Inlägg från: 2timearound |Visa alla inlägg
  • 2timearound

The return of the Lolilla

Yo menchen

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... even if you win, you're still retarded.
  • 2timearound
    Jazza skrev 2010-11-13 10:26:02 följande:
    Yo!
    What up dude? .-?
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... even if you win, you're still retarded.
  • 2timearound

Tydligen är det helt omöjligt att diskutera nåt annat än snusk här i tråden. *ger upp* 

• 2timearound
    SimplyTheBest skrev 2010-11-13 10:44:07 följande:
    Tycker det är lite själviskt att ta emot men inte donera. MEN om man har en sjukdom som gör att man inte KAN donera så är det en annan sak.
    Ja, det är klart. Man kan ju inte donera skadade organ. Jag häpnar lite över att man kan tycka att det är självklart att ta emot men att man inte vill ge. Det kanske är för att mamma blev transplanterad och det gav oss 5 år till tillsammans. Det känns självklart liksom. Men jag skulle gärna vilja höra om någon har en annan åsikt och kan förklara den för mig. 
  • 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-11-13 10:47:01 följande:
    Systemet bygger på att de flesta känner en moralisk plikt att donera om de vill ta emot.

Sjukvård bygger ju också på att man inte bör neka någon vård som man kan hjälpa, så enligt det system vi har så har vi nog implicit sagt att det är ok att ta emot utan att donera.
    Ja, så är det. Men jag ställe frågan "vad tycker du"? Skulle du kunna ta emot men vägra att ge? 

Timbuktu – Alla Vill Till Himmelen Men Ingen Vill Dö
  • 2timearound
    SimplyTheBest skrev 2010-11-13 10:48:26 följande:
    Håller med dig. Har inte läst tråden så jag vet inte vad som sagts.
    Jag är mer intresserad av vad ni tycker. 
  • 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-11-13 10:52:46 följande:
    Jag tycker det är ok att ta emot utan att man är villig att ge. Men skulle inte göra så själv.
    Ok, det var fint av dig.

Tycker du att om två är aktuella för ett organ, och den ena är donator själv, att den då ska ha förtur eller är det lottdragning som gäller?  
  • 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-11-13 10:56:50 följande:
    Jag skulle nog välja den mest praktiska lösningen, låt doktorn välja vad som lämpar sig bäst just då eller dra lott om han/hon vill.

Gianluigi Trovesi – Hercab
    Ok. Dimplomatisk som alltid då. Tråkar jag ut dig?
    Jazza skrev 2010-11-13 10:59:23 följande:
    Vem jag?
    Isf tycker jag att det skall vara praxis att alla donerar organ och att man måste avanmäla om man inte vill göra det. Många som inte är med i donationsregistret missar det pga att de är lata el oinformerade (samma sak?) och det hade man sluppit. Däremot anser jag inte att man skall förvägra någon att ta emot organ, men de bör inte hamna först i kön, om jag säger så. Man skall prioriteras både efter hur akut ens fall är, och även om man är registrerad donator.
    Då tycker vi samma. Skönt efter debaclet igår.

• 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-11-13 11:01:31 följande:
    Jag tycker det känns lite olustigt med ett prioriteringsregister. Känns som det lätt kan börja innefatta annat.

Jan Garbarek – Where The Rivers Meet
    Ja, det kan jag förstå. Men jag ville inte göra diskussionen så stor, jag ville bara veta hur ni ställer er i just den här frågan. 

Det går inte att lyssna på länken, tyvärr.  
Svar på tråden The return of the Lolilla