Kulta17 skrev 2010-02-27 08:35:15 följande:
Jag förstår inte vad du menar med Vitlök?? Den heter väl vitlök för att den är vit, precis som rödlök heter rödlök för att den är röd och gullök för att den är gul. Det går inte att jämföra med negerboll/negerkyssar på något plan!!Kanske du borde sluta kalla dit barn ord som Tjockis. Kan inte vara så kul för barnet att höra varje dag!Jag blev kallad benjet av min bror. Det spred sig till hans kompisar. Kul!!!!Jag tycker man ska fundera över vad man säger och inte bara använda en massa ord för att "så har man alltid sagt" eller "det låter gott" eller "det låter så gulligt" eller någon annan lam ursäkt.
Vitlök använder många utvandrare som skällsord för att vi är vita. Men neger står ju för en färg det med. Som folk haft som skällsord precis som vitlök.
Och det där med gosetjockis skrev jag bara som ett exempel på vad man kan säga för man tycker det e egulligt med knubbiga spädbarn, klart man inte säger det åt ett barn som skällsord.Hur många ggr har man inte sagt åååh vilka äppelkinder till ett spädbarn? är det då ett skällsord? När man egentligen tycker att det är sött?
Jag ville bara ha fram att jag tycker att om folk skapar dessa saker som skällsord så blir det det. Om man tar det efter vad det är och fortsätter älska folk för vad de är och inte efter ord som blivit förvrängda för att folk inte förstår vad orden betyder? Jag ser inte ordet neger som ett skällsord utan ett ord för färg som det från ursprungligheten är. Och ingen av alla mina utländska kompisar tar illa vid sig. De förstår hur jag menar. Samtidigt som det är svårt och förklara i en tråd som denna märker jag.