Freia skrev 2010-02-27 08:31:28 följande:
Jag säger olika, ibland negerboll och ibland chokladboll. Vad jag dock inte förstår att det bara är negerbollen som fått uppmäksamhet o inte de andra sakerna jag ska lista upp nu1. Negerkyssar, de vita, platta små mintkaramellerna med en chokladprick på.2. Finska pinnar, De goda kakorna.3. Vitlök, Den goa kryddan till maten.Finns säkert flera. Men alla saker är goda och alla saker intas med fröjd. Och ordet Neger är ju egentligen ett ord för mörk eller svart. När jag säger dessa saker är det av njutning. Hur kan detta vara då en förolämpning? Jag tycker allt beror på hur man säger saker. Om jag kallar mitt barn min lilla gosetjockis, är jag elak mot De med övervikt då? Bara lite funderingar på morgonkvisten..
Jag förstår inte vad du menar med Vitlök?? Den heter väl vitlök för att den är vit, precis som rödlök heter rödlök för att den är röd och gullök för att den är gul. Det går inte att jämföra med negerboll/negerkyssar på något plan!!
Kanske du borde sluta kalla dit barn ord som Tjockis. Kan inte vara så kul för barnet att höra varje dag!
Jag blev kallad benjet av min bror. Det spred sig till hans kompisar. Kul!!!!
Jag tycker man ska fundera över vad man säger och inte bara använda en massa ord för att "så har man alltid sagt" eller "det låter gott" eller "det låter så gulligt" eller någon annan lam ursäkt.