Haraaz skrev 2010-02-27 06:51:31 följande:
Nej, det gör jag inte. Man sa neger om svarta när jag var liten, betyder det att man måste fortsätta säga det i dag? Så himla dåligt argument. Jag säger inte negerboll om en chokladboll, jag säger inte neger om svarta människor, jag säger inte negerunge om mitt barn heller.
haha nej det är det väll inte alls.. vad säger du daghem dagis förskola? Du säger antagligen det du alltid har hört och du kan nog inte ändra dig lika lätt som du vänder på handen.. Men absolut visst kan man försöka, precis som jag sa, lägga band på sig framför barnen för det är ju dumt att föra traditonen vidare.. Men jo jag säger nog negerboll utan att tänka på det precis som jag säger dagis fast folk ska påpeka att det inte heter så längre..
Men jag blir så störd på ordet "svarta människor".. Man säger araber europer indier amerikander svenskar norskar danskar.. Men tydligen är hudfärgen laddad så man måste säga "svarta människor" som att man är så rädd för att "svarta människor" ska bli ledsna så man vågar inte säga något annat.. Det är nästan sorgligare.. Man måste peka ut att där går en svart människa.. Varför blir inte svart människa lika bannlyst som guling?