• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • Ekrlsn
    BigDaddy skrev 2010-02-27 08:54:57 följande:
    Neger är ett nedvärderande begrepp. Det används inte längre för att det har en såpass negativ klang och konnotation att det är opassande. Följer man logiken från ovanstånde citerade inlägg så utgör existensen av ett bakrecept en ursäkt för användandet av nedvärderande begrepp. Det skriver inte jag under på.  
    Men det e ju samma som att vi blir kallade vita som dom blir kalla svarta.
    Skulle du ha något emot att bli kallad caucasian? (kommer inte på det svenska namnet)
  • Amlin

Det går inte att jämföra vit eller finsk med ordet neger. Vit är en färg. Fisnk en nationelitet. Neger är ett nedvärderande begepp med en djup rasistisk innebörd. Det är inte en färgbeskrivning utan ett maktbegrepp. Nej, jag säger inte negerboll och jag tycker det är lite pisamt med folk som hittar på förklaringar för att få använda det.

Lapp är ju också ett sådant maktbegrepp så den liknelsen förstår jag bättre.

• kvinnan47

Jag har alltid sagt negerboll och det står det i min kakbok med.
    Tycker att det blivit hysteri för igentligen ingenting.

• augustisten
    Marma skrev 2010-02-27 08:49:03 följande:
    vad har du frö fördomar mot en mörk/svart person som säger negerboll då?
    Samma - att de är lite korkade helt enkelt.
  • Bea08

Ordet neger har ett negativt klang och jag använder inte det ordet av respekt, vill inte kränka. Det är ett nedvärderande ord, bara för att man sade så förr i tiden så betyder det inte att det är okej för mig att säga så år 2010.

• valkyrian

Nej det gör jag inte. Inte för att jag tycker det är speciellt rasistiskt eller så men för att det inte är allmänt accepterat och väcker anstöt och jag tycker det är onödigt att stöta sig med människor för att "make a point", det låter bara obildat. Det finns ju ett annat ord (chockladboll) som funkar lika bra.

Bebisen är här
  • Marma
    augustisten skrev 2010-02-27 09:09:13 följande:
    vad e det som gör dom korkade då?
  • glasbubblan
    augustisten skrev 2010-02-27 09:09:13 följande:
    Ungefär lika korkade som de som startade "Blatteförmedlingen" då, eller? (Också ett "negativt" ord i ett positivt sammanhand)
  • Love74

Nej, jag säger kokosboll. Vi har färgade barn i familjen (fosterbarn) och de skulle ta väldigt illa upp om jag sade negerboll.

(¯`°?.¸ ღ♥ Felix 051105 ♥ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ♥ BF 100321 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • glasbubblan
    Love74 skrev 2010-02-27 09:14:38 följande:
    Nej, jag säger kokosboll. Vi har färgade barn i familjen (fosterbarn) och de skulle ta väldigt illa upp om jag sade negerboll.
    Har hört att man "ska" vara försiktig med ordet "färgad" också... 
Svar på tråden Säger du negerboll?