• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • Ekrlsn
    Kulta17 skrev 2010-02-27 08:38:15 följande:
    Suck!
    suck på dig själv. 
  • Janalii

Jag säger negerboll och brukar roa mig med att berätta för engelsktalande svarta personer vad dessa kakor heter på svenska. Resultatet blir oftast ett riktigt stort skratt och för många har detta blivit en favoritkaka. Det funkar på personer uppväxta i Afrika eller i Europa. Svarta från USA är ibland mer känsliga och man får förklara att ordet neger på svenska inte har samma laddning som på engelska. (För de flesta iallafall.)

• frukarlssonn
    Kulta17 skrev 2010-02-27 08:35:15 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med Vitlök?? Den heter väl vitlök för att den är vit, precis som rödlök heter rödlök för att den är röd och gullök för att den är gul. Det går inte att jämföra med negerboll/negerkyssar på något plan!! Kanske du borde sluta kalla dit barn ord som Tjockis. Kan inte vara så kul för barnet att höra varje dag! Jag blev kallad benjet av min bror. Det spred sig till hans kompisar. Kul!!!! Jag tycker man ska fundera över vad man säger och inte bara använda en massa ord för att "så har man alltid sagt" eller "det låter gott" eller "det låter så gulligt" eller någon annan lam ursäkt.
    Jo jag vet, jag blev kallad för benrangel, va heller inte så kul Och håller med dig för övrigt i inlägget.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Bedan

Nej det gör jag inte, och det hade jag inte gjort även om min lillebror sagt det (hans biologiska pappa är från ett land i afrika). Folk brukar ju försvara sig med det "jag har en kompis som är brun och han tycker det är ok! Ja men kul för honom/henne då!
    Finne säger jag inte heller om finländare, för jag hade en klasskompis som tog illa upp ifall folk sa det. Finska pinnar är inte samma sak, det är ju inte som att negerboll heter tanzaniaboll, så att jämföra dessa är ju ren idioti. Dessutom kallas de inte negerbollar för att de är från afrika utan för att de är bruna av choklad! Svenne är fult att säga men jag har inget problem med att säga svenska landslaget i fotboll. Hur knäpp får man vara när man jämför öknamn med vad det heter på riktigt?
    Folk vill gärna säga "neger" när de tycker att de kan komma undan med det. Jag har känt folk som kallats Jimmy-neger, neger-Robban och Nerik, kort för neger-Erik, bara för att de varit adopterade från afrika, sri lanka och indien, men jag tycker inte det är ok! Även om dessa påstod att det tyckte det var det. Den ena var jag nära vän med och innerst inne var han INTE ok med det! När min lillebrors kompisar ville kalla honom för neger-Fredrik fick jag fan nästan hjärnblödning! Min lillebror är väldigt mycket mer än sin hudfärg! Men folk som anser sig vara upplysta och fina har tydligen problem med att se det. När han gick ut gymnasiet hade de gjort banderoller att hänga över alla i klassen, vad stod det på min lillebrors? KLASSENS CHOKLADMUFFINS SÅKLART! Hade alla andra i klassen klassens vaniljmuffins-banderoller? NEJ! Jag blir så jävla förbannad!!!

• frukarlssonn
    stor grön drake skrev 2010-02-27 08:41:07 följande:
    Åland, men spenderat mycket tid i Åbo
    Ja okej
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Marma
    glasbubblan skrev 2010-02-27 08:38:58 följande:
    Jag säger nog oftast chokladboll men min man, som är mörk, säger negerboll. 
    vad har du frö fördomar mot en mörk/svart person som säger negerboll då?
  • BigDaddy
    Ekrlsn skrev 2010-02-27 08:36:40 följande:
    Så j*vla less på detta tjat! Låt folk säga vad dom vill. Så länge det finns recept som säger Negerbollar så varför inte säga det? Det e så jag har lärt mig att det heter. Folk som tar åt sig får skaffa sig lite humor och köpa sig en negerboll också..
    Neger är ett nedvärderande begrepp. Det används inte längre för att det har en såpass negativ klang och konnotation att det är opassande. Följer man logiken från ovanstånde citerade inlägg så utgör existensen av ett bakrecept en ursäkt för användandet av nedvärderande begrepp. Det skriver inte jag under på.  
  • Freia
    Kulta17 skrev 2010-02-27 08:35:15 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med Vitlök?? Den heter väl vitlök för att den är vit, precis som rödlök heter rödlök för att den är röd och gullök för att den är gul. Det går inte att jämföra med negerboll/negerkyssar på något plan!!Kanske du borde sluta kalla dit barn ord som Tjockis. Kan inte vara så kul för barnet att höra varje dag!Jag blev kallad benjet av min bror. Det spred sig till hans kompisar. Kul!!!!Jag tycker man ska fundera över vad man säger och inte bara använda en massa ord för att "så har man alltid sagt" eller "det låter gott" eller "det låter så gulligt" eller någon annan lam ursäkt.
    Vitlök använder många utvandrare som skällsord för att vi är vita. Men neger står ju för en färg det med. Som folk haft som skällsord precis som vitlök.
    Och det där med gosetjockis skrev jag bara som ett exempel på vad man kan säga för man tycker det e egulligt med knubbiga spädbarn, klart man inte säger det åt ett barn som skällsord.Hur många ggr har man inte sagt åååh vilka äppelkinder till ett spädbarn? är det då ett skällsord? När man egentligen tycker att det är sött? 

Jag ville bara ha fram att jag tycker att om folk skapar dessa saker som skällsord så blir det det. Om man tar det efter vad det är och fortsätter älska folk för vad de är och inte efter ord som blivit förvrängda för att folk inte förstår vad orden betyder? Jag ser inte ordet neger som ett skällsord utan ett ord för färg som det från ursprungligheten är. Och ingen av alla mina utländska kompisar tar illa vid sig. De förstår hur jag menar. Samtidigt som det är svårt och förklara i en tråd som denna märker jag.
Svar på tråden Säger du negerboll?