• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • bara lilla jag
    Kulta17 skrev 2010-02-27 08:31:31 följande:
    Då har du nog inte sagt det i USA!
    fast iom deras historia så är det lite mera laddat där.. Där var och är det ett skällsord och enbart ett skällsord.. I sverige kan jag tänka mig att det kommit till efter färgen svart som många sagt innan.. Men visst kan vi också ha blivit influerade utav USA´s språkbruk och börjat använda ordet som skällsord
  • Kulta17
    Freia skrev 2010-02-27 08:31:28 följande:
    Jag säger olika, ibland negerboll och ibland chokladboll. Vad jag dock inte förstår att det bara är negerbollen som fått uppmäksamhet o inte de andra sakerna jag ska lista upp nu1. Negerkyssar, de vita, platta små mintkaramellerna med en chokladprick på.2. Finska pinnar, De goda kakorna.3. Vitlök, Den goa kryddan till maten.Finns säkert flera. Men alla saker är goda och alla saker intas med fröjd. Och ordet Neger är ju egentligen ett ord för mörk eller svart. När jag säger dessa saker är det av njutning. Hur kan detta vara då en förolämpning? Jag tycker allt beror på hur man säger saker. Om jag kallar mitt barn min lilla gosetjockis, är jag elak mot De med övervikt då? Bara lite funderingar på morgonkvisten..
    Jag förstår inte vad du menar med Vitlök?? Den heter väl vitlök för att den är vit, precis som rödlök heter rödlök för att den är röd och gullök för att den är gul. Det går inte att jämföra med negerboll/negerkyssar på något plan!!

Kanske du borde sluta kalla dit barn ord som Tjockis. Kan inte vara så kul för barnet att höra varje dag!

Jag blev kallad benjet av min bror. Det spred sig till hans kompisar. Kul!!!!

Jag tycker man ska fundera över vad man säger och inte bara använda en massa ord för att "så har man alltid sagt" eller "det låter gott" eller "det låter så gulligt" eller någon annan lam ursäkt.
  • lövet2
    Kulta17 skrev 2010-02-27 08:31:31 följande:
    Då har du nog inte sagt det i USA!
    Nej, men det är ju också allmänt känt att folk inte är riktigt kloka i USA ...

Någon Richard i USA skulle antagligen ta illa upp om jag kallade honom Dick, men inte slutar jag kalla svenska Dick (-ar?) för deras namn bara för det!

• Ekrlsn

Så j*vla less på detta tjat!

Låt folk säga vad dom vill.
    Så länge det finns recept som säger Negerbollar så varför inte säga det?
    Det e så jag har lärt mig att det heter.
    Folk som tar åt sig får skaffa sig lite humor och köpa sig en negerboll också..
  • sofia charlotta

Jag säger nog chokladboll om man beställer det på ett fik tex men negerboll om man bakar själv.. det kommer från att man alltid sa det när man va liten, men det är nog inget jag kommer att föra vidare till mina barn. Det får nog dö ut med våran generation ;)

• Kulta17
    Ekrlsn skrev 2010-02-27 08:36:40 följande:
    Så j*vla less på detta tjat! Låt folk säga vad dom vill. Så länge det finns recept som säger Negerbollar så varför inte säga det? Det e så jag har lärt mig att det heter. Folk som tar åt sig får skaffa sig lite humor och köpa sig en negerboll också..
    Suck!
  • glasbubblan

Jag säger nog oftast chokladboll men min man, som är mörk, säger negerboll. 

• stor grön drake
    Marinero skrev 2010-02-27 08:16:28 följande:
    Åh se där, var i Finland?
    Åland, men spenderat mycket tid i Åbo
    091109 ♥ Linus ♥
Svar på tråden Säger du negerboll?