• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • bara lilla jag

fast "negerkyssar" för mig är de där mintplattorna med en chokladprick på.. numera kallade mintkyssar..

varför säger man svart och inte afrikan?

• frukarlssonn

Nu är det 50/50 i omröstningen!

♥ Olivia 090610 ♥
  • Marma
    Kulta17 skrev 2010-02-27 08:20:06 följande:
    Ordet Neger känns helt fel att använda på något. Särskilt när man vet hur de som är färgade ställer sig till ordet.
    men där e det ju olika från svart till svart samma som en del svenskar inte tycker om att bli kallade svenne men en del bara rycker på axlarna....ärligt talat har jag inte träffat många svarta som tagit illa upp om man sagt neger så länge det inte var nerlåtande. Men kanske bara jag det.
  • frukarlssonn
    Marma skrev 2010-02-27 08:24:27 följande:
    men där e det ju olika från svart till svart samma som en del svenskar inte tycker om att bli kallade svenne men en del bara rycker på axlarna....ärligt talat har jag inte träffat många svarta som tagit illa upp om man sagt neger så länge det inte var nerlåtande. Men kanske bara jag det.
    Folk kan kalla mig finnjävel men så länge det är med kärlek gör det inget
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Marma
    Marinero skrev 2010-02-27 08:25:46 följande:
    Folk kan kalla mig finnjävel men så länge det är med kärlek gör det inget
    precis, allt beror på HUR man andvänder ordet ungefär som fitta...skällsord o ord för fittan...man får tolka det som man vill liksom
  • bara lilla jag
    Haraaz skrev 2010-02-27 06:51:31 följande:
    Nej, det gör jag inte. Man sa neger om svarta när jag var liten, betyder det att man måste fortsätta säga det i dag? Så himla dåligt argument. Jag säger inte negerboll om en chokladboll, jag säger inte neger om svarta människor, jag säger inte negerunge om mitt barn heller.
    haha nej det är det väll inte alls.. vad säger du daghem dagis förskola? Du säger antagligen det du alltid har hört och du kan nog inte ändra dig lika lätt som du vänder på handen.. Men absolut visst kan man försöka, precis som jag sa, lägga band på sig framför barnen för det är ju dumt att föra traditonen vidare.. Men jo jag säger nog negerboll utan att tänka på det precis som jag säger dagis fast folk ska påpeka att det inte heter så längre..

Men jag blir så störd på ordet "svarta människor".. Man säger araber europer indier amerikander svenskar norskar danskar.. Men tydligen är hudfärgen laddad så man måste säga "svarta människor" som att man är så rädd för att "svarta människor" ska bli ledsna så man vågar inte säga något annat.. Det är nästan sorgligare.. Man måste peka ut att där går en svart människa.. Varför blir inte svart människa lika bannlyst som guling?
  • Freia

Jag säger olika, ibland negerboll och ibland chokladboll. Vad jag dock inte förstår att det bara är negerbollen som fått uppmäksamhet o inte de andra sakerna jag ska lista upp nu

1. Negerkyssar, de vita, platta små mintkaramellerna med en chokladprick på.
    2. Finska pinnar, De goda kakorna.
    3. Vitlök, Den goa kryddan till maten.

Finns säkert flera. Men alla saker är goda och alla saker intas med fröjd. Och ordet Neger är ju egentligen ett ord för mörk eller svart.
    När jag säger dessa saker är det av njutning. Hur kan detta vara då en förolämpning? Jag tycker allt beror på hur man säger saker. Om jag kallar mitt barn min lilla gosetjockis, är jag elak mot De med övervikt då?
    Bara lite funderingar på morgonkvisten..

• Kulta17
    Marma skrev 2010-02-27 08:24:27 följande:
    Då har du nog inte sagt det i USA!
Svar på tråden Säger du negerboll?