• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • psychocandy
    kaffe skrev 2010-02-27 01:44:00 följande: Du har nog rätt.

Kors i FL-taket! {#lang_emotions_dreamer}{#lang_emotions_wink}
  • Trivia

Nej. Chokladboll eller havreboll.

We are Fuck U-nited. Boys are not invited.
  • lövet2

Jodå, jag säger negerboll. Bland mina barn är det ungefär 50/50.

• pluvdo

Jag säger och tänker negerboll, men om jag är på café så säger jag choklad- eller delicatoboll för att slippa sura miner. Jag tycker dock egentligen att man bör kunna säga negerboll utan att någon reagerar, eftersom det heter så! Det är inget rasistiskt, det är ett bakverk.

• bara lilla jag

och jag är född 87 och jag är också uppväxt med ordet negerboll..
       Men ska jag vara helt ärlig så tror jag att vi svenskar har större problem med ordet än vad afrikaner har.. Jag tror att vi svenskar är så rädda för att bli stämplade som rasister osv och därför har negerboll blivit ett problemord som bör tystas ner.. Känner många afrikaner och ja det här är ett ämne som man pratar om.. Och jag har mötts av samma reaktion som flera andra, ett skratt mer eller mindre. Man bryr sig inte.. Men givetvis är det dumt att föra "traditionen" vidare. Jag säger chokladboll till min son, men visst ibland har ordet negerboll, av gammal ovana, sluppit ut och  man biter sig i tungan.

• Haraaz

Nej, det gör jag inte. Man sa neger om svarta när jag var liten, betyder det att man måste fortsätta säga det i dag? Så himla dåligt argument. Jag säger inte negerboll om en chokladboll, jag säger inte neger om svarta människor, jag säger inte negerunge om mitt barn heller.

• Haraaz
    pluvdo skrev 2010-02-27 06:09:25 följande:
    Jag säger och tänker negerboll, men om jag är på café så säger jag choklad- eller delicatoboll för att slippa sura miner. Jag tycker dock egentligen att man bör kunna säga negerboll utan att någon reagerar, eftersom det heter så! Det är inget rasistiskt, det är ett bakverk.
    Bakverket är inte rasistiskt, NEGER är det! Läs lite om kolonialismen...
  • Haraaz
    kaffe skrev 2010-02-27 01:14:10 följande:
    Jag förundras mer över hur just ordet neger kan ha blivit så laddat.
    Skämtar du? KOLONIALISMEN av Afrika...
  • frukarlssonn

Verkligen intressant att läsa era åsikter Det är ju ett laddat ord detta! Många kopplar det inte till ett skällsord medans andra gör det. Jag får nog personligen säga att även jag tycker just ordet neger låter aggressivt och en del kan ta illa upp. Inte alla, kompisens man är somalier och tar inte alls illa upp, han säger bara: Men vadå jag är ju neger Men som ngn annan skrev så skulle jag aldrig säga negerboll på café och skulle nog rycka till om kompisen hade bestället en negerboll.

Sen kan man ju undra varför inte finska pinnar ex anses som provocerande. Finnjävel va ju väldigt laddat på 70-talet, då de va ungefär lika illa omtyckta som jugoslaver på 90-talet och somalier på 00-talet. (Mina föräldrar är finnar)

Jag säger aldrig neger utan svart. Men samtidigt är det ett folkslag och om en kompis skulle säga neger utan ngn aggressiv ton skulle jag inte tycka det lät lika illa som ngn som säger j-a neger. Beror på vilket sätt man säger ordet {#lang_emotions_wink}

Men jag har full förståelse för att många tar illa upp av ordet {#lang_emotions_smile} Och som ngn annan skrev, det är så lätt att anpassa sig och använda ett annat ord, så tänker jag med.

♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn

Eller ja, jag förstår ju att finsk inte är provocerande som neger.

♥ Olivia 090610 ♥
Svar på tråden Säger du negerboll?