• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • SweetNilam
    Myngle skrev 2010-02-27 01:09:06 följande:
    Nej, inte det du skrev mer det jag skrev. Jag har vuxit upp med ordet negerboll men har inte använt det själv sedan jag var liten. Säger inte ordet neger öht. Det låter illa för mig. Håller med den som skrev bonnigt. Så tänker jag också. Och lite ointelligent. Jag har helt enkelt fördomar mot människor som säger negerboll. Det är inget jag tänkt på förut.
    Ah, I see... Ja jag accepterar ordvalet, för jag förstår ju att de menar chokladboll

Men jag själv använder aldrig ordet neger i tal öht och har aldrig hört någon säga det. I min umgängeskrets och familj bakar vi chokladbollar helt enkelt!
  • southernbelle
    DenNamnbitne skrev 2010-02-27 00:47:52 följande:
    Jag tycker att begreppet "svart man" är mer rasistiskt än "neger". Jag vet inte varför
    Om du någonsin skulle få för dig att åka till USA så kan jag tipsa dig om att andvända svart man när du tilltalar en Afrikan- Amerikan.
  • Myngle
    southernbelle skrev 2010-02-27 01:11:59 följande:
    Om du någonsin skulle få för dig att åka till USA så kan jag tipsa dig om att andvända svart man när du tilltalar en Afrikan- Amerikan.
    Ja, eller hur? Afro american blir bra.
  • kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 01:04:14 följande:
    Jag har en bekant som säger "neger" om mörkhyade personer och jag får rysningar i nacken varje gång för det låter så hemskt illa. Hon är en jättesnäll person och menar inget illa, är uppvuxen i någon håla långt ut på landet där det förmodligen är helt normalt. Hon har förmodligen aldrig reflekterat över det, men jag tycker det är jobbigt. Har funderat på om jag ska säga något men det känns också olustigt. Vet inte om jag borde.
    För min del reagerar jag mer på folk som blir obekväma av ordet neger och konstruerar alla möjliga ord för att undvika just det ordet. Det beror kanske på att en av mina bästa vänner är neger/ mörkhyad / färgad och hon själv använder ordet neger helt obesvärat. Jag förknippar inte det ordet med något fult. Jag förundras mer över hur just ordet neger kan ha blivit så laddat.
  • Myngle
    southernbelle skrev 2010-02-27 01:14:43 följande:
    ??
    {#lang_emotions_smile} Ja, om man är i USA som svensk och pratar om svarta. Då är det bra att säga afro americans. Eller? Gäller inte det längre?
  • southernbelle

Är det någon på denna tråd som har läst amerikansk historia och om slavhandeln?
    Antar att det inte är nån som har gjort det för då hade ni förstått varför man inte andvänder N ordet i något sammanhang.
    Det är av ren respekt till vad folk fick utså som man inte andvänder ordet. När jag vet att det finns folk i världen som tar väldigt illa upp över ordet så respekterar jag deras känslor. Hur svårt kan det vara att kalla det något annat?

• southernbelle
    Myngle skrev 2010-02-27 01:17:49 följande:
    Ja, om man är i USA som svensk och pratar om svarta. Då är det bra att säga afro americans. Eller? Gäller inte det längre?
    Ja man använder arican- american eller The blacks.
  • psychocandy
    kaffe skrev 2010-02-27 01:14:10 följande:
    För min del reagerar jag mer på folk som blir obekväma av ordet neger och konstruerar alla möjliga ord för att undvika just det ordet. Det beror kanske på att en av mina bästa vänner är neger/ mörkhyad / färgad och hon själv använder ordet neger helt obesvärat. Jag förknippar inte det ordet med något fult. Jag förundras mer över hur just ordet neger kan ha blivit så laddat.
    Jag upplever ordet "neger" som förlorat, ungefär som med svastikan. Ord och symbolers laddning och betydelse förändras, och visst kan det vara intressant att diskutera varför men jag ser ingen poäng i att klamra sig fast vid dem bara för sakens skull när det är så enkelt att anpassa sig. Anledningen till att jag reagerar när någon i min närhet använder ett sådant ord är dels att jag tycker det är synd att de inte vet hur de framstår (korkade/obildade eller dylikt) och att jag själv inte vill förknippas med vissa värderingar genom dem. Det låter kanske snobbigt, men så är det.
  • kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 01:23:31 följande:
    Jag upplever ordet "neger" som förlorat, ungefär som med svastikan. Ord och symbolers laddning och betydelse förändras, och visst kan det vara intressant att diskutera varför men jag ser ingen poäng i att klamra sig fast vid dem bara för sakens skull när det är så enkelt att anpassa sig. Anledningen till att jag reagerar när någon i min närhet använder ett sådant ord är dels att jag tycker det är synd att de inte vet hur de framstår (korkade/obildade eller dylikt) och att jag själv inte vill förknippas med vissa värderingar genom dem. Det låter kanske snobbigt, men så är det.
    Du har nog rätt. Ordet neger är nog så nedsvärtat (obs skämt) att det kanske är ett förlorat ord.  Jag reagerar ju också negativt om någon säger det, trots att jag önskar att jag inte gjorde det. 
Svar på tråden Säger du negerboll?