta en arbetstagare i ett sämre läge eller behandla honom så att det medför en skada eller nackdel i jämförelse med de arbetstagare som arbetar."
    När jag förhandlade löner som facklig på en ganska stor statlig arbetsplats så fick jag kämpa för detta. Först ville de inte ge något alls för de hade alltid fixat det när föräldern (läs mamman) kom tillbaka och man visste vad h*n skulle jobba med. När vi visade lagen för dem så kunde de ju inte säga emot. Då försökte de med att de som var föräldralediga skulle få medelpåslaget för arbetsplatsen (eftersom föräldrar ofta är i början av karriären så ska deras påslag vara högre än de äldres eftersom man normalt har högre löneutveckling i början man lär sig mer per år än senare i karriären) även det fick vi dem att inse var fel. Det argumentet som visade hur orimligt deras förslag var att om jag är lågpresterande år efter år så ska jag ju inte ha ett högre påslag det året jag är föräldraledig. När det höll med om det så var det ju givet att samma gällde de som presterat över medel tidigare.
  • DrKejs
    My opinion skrev 2010-02-24 22:26:40 följande:
    När jag förhandlade löner som facklig på en ganska stor statlig arbetsplats så fick jag kämpa för detta. Först ville de inte ge något alls för de hade alltid fixat det när föräldern (läs mamman) kom tillbaka och man visste vad h*n skulle jobba med. När vi visade lagen för dem så kunde de ju inte säga emot. Då försökte de med att de som var föräldralediga skulle få medelpåslaget för arbetsplatsen (eftersom föräldrar ofta är i början av karriären så ska deras påslag vara högre än de äldres eftersom man normalt har högre löneutveckling i början man lär sig mer per år än senare i karriären) även det fick vi dem att inse var fel. Det argumentet som visade hur orimligt deras förslag var att om jag är lågpresterande år efter år så ska jag ju inte ha ett högre påslag det året jag är föräldraledig. När det höll med om det så var det ju givet att samma gällde de som presterat över medel tidigare.
    Det betyder i praktiken att du kan vara borta från ditt jobb i en massa år och sen ha haft samma löneutveckling som de som jobbar där lika lång tid även om du har tappat i stort sett all kompetens och de som jobbat har gått vidareutbildningar samt lärt sig en massa nytt. Är det rimligt?
  • SkåneP

    Jag tycker man inte ska ta speciella hänsyn till individers kön - det gör man inte när det är jämställt. 


    Eftersom kompensation gör precis det så tycker jag det är en dum metod, hellre på lära att alla har lika rätt till [vad det nu är].
  • Lady Dahmer
    SkåneP skrev 2010-02-26 08:53:52 följande:
    Jag tycker man inte ska ta speciella hänsyn till individers kön - det gör man inte när det är jämställt.  Eftersom kompensation gör precis det så tycker jag det är en dum metod, hellre på lära att alla har lika rätt till [vad det nu är].
    men om resten av samhället nu särbehandlar pga kön, vad kan jag göra som pedagog eller förälder för att motverka det och skapa balans? Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över.

    Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla. Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan. Hur kan det vara dåligt?

    Och gäller det även utanför genusperspektivet? Ska man låta bli att ge speciell uppmärksamhet till t.ex dyslexiker eller stökiga barn eller barn som är blyga och inte vågar ta för sig?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 10:20:11 följande:
    men om resten av samhället nu särbehandlar pga kön, vad kan jag göra som pedagog eller förälder för att motverka det och skapa balans? 
    Att verka för att inte göra någon könsbaserad åtskillnad?
    "Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över."

    Neutral är den som inte gtr något alls. Att aktivt vara könsneutral är inte att vara neutral.

    "Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla."

    Särbehandling blir det per definition samma sekund som man har olika agendor där agendorna tittar till könet.

    "Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan."

    Det är förstås bra och något man kan göra. 

    Fast man ska IMHO göra det utifrån barnen (detta behöver Olle stöd i för att Olle är svag i detta) och inte utifrån någotgeneraliserat antagande om svagheter som följer med barnens kön (detta behöver Olle stöd i för Olle är pojke).


  • Lady Dahmer
    SkåneP skrev 2010-02-26 10:30:57 följande:
    Att verka för att inte göra någon könsbaserad åtskillnad? "Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över." Neutral är den som inte gtr något alls. Att aktivt vara könsneutral är inte att vara neutral. "Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla." Särbehandling blir det per definition samma sekund som man har olika agendor där agendorna tittar till könet. "Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan." Det är förstås bra och något man kan göra.  Fast man ska IMHO göra det utifrån barnen (detta behöver Olle stöd i för att Olle är svag i detta) och inte utifrån någotgeneraliserat antagande om svagheter som följer med barnens kön (detta behöver Olle stöd i för Olle är pojke).
    genuspedagogik och kompensatorisk pedagogik ska alltid vara individbaserad först och främst. Men man jobbar även med grupper och man kan idag se skillnader i hur grupperna funkar tillsammans just baserat på kön. Och det är det man uppmärksammar i genusarbete.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 10:50:57 följande:
    genuspedagogik och kompensatorisk pedagogik ska alltid vara individbaserad först och främst. 
    Ska inte all pedagogik vara det?

  • SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 10:50:57 följande:
    Men man jobbar även med grupper och man kan idag se skillnader i hur grupperna funkar tillsammans just baserat på kön. Och det är det man uppmärksammar i genusarbete.
    För mig är det uppenbart att om man skiljer folk åt enl. en viss premiss (tex könet) kommer man också befästa att sådan skillnad finns.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!